Чим приваблює портрет Олесі

Авторadmin

Чим приваблює портрет Олесі

«IMPROMTU PHANTASIE»

Пригадаймо, що в 1894 р., коли написана новела «Impromtu phantasie», О. Кобилянська є активною учасницею феміністичного руху на Буковині. Ідеї емансипації жінки вона втілює на той час у двох повістях — «Людина» та «Царівна» й оповіданнях «Природа» і «Некультурна». Молода авторка першою з українських письменників не лише порушує питання рівних громадянських прав чоловіка і жінки, а й зриває пелену святенництва з тем, які у вітчизняній літературі вважалися неприпустимими для зображення, — теми жіночої чуттєвості й сексуальності. Якщо порівнювати героїнь 40-90-х рр. XIX ст.,

то їх зображували тільки в іпостасі дружин і матерів. Навіть більше — говорити про їхні інтимні переживання на сторінках творів вважалося непристойністю! Так, наприклад, позбавлена емоцій Олеся в романі П. Куліша «Чорна рада», а Маруся з однойменної повісті Г. Квітки-Основ’яненка настільки цнотлива, що вважає великим гріхом навіть поцілунок із нареченим. Мине всього шістдесят років, і О. Кобилянська не лише наважиться порушити тему жіночої чуттєвості, а й відстоюватиме право жінки на рівноправність обох статей у найінтимнішій царині. Письменниця вразила читача своєю сміливістю й відвертістю, її героїні не соромляться визнати, що для них «багато значила фізична сила і тілесна красота», чим шокують тогочасного обивателя.

О. Кобилянська відкриває читачам і найпотаємніші сторони свого жіночого Я, заповітні мрії, потяги та жадання. Першу таку автобіографічну відверту спробу вона зробила в новелі «Impromtu phantasie», що в перекладі означає «експромт-фантазія». Сама назва твору вказує на спонтанність виникнення творчого задуму й вільний виклад думок. Про таку манеру письма в ранній період свідчать і рядки з автобіографії: «. застановлюватися над словом я не мала терпцю, бо все, що напливало на думку. незрозуміле, молоде до розсміху, рвалось якнайскоріше стати на папері, щоб не запізнитись».

О. Кобилянська зображує два відтинки життя оповідачки твору. Перший — десятирічною дівчинкою, другий — дорослою жінкою. У першій частині новели авторка зображує кілька епізодів, на прикладі яких розкриває характер героїні. У ній поєднуються меланхолійність, чуттєвість, задумливість, з одного боку, і сміливість, нестримність, вольовий і сильний характер — з іншого. Але при всій парадоксальності вона гармонійна й життєлюбна, почуття переповнюють її, хоч дівчина не завжди їх усвідомлює.

Зображуючи героїню дорослою, О. Кобилянська приділяє увагу двом аспектам — стосункам із чоловіками та її ставленню до життя. І хоч в особистому плані героїня відчуває себе нещасливою від нерозділеного кохання, це не перешкоджає їй насолоджуватися життям, яке вона сприймає як велике диво: «Я відчуваю, як життя лежить переді мною не як щось сумне, безвідрадне, важке до перенесення, але як би один пишний, святочний день, гаряче пульсуючий, приваблюючий, широкий, пориваючий образ або немов яка соната». Героїня порівнює його з музичним твором, натякаючи на глибині й потаємності своїх емоцій, які не можна виразити словами вповні так само, як не можна однозначно витлумачити й осягнути глибину образів музичного твору. Цю думку О. Кобилянська повторює і в листі до українського культурного та громадського діяча Олександра Колесси від 15 вересня 1895 р., підкреслюючи, що її життя — то «нескінченний монотонний ноктюрн».

Отже, темою новели є зображення тонкої пристрасної натури жінки, її життєлюбності та глибокого духовного світу, сповненого почуттів.

Ідея — утвердження думки про усвідомлення жінкою свого місця у світі та її права бути щасливою в усій повноті.

Сюжет і композиція твору

Назва «Impromtu phantasie»e алюзією на відомий ноктюрн «Impromtu» Ф. Шопена, улюбленого композитора О. Кобилянської.

Щоб зрозуміти особливості композиції новели, коротко зупинимось на визначенні музичного терміна «ноктюрн». В епоху романтизму ним називали невелику п’єсу ліричного, мрійливого характеру. Шопенівські ноктюрни мали або тричастинну будову зі зміною темпу виконання (повільно — швидко — повільно), або форму рондо. У рондо головна тема кількаразово чергується з відмінними один від одного епізодами за схемою: А — В — А — С — А — . — А.

Дещо подібною за будовою є новела «Impromtu phantasie».

О. Кобилянська відкидає традиційні принципи сюжетотворення й монтує сюжет з окремих епізодів за принципом контрасту. Об’єднує їх образ оповідачки, який зливається з образом героїні, спорідненої з власним ліричним «Я» авторки. Оскільки подієвий ланцюг у новелі ослаблений, основну увагу у творі приділено не зображенню картин зовнішнього світу, а глибинному розкриттю внутрішнього світу героїні.

За аналогією до контрастів переживань у музичному ноктюрні в новелі чергуються два відмінні настрої героїні: мрійливість, пасивність, нерішучість — з одного боку, та активність, жвавість, навіть непередбачуваність — з іншого. Своєрідним мотто твору є мрійливий, часом сумний настрій героїні, яка «ніжна, вразлива, немов мімоза, з сумовитими очима. ». Вона любить спостерігати за хмарами, які кличуть її ввись, до гармонії й досконалості. Ось героїня замріяно споглядає природу, а тут уже кидає виклик природним силам і вирушає посеред бурі купувати наперсток, не боїться упіймати за уздечку норовливого жеребця, що було не до снаги навіть хлопцям.

Найдетальніше в новелі описано епізод у кімнаті, коли майстер налагоджує фортепіано. Авторка через сприйняття героїнею музики Шопена передає зародження першого почуття кохання, якого вона й сама ще не усвідомлювала. Музика передавала набагато більше, ніж дівчина зрозуміла сама в собі.

За аналогією до музичного твору О. Кобилянська застосовує прийом контрасту не лише для зображення характеру героїні, а й для протиставлення розриву між її великим духовним потенціалом у дитинстві та нереалізованістю в дорослому житті, що відповідало приписам неоромантизму.

Текст новели написано абзацами з мінімальною кількістю речень, що справляє незвичне візуальне враження та імітує музичний твір.

