Скільки платять у Стендапе

Авторadmin

Скільки платять у Стендапе

Як ми збираємо мільйони: «Підпільний стендап» і Lovespace

Копійка до копійки — нашій армії допомога. Це те, в чому українці добре переконалися за більш як рік повномасштабної війни, розпочатої Росією. За цей час було дуже багато благодійних ініціатив: від адресних зборів на бронежилет друзям, які пішли на фронт, до покупки «Байрактарів» і супутника. Найпотужніші історії благодійності задля перемоги ми зібрали в серію матеріалів — розповідаємо, як донатять фонди та що вигадують для «переможних» зборів діячі культури і підприємці.

У цьому лонгріді розповімо про дві потужні ініціативи — проєкт «Підпільний стендап» і сексшоп Lovespace, які оригінально підійшли до справи, аби допомогти українським захисникам і захисницям ефективніше чинити опір російським окупантам. Їхній досвід благодійності доводить, що сміх і секс теж допомагають українцям збирати кошти на підтримку армії.

Свят Загайкевич. Жартувати, щоб підтримувати «своїх»

Свят Загайкевич — український стендап-комік та очільник «Підпільного стендапу». Цей проєкт він заснував у 2015 році і його назва не випадкова, адже на початку діяльності він разом із іншими стендаперами виступали на різних таємних локаціях. Коміки збиралися у квартирах, антикафе, гаражах або в підвалах. Англійською назва проєкту звучить як Underground Stand Up Club. Свят каже, що це влучно описує формат, адже слово «underground» означає і підземний, і підпільний. Під час повномасштабної війни назва набула ще одного значення — укриття від російських ракет та іранських шахедів, адже підвали українці тепер асоціюють із безпечним місцем.

Антикафе

Простір, у якому відвідувачі платять не за послуги (їжу, напої), а за час перебування. Здебільшого власники таких просторів встановлюють погодинний тариф.

Повномасштабне вторгнення застало Свята вдома. Каже, що спершу відчув шок і не знав, що робити. Та вже на третій день гумор почав повертатися: комік став постити меми в своїх соцмережах, розважаючи цим і себе, і своїх підписників. Далі з’явилася ідея проводити прямі ефіри в ютубі з іншими стендаперами, щоб глядачі могли побачити знайомі обличчя й відволіктися від постійних тривожних новин. Так коміки почали збиратися, щоб у жартівливій манері обговорювати актуальні новини. Це допомагало триматися і підтримувати інших, адже гумор і спільні жарти добре об’єднують.

На початку запуску цих прямих ефірів Свят разом із постійними учасниками «Підпільного стендапу» — Сергієм Ліпком, Настею Зухвалою, Антоном Стенюком та Юрою Коломійцем — вирішили збирати донейти на потреби армії. Спершу в описі стримів залишали посилання на благодійний фонд «Повернись живим» і заохочували людей скинути хоч кілька гривень, переконуючи так, що найменші внески теж грають роль. Потім коміки почали збирати благодійні внески меншим фондам і залучати глядачів до локальних зборів. Свят пригадує, що 43-тя окрема артилерійська бригада імені Тараса Трясила надіслала йому свій мерч як вдячність за допомогу.

— Ми зрозуміли, що люди охочіше донейтять, якщо дають ці гроші [нам] — перевіреним, знайомим комікам, і ми вже розподіляємо [їх] на різні фонди. І у нас дуже багато запитів на різні напрямки, дуже активно ми збираємо.

Станом на серпень 2022 року вже вдалося провести більше сотні прямих ефірів, які допомогли зібрати кошти на потреби зі армії. Свят каже, що в середньому на кожному стримі коміки збирають 20–30 тисяч гривень, а сума виручених коштів також залежить від гостя, якого вони запрошують на трансляцію. Наприклад, коли до «Підпільного стендапу» завітав Сергій Стерненко, глядачі надонатили близько 100 тисяч гривень. Також на суму впливає мета збору. Скажімо, люди активніше донейтять на речі, що допомагають ліквідовувати особовий склад ворожої армії. Тому найчастіше «Підпільний стендап» збирає кошти на дрони, навушники для артилеристів, автівки та їхній ремонт.