Образ ліричної героїні

Героїня новели «Impromtu phantasie» — душевно тонка й чуттєва натура. Її внутрішній світ зітканий із миттєвих вражень, звуків і напівтонів. Вона тонко сприймає довкілля, музику, а монастирський дзвін, що в новелі виступає, з одного боку, символом музики, з іншого — потягом героїні до високого, духовного, викликає в неї бурю емоцій. Від переживань їй на очі навертаються сльози. У такі хвилини дівчина здається слабкою й беззахисною. А водночас — вона сильна й вольова, своїми вчинками кидає виклик усім — хлопцям, коли впіймала коня, і природі, коли в бурю біжить до крамниці.

Прикметна риса характеру героїні — волелюбність — сформувалася ще в дитинстві. Невипадково авторка порівнює її з молодим арабським конем. Символічним є епізод дитячих розваг, коли дівчину її друзі «запрягали і гнали, немов коня, уперед себе. Се була її найлюбіша забава. Упряжена в шнурки, мчалась, немов батожена, через поля і рови, дико і гарно, і була б з радості та з розпалу летіла, доки б не загинула, наколи б поганяючі не здержували її».

У зображенні характеру героїні знаходить відображення захоплення О. Кобилянської філософськими ідеями німецького мислителя Ф. Ніцше, зокрема, його теорією надлюдини. Згідно з нею, сутність людини виявляється в її потягу «ins Blau», тобто до блакиті, до небес, до ідеального.

Розвиток характеру героїні відбувається через сприйняття нею музики. Слухаючи ноктюрн Шопена, вона «почала плакати. Тихо, але цілою душею», тим самим виявляючи тонку організацію свого внутрішнього світу. Варто зазначити, що в багатьох ранніх творах О. Кобилянської музика — не просто вид мистецтва, це «скована пристрасть». Вона символізує прояв несвідомого в людині, пробуджує неконтрольовані емоційні переживання, навіть є заміною фізичної любові. Невипадково майстер радить героїні грати п’єсу Шопена, коли їй виповниться двадцять років. Він розуміє, що, тільки пізнавши силу кохання, розвинувши в собі чуттєвість, вона зможе в усій повноті відчути і глибину музичного твору.

Авторка зображує героїню дорослою як розумну, дотепну, незвичайно багату натуру: «Займалась малярством, писала, старалась усіма силами заспокоїти в собі ненаситну жадобу краси». Парадоксальність ситуації полягала лише в тому, що дівчина з такою духовною красою була нещасливою, сповненою постійним відчуттям смутку: вона була «занадто оригінальна, замало нинішня і не мала в собі нічого з “плебейськості” ». Отже, при всій своїй силі характеру героїня виявилася занадто вразливою й незахищеною перед життям. Такі неординарні особистості, як вона, відлякували від себе. Про них М. Євшан писав: «Красотою своїх душ вони злоби дня побороти не можуть — поміж ними і життям є прірва».

Борис Індриков. Ноктюрн

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Доведіть, що «Impromtu phantasie» — автобіографічна новела.

2. Поясніть, з якою метою О. Кобилянська розриває художній час і художній простір у творі.

3. Обґрунтуйте, чому у творі відсутня класична послідовність розвитку сюжетної лінії.

4. Поясніть лейтмотивний образ сліз у новелі.

5. Зверніть увагу на кількаразове повторення образу церковного дзвону у творі. Поясніть його місце в композиції твору та розкритті ідейного задуму авторки.

6. Поясніть, чому про оповідачку авторка пише, що вона «стала лише половиною тим, чим обіцювала стати дитиною. ».

7. Прокоментуйте, чому героїня стверджує: «. я помимо того, що в моїх жилах пливе кров будучини, не маю будучини, не маю вжитті своїм полудня».

8. Схарактеризуйте образ оповідачки твору.

9. Яку роль у новелі відіграє музика?

10. Назвіть ознаки неоромантизму у новелі.

11. Роздивіться репродукцію картини Б. Індрикова, подану на попередній сторінці. Чи відтворює вона настрій новели? Якщо ви не погоджуєтесь з цим варіантом, доберіть самостійно ілюстрації до цього художнього твору.

Портрет — дзеркало душі

Портрет — один із стародавніх жанрів мистецтва. В усі часи люди прагнули залишити свої зображення на папірусі, у камені тощо. Тому сьогодні ми можемо побачити, як виглядали давні мешканці різних країн світу.

Кам’яні голови ольмеків — давньої цивілізації Америки

Портрет юнака в золотому вінку (Фаюм, Стародавній Єгипет)

Невідомий китайський художник. Воєначальник

Для допитливих: з історії жанру

Портрет як жанр мистецтва живопису і скульптури досяг високого рівня розвитку в Стародавньому Єгипті, Греції та Римі епохи античності.

Зображення людини в образотворчому мистецтві Стародавнього Єгипту виконувалися з дотриманням специфічних канонів. Фігуру людини зображали не реалістично, а в поєднанні різних ракурсів. Голова і нижня частина тіла, зокрема ноги, зображувались у профіль, а верхня частина тіла (торс, плечі), а також очі — фронтально. Значущість персонажів передавалася через масштаб: фараонів малювали вищими за простих смертних.

Єгипетський канон зображення фігури людини

Доменіко Гірляндайо. Джованна Торнабуоні

Віктор Зарецький. Портрет Ольги Кравченко

Протягом тисячоліть жанр портрета поширювався в живописі, графіці й скульптурі. Зі старовинних і сучасних портретів на нас дивляться люди різних професій, чоловіки й жінки, дорослі й діти. У них автори намагаються не лише передати зовнішній вигляд оригінала, а й розкрити характер портретованого.

Портрет, на якому зображено одну персону, називається одинарним (або персональним, індивідуальним). На ньому може бути зображена тільки голова (до плечей), погруддя, це може бути або поясний, або поколінний портрет, зображення у повний зріст. Відповідно до пози людини портрети поділяють на такі типи зображень: анфас; профіль; із поворотом голови ліворуч або праворуч.

Альбрехт Дюрер. Еразм Роттердамський

Лоренцо Берніні. Погруддя герцога д’Есте

Що «розповідають» про людину представлені на репродукціях портрети? Якими художніми засобами це досягається? Зверніть увагу на пози, жести зображених людей, на середовище, що їх оточує. Визначте тип зображення (голова, погруддя , у повний зріст, анфас, профіль тощо). Які з портретів належать до мистецтва живопису, графіки, скульптури?

Андрій Коцка. Оленка

Пригадайте, як образотворче мистецтво пов’язане з літературою, музикою, театром. Наведіть приклади митців, які поєднали у своїй особі різні мистецькі таланти.