Окрім стримів, коміки з квітня 2022 року проводять вечірки, 20 % прибутку з яких перераховують різним фондам. Також влаштовують великі концерти, — з них на допомогу армії віддають уже все зароблене. Перший такий благодійний захід у серпні 2022 року проводив Василь Байдак у Жовтневому палаці, що в Києві. Квитки швидко розкупили, тож наступного дня зробили додатковий великий виступ. Тоді за два концерти вдалося зібрати 475 тисяч гривень. Та серед усіх проєктів, за словами Свята, найбільше коштів збирають саме стрими, бо їх почали проводити майже з початку повномасштабного вторгнення. До того ж там легше залучити більше людей, зокрема іноземців. А ще успіхові зборів на стримах, вочевидь, сприяє й те, що там немає фіксованої суми донейту — скидати можна хто скільки хоче й може.

Фото: Оля Закревська.

Свят каже, що для українців уже стало звичкою регулярно підтримувати гривнею різні збори, що наближають перемогу. І не тільки донатити, а й розповідати про такі ініціативи, ширити їх на іноземну авдиторію, переконувати людей у приватних розмовах підтримати їх. Важливо вміти правильно використовувати свою медійність і направляти її в корисне русло. Сьогодні такою хорошою справою є закриття зборів на військові й гуманітарні потреби. Свят додає, що в цій справі допомагати й надихати може кожен:

— Аудиторія така: «О, це такі ж свідомі люди як і ми, такі ж прикольні свідомі громадяни». Тому вони з більшим бажанням ідуть на стендап. Хоча іще, чесно кажучи, люди хочуть підтримувати український контент, тому що війна не тільки фізична, а і інформаційна. Коли ти підтримуєш вихід якогось українського контенту, я думаю, це теж дуже важливо.

Після 24 лютого 2022 року авдиторія ютуб-каналу «Підпільного стендапу» зросла. Українці почали більше цікавитись українським стендапом і шукати щось для себе, адже почалася нова, масштабна хвиля масового кенселінгу ворожих послуг, сервісів і контенту. Та Свят розказує, що навіть після початку повномасштабного вторгнення зустрічав людей, які продовжували слідкувати в соцмережах за російськими коміками. Вони пояснювали це тим, що, мовляв, той чи той росіянин критикує у виступі свою владу, тобто є опозиційним, а отже — хорошим. У таких випадках Свят пояснював, що російський комік жартує і «протестує» доти, доки йому це дозволяють робити, тому нічого опозиційного чи героїчного в тому немає, адже такий артист усе ще працює в терористичній державі, яка хоче знищити Україну та будь-що українське. Зрештою, навіть російські глядачі, які кажуть «нєт вайнє», теж не роблять якихось висновків — після «бунтівних» виступів своїх співвітчизників усі просто розходяться додому. От і весь їхній протест.

Кенселити

З англ. скасовувати, бойкотувати — публічно відмовлятися від будь-якої співпраці з кимось, користування його товарами чи послугами.

Засновник «Підпільного стендапу» переконує таких українських глядачів, що перегляд контенту будь-яких російських коміків — це одна з форм підтримки ворожої сторони.

Перший офлайн-виступ «Підпільного стендапу» під час повномасштабного вторгнення провели у столиці, у «Підвалі Культури». Там часто влаштовують різні культурні заходи, використовуючи приміщення як укриття під час повітряних тривог, завдяки чому можна не переривати захід. Це був виступ Сергія Ліпка, який відбувся другого квітня 2022 року. Свят розповідає, що все організовував досить швидко — за два чи три дні, афішу виступу зробили за 20 хвилин. Тоді Сергій був у силах терооборони й точно не було відомо, чи вийде влаштувати захід із ним. Свят радіє, що подію врешті вдалося провести, її відвідало близько 40 людей.