Зразком щедро обдарованих натур, які у своїй творчості вийшли за межі одного виду мистецтва, є Тарас Григорович Шевченко. І поезія, і малярство стали улюбленими царинами творчості великого Кобзаря. Для української культури спадщина Шевченка-художника не менш значуща, ніж спадщина Шевченка-поета. Вона охоплює олійні картини й акварелі, графічні малюнки, серед яких визначне місце відведено жанру портрета.

Портрети пензля Тараса Шевченка: 1 — Портрет Андрія Івановича Лизогуба (папір, олівець); 2 — Портрет дівчини із собакою (папір, акварель); 3 — Портрет Є . В. Кейкуатової (полотно, олія); 4 — Казахські діти-байгуші (сепія)

Роздивіться твори Тараса Шевченка, виконані в різних художніх техніках. Зверніть увагу на композицію портретів. Як художник утілює почуття, характери, настрої портретованих?

Портрет митця

Малярство — це німа поезія, а поезія — промовисте малярство.

Леонардо да Вінчі

Тарас Шевченко. Автопортрет

Тарас Григорович ШЕВЧЕНКО (1814—1861)- видатний український поет художник, громадський діяч. Народився в селі Моринцях на Черкащині. Рано відчув потяг до малювання. Крейда й вуглинка замінили хлопчику іграшки, адже ними він міг розписувати стіни, столи й лави — зображувати птахів, звірів, людей.

Бажаючи мати власного майстра, поміщик П. Енгельгардт віддав свого талановитого кріпака Тараса

Шевченка на навчання в одну з відомих у Петербурзі майстерень В. Ширяева.

Білими північними ночами Шевченко виходив у знаменитий Літній сад змальовувати статуї. Тут відбулася зустріч Тараса з українським художником Іваном Сошенком, який зацікавився долею обдарованого земляка. Сошенко допоміг юнаку своїми порадами, а потім познайомив з художниками Карлом Брюлловим й Олексієм Венеціановим, поетами Василем Жуковським і Євгеном Гребінкою. Спільними зусиллями представників російської та української культури Шевченка було викуплено з кріпацтва. Звільнення надало право Шевченкові вступити до Петербурзької академії мистецтв, де він став учнем К. Брюллова. Навчався юнак успішно, про що свідчать медалі — нагороди за його твори. За видатні успіхи у гравюрі Шевченкові було присвоєно звання академіка.

Шевченко малював природу рідного краю, відображав народний побут, історичні пам’ятки (серія офортів «Живописна Україна»). Навіть під час заслання, усупереч царській забороні, він не припиняв малювати. Упродовж життя митець створив низку живописних і графічних автопортретів. Вони реалістичні: себе художник не намагався прикрашати чи возвеличувати.

Великому Кобзареві встановлено понад тисячу пам’ятників в Україні й понад сто — у 35 країнах світу.

Володимир Небоженко. Пам’ятник Шевченку-художнику в Прилуках (Чернігівська область)

Узагальнюючи свої знання творчості Тараса Шевченка — художника та поета, поясніть думку Леонардо да Вінчі, яка є епіграфом до цієї рубрики.

Спираючись на схему побудови голови людини, намалюйте погрудний портрет (на вибір):

  • а) завзятого мушкетера або його прекрасної дами;
  • б) українського козака чи козачки (графітний або кольорові олівці).

Мистецькі поради

1. Проаналізуйте схему побудови голови людини анфас і в профіль.

2. Для дотримання пропорцій обличчя треба знати деякі загальні правила, а саме:

• голова людини має овальну форму;

• лінія очей розміщена приблизно посередині голови:

• від початку волосся до підборіддя голова поділяється на три рівні частини:

  • а) від початку волосся до лінії брів;
  • б) від лінії брів до основи носа;
  • в) від основи носа до підборіддя;

• відстань між очима дорівнює ширині ока й ширині крил носа;

• куточки рота збігаються із зіницями очей;

• місце і розмір вух визначаються відстанню від брів до основи носа.

3. Використайте виразні можливості лінії і штриха в передачі форми й об’єму обличчя людини. Щоб передати об’єм, необхідно врахувати напрямок і характер штрихів.

МИСТЕЦЬКА СКАРБНИЧКА

Анфас (від франц. — буквально «в обличчя») — зображення людини обличчям до глядача.

Портрет (від франц. — зображати) — зображення людини або групи людей у графіці, живописі, скульптурі, художній фотографії; відповідний жанр образотворчого мистецтва.

Профіль (від франц. — обрис) — вигляд обличчя чи предмета збоку.

  • 1. У яких видах образотворчого мистецтва поширений портретний жанр?
  • 2. Поясніть, орієнтуючись на ілюстрації, які існують різновиди портретів.
  • 3. Розкажіть про основні пропорції обличчя людини.
  • 4. Поясніть на прикладах різницю портретних зображень анфас і в профіль.
  • 5. Самостійний пошук. Дослідіть самостійно тему «Тарас Шевченко-художник-портретист». Підготуйте виставку репродукцій Шевченкових картин.

Портрет — дзеркало душі

2. КАМЕРНО-ВОКАЛЬНІ ЖАНРИ: НА КРИЛАХ ПІСНІ

Серед камерно-вокальних жанрів найдавнішою є пісня — вічний супутник людини. Починаючи з лагідної колискової, пісня супроводжує нас у радості та смутку, під час праці й на дозвіллі, надихає на подвиги. Її музично-поетичні образи здатні відображати емоції, почуття, настрої, мрії, сподівання людини.

Пісня — душа українського народу, який упродовж віків створював багатожанрову фольклорну спадщину. Неперевершена краса українських народних мелодій утілює такі притаманні українцям риси національного характеру, як емоційність і ліричність. Фольклорні інтонації завжди проникали й у творчість українських композиторів, особливо тих, хто захоплювався обробками народної пісні, як-от: Микола Лисенко, Микола Леонтович.

Загалом поділ пісень на жанри — справа надто суперечлива. Вони розрізняються за тематикою: пісні про матір, рідну мову, героїв, природу, кохання, мандри, свята, школу, дружбу. Відповідно до середовища поширення існують народні, церковні, естрадні пісні, а за регіональною ознакою народні пісні поділяються на подільські, закарпатські, слобожанські та багато інших.

Жанрові групи народних пісень

Пісні можуть співатися соло, ансамблем чи хором, виконуватися з акомпанементом і без нього. Інструментальний супровід підсилює виразність пісенної мелодії, «домальовує» образи поезій.

Іван Сколоздра. Слухають бандуриста

Пригадайте, які народні пісні ви співали в попередні роки на шкільних уроках. Якій тематиці вони присвячувалися? До яких жанрів належали? Назвіть, які ви знаєте календарно-обрядові пісні. Наспівайте кілька з них. Які героїчні події оспівуються в українських історичних піснях і думах?