— Дуже крута атмосфера, прям цей вайб неймовірний, як ковток свіжого повітря. І в людей те ж саме, ти бачиш просто палаючі очі.

Після цього такі виступи почали проводити регулярно, щотижня. Побачили, що авдиторії вони потрібні, адже в потоці новин про війну гумор — це спосіб трішки відволіктися, а з «Підпільним стендапом» сміх не тільки допомагає підтримувати здоровий глузд, а й конвертувати цю емоцію у грошову допомогу військовим.

Уже в травні 2022 року стендапери повернулися на свою постійну локацію, де були до повномасштабного вторгнення, — на столичну вулицю Золотоворітську, 15.

У комедії важливо знайти рівновагу, вважає Свят. Він переконаний, що в українському стендапі треба відчувати межу, жартуючи про війну чи інші, геть не пов’язані з нею теми. Бо одним людям хочеться сміятися над ліквідованим особовим складом противника й усе з цим пов’язане, а іншим — навпаки, відволіктися й на дві години виступу коміків забути про воєнну реальність.

— Треба тримати цей баланс: і бути актуальним, і давати людям відпочити. Дуже цікаві часи зараз в [українського] стендапу. Те, що зараз бум стендапу відбувається, це дуже прикольно , бо чим більше сила, тим більша відповідальність, як казав дядько Пітера Паркера.

Пітер Паркер

Вигаданий персонаж коміксів, справжнє ім’я Людини-Павука. Дядько Пітера дуже вплинув на його формування, йому належать слова, що стали девізом супергероя.

Свят додає, що гумор під час війни допомагає ще й піднімати бойовий дух людей, бо хай там що, головне — не впадати у відчай. Комік дуже хоче, щоб люди, які воюють та захищають нашу країну, поверталися в нормальне суспільство. На його думку, сила українців — у свободі, а в стендапі вона має чи не найперше місце: свобода самовираження, свобода думки.

— І недарма кажуть, що сміх продовжує життя. Дійсно, коли посмієшся трохи над цими проблемами, трохи ти «розпаюєшся», набагато легше стає. Це відчувають і самі коміки, і глядачі, звісно.

Тарас Крупа. Як секс-іграшки стимулюють зокрема й донати

Тарас Крупа — засновник Lovespace — проєкту, якому у 2023 році вже 10 років. Команда називає своє дітище першим в Україні сексшопом, якого цікавлять не тільки продажі — це простір сексуальної освіти, знань та експериментів для людей, готових себе прийняти.

Фото: Юрій Стефаняк.

На тлі постійного стресу через війну люди свідомо чи несвідомо можуть нехтувати своїми базовими потребами, як-от їжа, сон, фізична активність і… секс. Але таке ігнорування може лише нашкодити, а не допомогти пережити травматичні події. Хтось, однак, вважає, що секс не на часі, бо, мовляв, це розваги, яким не місце в такі бентежні, сповнені горя часи. А Тарас — один із тих, хто думає інакше: під час війни всім необхідно знімати стрес, тому секс — це природно, це те, в результаті допоможе почуватися краще, а отже, і ефективніше працювати на перемогу. Тож нормалізація будь-яких сексуальних практик (звісно, які нікому не шкодять) важлива. Тарас каже, що на початку російського вторгнення у 2014–2015 роках неодноразово передавав на схід мастурбатори на прохання самих військових.