Твори пісенних жанрів спочатку виконували голосом, але з часом ці наспівні мелодії почали грати на музичних інструментах без співу. Так зародилися інструментальні жанри вокального походження. Зокрема, жанр пісні без слів започаткував німецький композитор Фелікс Мендельсон. Інструментальні п’єси з подібними назвами («Пісня», «Народна пісня», «Лірична пісня» тощо) писали Едвард Гріг, Петро Чайковський, Лев Ревуцький, Микола Дремлюга та інші композитори.

Окрім народної пісні, у наш час набули величезної популярності естрадні пісні, а також відродилися так звані бардівські (або авторські).

Естрадні пісні, порівняно з народними, не мають яскраво виражених національних рис, хоча певні особливості існують, приміром, в італійській естраді чи французькому шансоні. Українській естрадній пісні притаманна чарівна мелодійна виразність, успадкована від фольклорної традиції.

В авторській пісні пріоритет надається тексту перед музикою, яка не є надто складною і може виконуватися непрофесійними співаками, тобто аматорами. Засновником цього жанрового напряму в російській культурі був Булат Окуджава, а його лідером — Володимир Висоцький. Оригінальними авторськими піснями цього співака, енергією його голосу під ритмічний супровід гітари захоплювалося не одне покоління.

В українській культурі також поширена самодіяльна творчість бардів, яку ще називають «співаною поезією». Вітчизняні виконавці авторської пісні акомпанують собі на гітарі (Ольга Богомолець), фортепіано (Сергій Шишкін), лірі й кобзі (Едуард Драч).

Диск «Гіацинтове сонце» — приклад гармонії кількох мистецтв: поезії (вірші Ліни Костенко), музики (співає Ольга Богомолець) та живопису (оформлення Івана Марчука)

Для допитливих: з історії жанру

Середньовічні менестрелі

Авторська, або бардівська, пісня — жанр, що набув поширення в середині XX ст. в різних країнах як самодіяльна музично-поетична творчість. Найчастіше виконавці цих пісень є авторами і віршів, і музики — звідси назва «авторська». Друга назва походить від старовинних бардів. Творчість цих мандрівних поетів-співаків виникла в Шотландії та Ірландії в далекому минулому й поступово поширилася в Європі. Поетів-співаків, які нерідко були водночас й акторами, називали по-різному: трубадури, трувери, менестрелі, жонглери, шпільмани, мінезингери, скоморохи, кобзарі й лірники.

Основу жанру музики сучасних бардів складали студентські й туристські пісні. Виник навіть типовий герой авторської пісні — романтик, лірик, мрійник, мандрівник. Спочатку ці пісні звучали в компаніях друзів, у домашніх магнітофонних записах. Вони привертали увагу особистісною музично-поетичною інтонацією, чим відрізнялися від пісенних зразків, які поширювалися офіційними каналами радіо і телебачення.

За кордоном співаки-поети з гітарами збирали величезні молодіжні аудиторії. Наприклад, Віктор Хара в Чилі, Піт Сіґер і Боб Ділан у США. їхні «пісні протесту» містили критику суспільства, а прості й емоційні мелодії підхоплювалися слухачами багатолюдних концертів.

У різних країнах регулярно проводяться пісенні конкурси й фестивалі естрадної та авторської пісні. Популярності набув пісенний конкурс Євробачення, спрямований на взаєморозуміння між народами. У ньому є окремий напрям для дітей, що сприяє розвитку юних талантів.

Українські народні пісні (за вибором). Володимир Висоцький «Пісня про друга», Володимир Івасюк «Червона рута», Микола Дремлюга «Лірична пісня».

Охарактеризуйте твори, що прозвучали, їхній інтонаційно-мелодійний і темпово-ритмічний розвиток. Визначте і порівняйте форми творів. Поясніть зв’язок тексту і музики в піснях. Чи відчувається в інструментальній п’єсі М. Дремлюги вплив пісенного фольклору?

Портрет митця

Микола Горда. Портрет Володимира Івасюка

Володимир Михайлович ІВАСЮК (1949—1979) — український композитор і співак, народився в м. Кіцмань Чернівецької області в сім’ї вчителів. Юнаком створив у школі ансамбль «Буковинка», який здобув перемоги на кількох самодіяльних конкурсах. Для шкільного ансамблю Володя написав свої перші пісні (найперша — «Колискова»).

Під час навчання в Чернівецькому медичному інституті Володимир починає працювати над піснею «Червона рута», яка з тріумфом прозвучала в телепередачі «Камертон доброго настрою» в 1970 р. і про яку був знятий перший український музичний фільм. Пісню «Водограй» визнано «Піснею року» (1973), вона стала лауреатом міжнародного фестивалю естрадної пісні «Сопот» у Польщі. Володимир Івасюк стає студентом підготовчого відділення композиторського факультету Львівської консерваторії і переводиться до Львівського медичного інституту. Окрім пісень, він створює камерно-інструментальні твори, а також «Баладу про мальви», яку виконала молода, але вже відома співачка Софія Ротару. У травні 1979 р. Володимир Івасюк трагічно загинув. Пам’яті легендарного українського митця присвячено Всеукраїнський конкурс молодих виконавців «Червона рута».

Поясніть образи, зображені на портреті Володимира Івасюка.

МИСТЕЦЬКА СКАРБНИЧКА

Акомпанемент (від франц.) — інструментальний супровід до творів вокальних жанрів.

Бард (від кельтської — проголошувати, співати) — виконавець пісень, який є автором тексту і музики.

Шансон (від франц. — пісня) — різновид естрадної пісні.

  • 1. Які пісенні жанри ви знаєте? Наведіть приклади творів.
  • 2. Чим відрізняється народна пісня від пісень, написаних професійними або самодіяльними композиторами?
  • 3. Розкажіть про особливості авторської (бардівської) пісні.
  • 4. Самостійний пошук. Поцікавтесь історією дитячого пісенного конкурсу Євробачення, участю в ньому українських виконавців.
  • 5. Мистецький проект «На крилах пісні». Оберіть і дослідіть творчість відомих вітчизняних виконавців народної, авторської або естрадної пісні. Підготуйте презентацію зі звучанням пісенних зразків. Обговоріть з однокласниками особливості музики, манеру співу.