Хоч новини про можливе повномасштабне вторгнення Росії на територію України з’явилися задовго до 24 лютого, у Тараса було багато планів на 2022 рік. Наприклад, він хотів змінити дизайн простору Lovespace. Проте повномасштабне вторгнення таки перервало всі задуми. «Той» день лютого Тарас разом із дитиною та партнером зустріли в Карпатах, там думали бути до 28 лютого. Але все змінилося. Простір закрили, директорка забрала важливі речі і зачинила його. Але невдовзі прийшло повідомлення від клієнта, що змотивувало відкрити Lovespace та повернутися до роботи офлайн:

— Перше повідомлення [отримали] від чувака, який написав: «Де мої гандони?». Потім йому відповіли, що ми зараз не працюємо, [дали] номер телефону і [сказали]: «Давайте номер свого замовлення вкажіть». Він написав: «Де мої гандони? Сюди їдуть росіяни, мені їх ї**ть нєчєм.» Після цього ми зрозуміли, що час відкриватися.

Фото: Юрій Стефаняк.

І вже 15 березня 2022 року простір Lovespace знову почав працювати. А ще вирішили передавати частину прибутку на допомогу ЗСУ. На конкретні цифри спершу не орієнтувались, адже точно не могли знати, скільки вдасться зібрати коштів. Тарас пояснює, що не мав волонтерського досвіду й переважно особисто підтримував різні збори для армії.

Соціально-відповідальна поведінка бренду заохочувала їхніх клієнтів робити покупки в крамниці. Тарас розповідає, що деколи люди навіть відмовлялися від знижки, бо знали, що Lovespace донейтить на армію. Так лояльні покупці підтримували і роботу бізнесу, і, відповідно, Сили оборони.

За перші пів року роботи простору вже у воєнних реаліях вдалося перерахувати на потреби армії понад 500 тисяч гривень. Спершу вирішили спрямовувати кошти на покупку дронів, тепловізорів і рацій. Далі почали перераховувати зібране на автівки для ЗСУ й інші їхні потреби, які з’являлися ситуативно.

У червні 2022 року команда Lovespace долучилася до збору коштів на «народний» «Байрактар» від Благодійного фонду Сергія Притули. Тарас каже, що на цю ініціативу вони перерахували 100 тисяч гривень, але не писали про це публічно. Натомість влаштували в соцмережах розіграш трьох секс-іграшок між людьми, які задонейтять довільну суму: це була додаткова мотивація для клієнтів простору, щоб зробити свій внесок на «Байрактар». Та до інтерактиву долучилося більше охочих, ніж очікували, і, за словами Тараса, бувало, що учасники донейтили суми, які перевищували вартість призів. Разом із цим же благодійним фондом у лютому 2023-го Lovespace розігрував три набори секс-іграшок. Для участі в розіграші потрібно було задонейтити суму від 69 гривень, а всі кошти перерахували на ремонт трофейного танка Т-72. За перший тиждень ініціативи вдалося зібрати майже 410 тисяч гривень.Також в межах акції діяв промокод «танк» — 10 % від суми покупки віддавали на благодійність.

Байрактар

Турецький ударний безпілотник, що розганяється до 222 км/год і може перебувати в повітрі протягом доби. Радіус дії — до 300 км.

Такі промокоди в Lovespace вже стали традицією. Скажімо, коли у червні 2022-го колишній радник Офісу Президента Олексій Арестович сказав, що в України нібито маленька культура, то магазин запропонував покупцям промокод «Арестович», а коли були вибухи в Росії — «бавовна». Ці кодові слова спрацьовують як на сайті, так і у фізичній крамниці (треба сказати промокод продавцю).

Бренд підтримує українських захисників і захисниць ще й у інший спосіб, наприклад, якось пропонував військовослужбовцям знижку 20 % на всі свої товари. Так команда Lovespace доводить, що немає нічого сороміцького в тому, щоб замовити собі чи друзям секс-іграшку й водночас підтримати Сили оборони. Тож вони формують не лише сексуальну культуру, а й культуру благодійності.

Тарас розповідає, що його бізнес долучається до допомоги армії тому, що хоче жити у вільній країні. І варіанту «не допомагати» немає. Ось уже більш як рік сексшоп продовжує підтримувати військових і перераховувати частину коштів зі свого прибутку на їхні потреби.

— Якщо буде окупація, я не зможу жити тут, коли буде, умовно кажучи, ходити якийсь російський чи проросійський чорт і розказувати, шо тобі робити. От і вся історія.