3. АВТОПОРТРЕТ. ПОДВІЙНИЙ ПОРТРЕТ

Особливим видом портрета є автопортрет. У ньому художник зображує себе, нерідко для цього використовуючи дзеркало (інколи — два). Графічний або живописний автопортрет завжди був популярним серед митців. У цьому своєрідному монолозі художник відкриває глядачам щось важливе про себе або ж активно стверджується відповідно до власних ідеалів. Нерідко художник зображує себе за мольбертом, з палітрою та пензлями.

Автопортрети: 1 — Леонардо да Вінчі; 2 — Федора Кричевського; 3 — Якова Гніздовського; 4 — Марії Башкірцевої

За кількістю зображених персон, окрім одинарного, розрізняють також подвійний портрет. Його не так часто можна побачити в картинних галереях і художніх музеях. Адже досить складно в одній композиції передати зовнішню і внутрішню гармонію різних людей. У такій картині або скульптурі зазвичай художник зображає персонажів, яких поєднують щирі душевні стосунки, наприклад, рідних (сімейний портрет), друзів. З особливою теплотою художники створюють власні зображення з дружиною, дітьми.

1 — Олекса Новаківський. Автопортрет із дружиною; 2 — Антоніс ван Дейк. Портрет Єлизавети та Філадельфії Уортон; 3 — Лукас Кранах Старший. Весільне зображення саксонського герцога Генріха Благочестивого

Диптих, на відміну від подвійного портрета, передбачає об’єднання в одну композицію двох картин, кожна з яких виконана на окремому полотні, але, як правило, в однаковому форматі (інколи на тлі фрагментів загального пейзажу). Зразком такого жанру є портрети подружжя, написані німецьким художником Лукасом Кранахом Старшим. Собака, що стоїть за герцогом, і болонка біля ніг герцогині символізують подружню вірність. Об’єднуючим моментом є також близькість кольорової гами розкішного одягу зображених знатних персон на однаковому темному тлі.

Визначте, за допомогою яких композиційних прийомів і художніх деталей передається єдність або душевна близькість персонажів на портретах, представлених на сторінках підручника.

Світовою вершиною портретного мистецтва вважаються картини й графічні рисунки великого голландця Рембрандта. У численних різноманітних за композицією портретах художник досяг такої психологічної глибини, що вони по праву отримали назву портретів-біографій. Одним з головних виражальних засобів рембрандтівського живопису стає світлотінь як спосіб посилення емоційної виразності образів.

Портрет митця

Рембрандт. Автопортрет

Харменс ван Рейн РЕМБРАНДТ (1606—1669) — голландський художник, спадщина якого належить до однієї з вершин художньої культури людства. Він народився в Лейдені в родині власника млина. Після навчання в Лейденському університеті вирішив присвятити себе мистецтву, брав приватні уроки живопису. За життя здобув славу неперевершеного художника-портретиста, мав численні замовлення. Проте після смерті першої дружини Саскії був оголошений банкрутом. Останні роки провів у злиднях.

Спадщина Рембрандта дуже різноманітна: він писав портрети, натюрморти, пейзажі, картини на історичні, біблійні, міфологічні теми. Тільки автопортретів він залишив близько ста, а малюнків — більше двох тисяч! Рембрандт експериментував із гравюрами, використовував маловідомі тоді техніки, як-от видряпування малюнка сухою голкою. Для реалістичного втілення образів він детально вивчав міміку обличчя, ретельно передавав риси портретованих осіб. Художника називали «поетом страждання і співчуття», адже з особливою душевною теплотою він писав портрети простих і знедолених людей.

Який настрій панує в автопортреті Рембрандта із дружиною?

Розкажіть про особливості кольорової гами, світлотіні.

Рембрандт. Автопортрет із Саскією

Виконайте подвійний портрет (аплікація). Орієнтовна тематика: «Вірні друзі», «Я і моя найкраща подруга».

МИСТЕЦЬКА СКАРБНИЧКА

Автопортрет — портрет художника, виконаний ним самим.

  • 1. Які існують портрети за кількістю зображених осіб?
  • 2. Роздивіться картини, подані в підручнику, та визначте, які композиційні прийоми застосовані в розташуванні персонажів парних портретів.
  • 3. За автопортретами Рембрандта спробуйте відчути й пояснити характер митця.
  • 4. Творча робота. Пофантазуйте й озвучте один із подвійних портретів уявним діалогом персонажів.
  • 5. Самостійний пошук. За допомогою додаткових джерел дізнайтеся більше про творчу долю особистостей, автопортрети яких уміщені на сторінці 24. Підготуйте презентацію «Про що розповідає автопортрет».

3. МУЗИЧНІ ЦИКЛИ: ТИ І Я — ТАКІ МИ РІЗНІ

Музичні твори, зокрема вокальні, композитори нерідко об’єднують у цикли. Саме спільною ідеєю, яка єднає кілька пісень, хорів чи інструментальних п’єс за певною тематикою або жанром, цикл відрізняється від звичайної збірки творів.

Які цикли на тему «Пори року» ви знаєте? Хто автор музики?

Одним із найвідоміших зразків вокального циклу є «Прекрасна мірошниця» Франца Шуберта, який складається з 20 творів — епізодів із життя простої людини. Це своєрідний роман у новелах: кожна пісня самостійна, але водночас є частиною загального циклічного розвитку, побудованого за певною драматургією: зав’язка, кульмінація і розв’язка.

У циклі розповідається про юнака, який вирушив у мандри в пошуках щастя («У путь»). Він закохується в доньку місцевого мірошника. Кохання приносить спочатку радісні, а потім і сумні переживання: у нього з’являється суперник («Мисливець»). Про свої почуття герой розповідає струмку — єдиному вірному другові («Мельник і струмок»).

Якоб ван Рейсдал. Млин Вейка біля Дурстеде (фрагмент)

Прекрасним пісням Ф. Шуберта притаманні прості, невибагливі мелодії, які швидко запам’ятовуються. Вони створені в народному дусі, найчастіше мають куплетну форму. Фортепіанний супровід нерідко «малює» картини природи: поряд з головним героєм найважливіше місце в циклі відведено музичному образу струмка, у спілкуванні з яким він знаходить розраду. Музика композитора-лірика чарує своєю щирістю, життєвою правдивістю, виразністю.

Франц Шуберт. Вокальний цикл «Прекрасна мірошниця»: «У путь», «Мисливець», «Мельник і струмок».

Які настрої переважають у кожній із пісень? Проаналізуйте зв’язок поетичного тексту і мелодії. Яка роль супроводу в творах?

Портрет митця

Вільгельм Август Рідер. Портрет Ф. Шуберта (фрагмент)

Франц Петер ШУ БЕРТ (1797—1828) — австрійський композитор, який за коротке життя встиг сказати нове слово в музиці й започаткувати новий напрям — романтизм.