Новий рівень. Антон Тимошенко – перший стендапер, який зробив солд-аут на найбільшому концертному майданчику країни. Як це вдалося та скільки можна заробити гумором в Україні

Кількість підписників на Instagram-сторінці Тимошенка збільшується: на початку квітня 2023-го їх було майже 48 300, нині їх кількість становить 76 500, свідчать дані Social Blade Фото Оля Закревська для «Підпільного стендапу»

Стендап «На межі», на який купили квитки 3457 глядачів, пройде 14 жовтня у Палаці «Україна». Його автор, Антон Тимошенко, оголосив про солд-аут за півтора місяця від початку промокампанії. Прибуток – приблизно 2 млн грн – віддадуть на благодійність. Як Тимошенко будував промо поки наймасштабнішого стендап-концерту в Україні

«Своєю працелюбністю Антон Тимошенко мотивує інших змінювати культуру стендапу в Україні», – каже про колегу стендап-комік Сергій Ліпко. Протягом повномасштабного вторгнення Тимошенко зібрав два Жовтневих палаци і 3 млн грн для ЗСУ в турах Україною та Європою. Нині триває всеукраїнський тур. Його фінальний концерт, квитки на який придбали 3457 глядачів, відбудеться у Палаці «Україна». Це найбільший суто концертний майданчик країни . «Український стендап має вийти на новий рівень, і треба його туди вивести», – каже Тимошенко, який увійшов до списку Forbes «30 до 30» 2023 року.

Тимошенко був певен: на концерт прийдуть. Комік бачив зростання власної популярності та запиту на український стендап. Кількість підписників на Instagram-сторінці Тимошенка збільшується: на початку квітня 2023-го їх було майже 48 300, зараз – 76 500, свідчать дані Social Blade. YouTube-канал «Підпільного стендапу», резидентом якого є Тимошенко, у листопаді 2020-го набирав 469 000 переглядів на місяць, свідчать дані того самого джерела. У вересні 2023 року ця цифра сягає майже 2 млн переглядів.

«Була впевненість, що аудиторія сформувалась і підтримає цю ідею, – каже Тимошенко. – І розуміння, що така велика подія може бути гарним інструментом для збору на благодійність».

Ідея грандіозного благодійного концерту добре спрацювала на рекламу. «Мета заходу – зібрати кошти для Сил оборони, тож нас підтримало багато людей, і ми отримали гарні органічні охоплення», – каже директорка з розвитку «Підпільного стендапу» Кіра Савченко. Це дало змогу знизити витрати на рекламу. Інвестиції в промокампанію становили близько 150 000 грн, каже вона.

Як побудована промокампанія

Промокампанія Тимошенка стартувала 11 серпня з відео, де комік в образі Джокера їде до Палацу «Україна». Ролик анонсував всеукраїнський тур і великий концерт у Києві. За два місяці на YouTube-каналі «Підпільного» його подивилися понад 20 000 разів, а на Instagram-сторінці Тимошенка вподобали понад 7000 разів. Після публікації відео на сторінках коміка на концерт в «Україні» придбали понад 1000 квитків. 4 жовтня Тимошенко оголосив про солд-аут сольника.

У рекламі робили акцент на диджитал, здебільшого просуваючи пости про концерт у соцмережах. «Бюджет на зовнішню рекламу я попросив зменшити удвічі, бо для стендапу це більше іміджева історія, – каже Тимошенко. – Жовтневий палац ми збирали тільки за допомогою диджиталу». Афіша з’явилася біля Палацу «Україна» та у ще 23 локаціях. А коли проморолик вперше показали на екрані ТРЦ «Гулівер», майже всі квитки на концерт були вже продані.