Народився в сім’ї шкільного вчителя неподалік від Відня, у якому провів майже все життя. Хлопчиком співав у придворній капелі, до 12 років уже став автором численних музичних творів. Після завершення курсу в семінарії працював помічником учителя в школі свого батька, давав уроки музики.

Прості й чарівні пісенні мелодії Шуберта були дуже популярні. За 31 рік композитор створив величезну спадщину: понад 600 пісень, декілька симфоній і опер, багато камерно-інструментальних творів. Він пізнав успіх як композитор-пісняр, але почути виконання жодного зі своїх великих творів йому не довелося. Композитор створив новий тип ліричної пісні для голосу і фортепіано з наскрізним розвитком. Партія інструментального супроводу в його піснях завжди має важливе виразне, а часто й музично-зображувальне значення.

В інструментальному циклі, незважаючи на відсутність поетичних текстів, музика може розвиватися за певним сюжетом.

Пригадайте, яка ідея об’єднує твори в циклах «Картинки з виставки» М. Мусоргського і «Карнавал» Р. Шумана. Музичні портрети яких театральних персонажів є в циклі «Карнавал»?

Леон Бакст. Ескіз костюма Кіаріни до балету «Карнавал»

У «Карнавалі» Роберта Шумана деякі п’єси втілюють образи конкретних людей. У таких своєрідних музичних портретах композитор суто музичними засобами «вимальовує» характерні риси своїх сучасників — митців, які зустрілися на карнавалі. Серед них — витончений поет фортепіано Фредерік Шопен, знаменитий скрипаль-віртуоз Нікколо Паганіні, дружина композитора піаністка Клара Шуман.

Роберт Шуман. «Кіаріна», «Шопен», «Паганіні» із циклу «Карнавал».

Порівняйте музичні і художні портрети композиторів. Якими ви уявили цих двох митців — учасників карнавалу? Хто з них за характером мрійливий, а хто — різкий і поривчастий?

ВЕЛИКИЙ І МАЛИЙ

1. Жили собі сусіди

на вулиці одній,

великий і малий.

В усім були несхожі

Один поводивсь гоже,

а другий навпаки.

2. Малий, узявши книжку,

великий тягне кішку

із тину за хвоста.

Малий дає дорогу

малятам з дитсадка,

великий із-за рогу

3. Жили собі сусіди

на вулиці одній,

великий і малий.

Тож, певно, по заслузі

в малого всюди друзі,

великий ходить сам.

Як відрізняються музичні образи двох хлопчиків — героїв пісні? Виконайте пісню «в ролях».

Отже, ви переконалися, що музика, як і живопис, але своїми особливими — інтонаційними засобами, може створювати портрети людей, утілювати особливості характерів.

МИСТЕЦЬКА СКАРБНИЧКА

Цикл (від лат. — коло) — поєднання музичних творів за жанром, тематикою.

  • 1. Чим відрізняється музичний цикл від збірки пісень чи п’єс?
  • 2. Наведіть приклади вокальних та інструментальних циклів.
  • 3. Самостійний пошук. Прослухайте весь музичний цикл, який вас зацікавив, користуючись Інтернетом: визначте, що саме об’єднує ці твори.
  • 4. Поміркуйте, чим відрізняються образи людини на живописних і графічних портретах від музичних портретів.
  • 5. Творче завдання. Створіть вокальний цикл, об’єднавши відомі пісні тематично або за певним сюжетом. Орієнтовні теми: «Музичні портрети героїв мультфільмів», «Від свята і до свята — пісень у нас багато!».

«Україна в огні» цитатна характеристика

«Україна в огні» цитатна характеристика героїв — Олесі, Христі, України, твору викладена в цій статті.

«Україна в огні» цитати до образів

«Україна в огні» цитатна характеристика Олесі

» Тиха. без єдино. хмаринки на чолі, майстериця квітів, вишивок і пісень….

«Вона не була звичайною дівчиною. Вона була красива і чепурна. Нею пишалася вся округа»

«У неї інша вдача – вона м’яка, не войовнича, зло в неї не тримається, вона все прощає»

Бувало. після роботи, вечероми, вона, як птиця, ну так же багато співала коло хати на все село… А вишивки Олесі висіли під склом у європейських музеях: в Лондоні, в Парижі, в Мюнхені та Нью — Йорку, хоча вона про це не знала. Мати учила її всьому. Була Олеся тонкою, обдарованою натурою, тактовною, доброю, роботящою і бездоганно вихованою хорошим чесним родом. Легковажні хлопці трохи соромились Олесі, вважаючи її за горду і неприступну…»

«Україна в огні» цитатна характеристика Христі

Образ Христі Хуторної — найтрагічніший, бо її привселюдно в партизанському загоні суджено за щирість і правду, за добре слово про свого чоло­віка, італійського офіцера.

Коли Христю вели на жахливе незаконне судилище, «вона лед­ве йшла. Все її молоде тіло утратило свою силу й ніби розтало. Вона немов падала з великої висоти на землю в страшній свідомості, що парашут за спиною не розчинився і вже тепер їй ні спинитися, ні крикнути, ні покликати. Земля невблаганно тягла її до себе».

Відвертість Христини збивала прокурора з пантелику. На запитання: «Де твоя, національна гордість, де твоя людська гідність? Де твоя дівоча честь?» — .Христя з гідністю каже: — Я знаю, що не вийти мені звідси живою. Так скажіть мені хоч перед смертю, чому ж оцього в мене нема? А де ж воно, людоньки? Рід же наш чесний. Яка я повія? Муче­ниця я. Сльозами проводжала вас, сльозами і стрічаю. Чому я виросла не горда, не достойна і не гідна? Чому в нашому районі ви міряли наші чесноти на трудодень і на центнери бурякові? Націоналістка я? Яка там?

Я не признала вас за свого суддю: я пам’ятаю вас. Ви прошмигнули через наше село. Я наливала вам воду в радіатор, а ви лаялись так голос­но й гидко. Я плакала тоді і, плачучи, запитала вас, чи будуть фашисти в нашому селі: може б, я втекла? Пам’ятаєте, що ви мені сказали:? Ви назвали моє питання провокаційним. От я й осталась під німцем, повія і стерво. От ви чисті, а я ні. От ви презираєте мене, загрожуєте смертю. А я хочу вмерти, хочу! Чим ви можете покарати мене?»