Перед туром Тимошенко активно з’являвся на YouTube-каналах блогерів. Інтерв’ю з ним на каналі «Це ніхто не буде дивитись» Емми Антонюк набрало 185 000 переглядів, на шоу Євгена Яновича «20:23» – 172 000, а на каналі «Розмова» Сергія Лиховиди – 122 000. Збільшила охоплення участь у подкасті «Гуртом та вщент» із Сергієм Притулою та підтримка «Підпільного стендапу»: за два місяці з Тимошенком вийшли передачі «Підпільний кіноклуб», «Підпільні розгони» і «Майже інтелектуальне шоу».

Скільки принесе великий концерт

Які виклики довелося подолати під час організації концерту? Перший – бюрократія в Палаці «Україна». «Не скажу, що це виклик, радше багато кропіткої роботи», – каже Савченко. Концерт планували навесні, коли будівлю Палацу ремонтували. Були переживання «а якщо не встигнуть відремонтувати», «а якщо не будуть купувати квитки», «а якщо будуть обстріли», пригадує вона.

Точних даних про дохід від продажу квитків Тимошенко поки не має. Вартість квитка – від 400 грн до 2500 грн. За оцінкою Forbes, приблизна сума, яку міг принести продаж, становить понад 3 млн грн. З неї покриють витрати на рекламу, оренду зали, техніку, зйомку. Хтось працює безкоштовно, хтось – за мінімальну оплату, каже Савченко. Весь прибуток з концерту – за прогнозами, це 2 млн грн – планують передати на ЗСУ. «Ще будуть аукціони, і ми додамо гроші, які я зібрав у інших містах», – каже Тимошенко.

Основний спонсор туру – бренд Captain Morgan. У Палаці «Україна» доволі дорога оренда, каже Тимошенко. Її вартість – 525 000 грн, повідомив Forbes на умовах анонімності один із організаторів музичних концертів. «Ми передаємо кошти на ЗСУ, тож не хотіли покривати цю суму з продажу квитків, – каже Тимошенко. – Спонсорська допомога майже закриває питання оренди».

«Своєю працелюбністю Антон Тимошенко мотивує інших змінювати культуру стендапу в Україні», – каже про колегу стендап-комік Сергій Ліпко Фото Оля Закревська для «Підпільного стендапу»

Як заробляє Антон Тимошенко

Свою бізнес-модель Тимошенко називає хаотичною: «вона ще випрацьовується». Він працює на радіо, виступає на корпоративах та їздить в тури. «Віддаю більше, ніж заробляю, і це моя принципова позиція, – каже Тимошенко. – З минулого сольного туру я заробив мало». Тоді комік їздив Україною та Європою з концертом «Жартую» і зібрав два Жовтневих палаци.

Півторагодинну онлайн-версію концерту вартістю 300 грн – 20% від продажу йде на ЗСУ – уже придбали понад 2000 разів, каже комік. Це гарний результат і фінансова подушка, додає він. Концерт із Палацу «Україна» «На межі» Тимошенко теж планує викласти онлайн, але з раннім платним доступом, тобто для тих, хто хоче подивитися стендап одразу після публікації. Згодом концерт викладуть у вільний доступ.

Найпопулярніший виступ стендапера Тимошенка в YouTube – відео сольного виступу «Прожитковий максимум» трирічної давнини, яке набрало 503 000 переглядів. Для порівняння, найпопулярніший український виступ стендапера на YouTube – стендап «Про родичів з Росії та повернення в Київ» Василя Байдака, який набрав 987 000.

Зі слів Тимошенка, щомісяця він заробляє не менше $2000 – це залежить від кількості концертів і корпоративів. В одному місті можна заробити $1000, в іншому – 5000 грн, розповідає комік. Частина цих коштів йде організаторам, частина – на підтримку армії. Можна збирати більші зали, але для цього треба багато грошей на рекламу, пояснює стендапер.

Стратегії розвитку особистого бренду Тимошенко не має. «Роблю те, що подобається, та намагаюся приносити користь, – каже комік. – Може, потім стане вона більш структурованою, але зараз про це думати не хочеться».

Про автора

admin administrator