«Україна в огні» цитатна характеристика Василя Кравчини

«Був він добрий кремезний юнак… Здорові темні руки, патьоки на шиї і скронях і зморшки на чолі також не по літах»

«Це був він і не він… Щось було в ньому інше, щось незмірне, невгамовне»

«Україна в огні» цитатна характеристика Романа Запорожця

«М’який, веселий чоловік став тепер воїном, безстрашним месником, подібним до прадідів своїх, ім’я яких він носив»

«Україна в огні» цитатна характеристика героїв може бути доповнена кожним учнем. Так Ви допоможете одноліткам в підготовці до ЗНО та уроків)

  1. «Україна в огні» аналіз Кіноповість «Україна в огні» — Олександра Довженка, присвячена подіям Другої світової війни, долі сільської родини та простих селян. «Україна в огні» аналіз твору наведений в цій статті, визначено тему та ідею твору, головних персонажів, сюжет, жанр, проблематику повісті. «Україна в. Читать далее.
  2. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» цитатна характеристика «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» головні герої та їх цитатна характеристика викладена в цій статті. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» цитатна характеристика героїв Вітька Горобець цитатна характеристика : неповних 14 років, високий, худий, з. Читать далее.
  3. «Україна в огні» критика Кіноповість «Україна в огні» Довженко написав в 1943 році, у розпал війни, але вперше було надруковано через 23 роки, вже після смерті автора. Яке враження вона справила на літературознавців? «Україна в огні» критика Дослідник творчості О. Довженка письменник О. Підсуха. Читать далее.
  4. Характеристика «Україна в огні» Кіноповість «Україна в огні» — один із найсильніших, найбільш вражаючих творів української літератури про трагедію народу в роки другої світової війни та й упродовж усієї своєї історії. Характеристика «Україна в огні» Саме Україна прийняла на себе перші удари загарбників; найстрашніші. Читать далее.
  5. «Україна в огні» проблематика Кіноповість «Україна в огні» Олександра Довженка в усій літературі про Другу світову війну обгрунтовано можна вважати одним із найкращих. Які ж проблеми ставив Довженко у своїй кіноповісті? Що він хотів донести до читача. «Україна в огні» проблематика проблема національної самосвідомості. Читать далее.
  6. «Оборона Буші» цитатна характеристика героїв «Оборона Буші» цитатна характеристика героїв — хороша знахідка для аналізу твору. Адже оперуючи цитатами ви впевнено можете стверджувати на притаманних головним героям «Оборона Буші» рисам характеру. «Оборона Буші» цитатна характеристика героїв Орися Риси характеру — патріотка, смілива та самовіддіна, рішуча. Читать далее.
  7. «Україна в огні» образи «Україна в огні» — кіноповість Олександра Довженка, присвячена подіям Другої світової війни, долі сільської родини та простих селян. «Україна в огні» головні герої — сильні, мужні, на їх долю випало багато випробувань. «Україна в огні» герої : Лаврін Запорожець, Тетяна. Читать далее.
  8. «Україна в огні» цитати «Україна в огні» — кіноповість Олександра Довженка, присвячена подіям Другої світової війни, долі сільської родини та простих селян. Твір цікавий та читається на одному диханні. «Україна в огні» цитати Батьківщина — все! -Але, Людвігу, ти мусиш знати: у цього народу. Читать далее.
  9. «Україна в огні» дуже стисло (переказ) «Україна в огні» цікава кіноповість Довженка про Другу світову війну, яку краще читати повністю. Дуже стисло «У Країна в огні» не донесе всіх переживань героїв. Переказ «Україна в огні» Тихого літнього дня у садочку зібралася родина колгоспника Лавріна Запорожця й. Читать далее.
  10. «Три зозулі з поклоном» цитатна характеристика «Три зозулі з поклоном» цитати до образів Марфи, Михайла, Софії зібрані в цій статті. «Три зозулі з поклоном» цитатна характеристика Марфи 1) «Марфа серцем чула, коли від тата приходить лист. Вона чула його, мабуть, ще здалеку, той лист; мабуть, ще. Читать далее.
  11. Цитатна характеристика Михайлика «Гуси-лебеді летять» Цитатна характеристика Михайлика з твору » Гуси-лебеді летять » М. Стельмаха представлена в цій статті. Цитатна характеристика Михайлика «Гуси-лебеді летять» На другий день уже було вiдомо, що чортяка мене не вхопить, бо я вночi нi разу не бухикнув. Тому дiд. Читать далее.
  12. Довженко «Україна в огні» скорочено Кіноповість Довженка «Україна в огні» — один із найбільш вражаючих творів української літератури про трагедію народу в роки Другої світової війни. Твір краще читати повністю, оскільки це історія нашого народу, а якщо у вас не вистачає часу, чи потрібно згадати. Читать далее.
  13. «Гайдамаки» цитатна характеристика Гонти Іван Гонта — історична особа, проводир повстанського руху гайдамаків. Цитати до образу Гонти «Гайдамаки» наведена в цій статті. Цитатна характеристика Івана Гонти » Гайдамаки « Ксьондз-єзуїт до Івана: Вони католики… / Чого ж ти став? Чом не ріжеш? / Поки. Читать далее.
  14. «Гайдамаки» цитатна характеристика » Гайдамаки » цитатна характеристика героїв — Яреми, Оксани, Залізняка, Гонти Та інших наведена в цій статті. Шевченко «Гайдамаки» цитатна характеристика «Я сирота з Вільшаної, / Батька ляхи замучили, / А мене… боюся» (Оксана) «Горілку, мед не чаркою — /. Читать далее.
  15. «Кар’єра Ругонів» цитатна характеристика «Кар’єра Ругонів» цитатна характеристика героїв роману наведена в цій статті. «Кар’єра Ругонів» цитатна характеристика образів П’єр Ругон «…Він відростив пузце, перетворився на шанованого буржуа, якому не вистачало тільки капіталу для повної шани. …Цей селянський син, поблідлий від ділових турбот, розжирілий. Читать далее.
  16. «Наталка Полтавка» цитатна характеристика «Наталка Полтавка» цитатна характеристика Героїв пєси Котляревського ( Наталки, Петра, Возного, Виборного, Миколи, Терпилихи ) — наведена в цій статті. «Наталка Полтавка» цитатна характеристика «Наталка Полтавка» цитатна характеристика Наталки «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви. Читать далее.
  17. «Євгеній Онєгін» цитатна характеристика героїв «Євгеній Онєгін» цитатна характеристика героїв — Онєгіна, Тетяни, Ольги, Ленського Наведена в цій статті. Євгеній Онєгин цитатна характеристика Он по-французски совершенно Мог изъясняться и писал; Легко мазурку танцевал И кланялся непринужденно; Чего ж вам больше? Свет решил, Что он умен. Читать далее.
  18. «Анна Кареніна» цитатна характеристика «Анна Кареніна» цитатна характеристика головної героїні Льва Толстого викладена в цій статті. «Анна Кареніна» цитатна характеристика Опис Анни Кареніной: «Блестящие, казавшиеся темными от густых ресниц, серые глаза дружелюбно, внимательно остановились на его лице, как будто она признавала его, и тотчас. Читать далее.
  19. «Гайдамаки» цитатна характеристика Залізняка «Гайдамаки» цитати до Образу Залізняка з поеми » Гайдамаки » Шевченка Наведені в цій статті. «Гайдамаки» цитатна характеристика Залізняка Соціальне положення : «нема в нього ні оселі, ні саду, ні ставу» Повага козаків до Залізняка : «У нас один старший. Читать далее.
  20. «Блакитна дитина» цитатна характеристика героїв «Блакитна дитина» цитатна характеристика героїв «…Замислена й трохи печальна. Сумота огортає її збляклі вуста, гусне в дрібних зморшках довкола очей». ( Мати ) · «…Лобик ще великий, вуха стирчать, і волосся прилизане, мов у дівчини». ( Толя ) · «…Судилася. Читать далее.
  21. «Мина Мазайло» цитатна характеристика героїв «Мина Мазайло» цитатна характеристика героїв ви знайдете в цій статті, також можете прочитати Цитати з «Мина Мазайло» . «Мина Мазайло» цитати до образів : Мокій, Мина Мазайло, Дядько Тарас, Лина Мазайло, Уля. «Мина Мазайло» цитатна характеристика героїв Мокій: «юнак з. Читать далее.
  22. «Конотопська відьма» цитатна характеристика героїв «Конотопська відьма» цитати до образів розкривають характери героїв, їх риси характеру та поведінки. «Конотопська відьма» цитатна характеристика героїв · «…А як сонце заходить, так вона і молодіє, а у саму глупу північ стане молоденькою дівчиною, а там і стане стариться. Читать далее.
  23. Цитатна характеристика Соломії «Дорогою ціною» Цитатна характеристика Соломії «Дорогою ціною» розкриває її надзвичайні риси характеру — відвагу, відданість коханому, стійкість та самовідданість. Цитатна характеристика Соломії «Дорогою ціною» «Далі прокинулась і чую, що все мені противне, все гидке: і чоловік, і панщина, й життя моє безщасне…Пропадай. Читать далее.
  24. «Климко» цитатна характеристика «Климко» цитатна характеристика Цитати до Образу Климка з однойменної автобіографічної повісті Григора Тютюнника наведені в цій статті. Цитатна характеристика Климка — «Климко йшов босий, у куцих штанчатах, старій матросці, що була колись голубою, а тепер стала сіра, та ще в. Читать далее.
  25. «Злочин і кара» цитатна характеристика «Злочин і кара» цитатна характеристика героїв роману «Злочин і кара» — Раскольнікова, Мармеладова, Разуміхіна, Лужина, Свидригайлова, Порфирія Петровича наведена в цій статті. «Злочин і кара» цитатна характеристика Раскольніков «…Він був напрочуд гарний з себе, з прекрасними темними очима, темнорусявий, стрункий. Читать далее.
  26. «Я (Романтика)» цитатна характеристика героїв Цитатна характеристика героїв «Я (Романтика)» МАТИ. «Вона пiдводить мене до свiчi й дивиться на моє зморене обличчя. Потiм становиться бiля тусклої лампади й зажурено дивиться на образ Марiї. Я знаю: моя мати i завтра пiде в монастир: їй незноснi нашi. Читать далее.
  27. «Кайдашева сім’я» цитатна характеристика героїв .
  28. «Моє ім’я Україна» пісня «Моє ім’я Україна» пісня Тіни Кароль, яку зараз знають майже всі школярі є не лише милозвучною, а й патріотичною. Слова пісні Тіни Кароль «Україна — це ти» досить легко запам’ятати, її навіть внесли до шкільної програми. Текст пісні «Україна —. Читать далее.
  29. Цитатна характеристика Остапа «Дорогою ціною» Цитатна Характеристика Остапа Мандрики Розкриває його риси характеру, волелюбність, мужність, ненависть до панів. Цитатна характеристика Остапа «Дорогою ціною» «…Його, стрункого й міцного, з гарними очима, орлячим носом і темним молодим вусом на засмаленому обличчю». «Хай воно загориться без вогню й. Читать далее.
  30. «Гуси-лебеді летять» цитатна характеристика «Гуси-лебеді летять» цитатна характеристика героїв твору М. Стельмаха допоможе розкрити образи героїв. «Гуси-лебеді летять» цитатна характеристика героїв 1.Що, що, надзигльований? — мов сiро-блакитнавi, побризканi росою безсмертники, оживають старi очi. Дiд ошелешено пiдкидає вгору брови, потiм одгетькує мене вiльною рукою i. Читать далее.
  31. «Вечір проти Івана Купала» цитатна характеристика героїв «Вечір проти Івана Купала» цитати до образів — Басаврюка, Петра, Пидорки зібрані в цій статті. «Вечір проти Івана Купала» цитатна характеристика героїв Цитатна характеристика Басаврюка — «…Диявол у людській подобі… Гуляє, пиячить і враз пропаде, як у воду, і слуху. Читать далее.
  32. «Сто тисяч» Герасим Калитка цитатна характеристика Герасим Никодимович Калитка — реалістичний тип куркуля — нагромаджувача грошей і «преоберетателя земельки». Цитати до образу Калитки зібрані в цій статті. Цитатна характеристика Герасима Калитки «Сто тисяч» «…Коли б хоч скоріше, а то жує та й жує, прямо душу з. Читать далее.
  33. «Ирій» цитатна характеристика героїв В. Дрозд «Ирій» цитатна характеристика героїв повісті Михайло Решето «Моє життя в ці роки — саме чекання, передчуття празника, невимовно прекрасного, ідеально чистого…» «Народ прагне нашого живого слова, а мистецтво — це щоденна самопожертва…» «…я носитиму молоко для пенсійних бабусь. Читать далее.
  34. «Чорна рада» цитатна характеристика героїв Цитатна характеристика Героїв роману «Чорна рада» — Сомка, Шрама, Брюховецького, Петра «Чорна рада» цитатна характеристика героїв Старий кобзар, «божий чоловік» «Темний він був на очі, а ходив без проводиря, у латаній свитині і без чобіт, а грошей носив повні кишені. Читать далее.
  35. Марко Вовчок «Козачка» характеристика героїв Марко Вовчок «Козачка» характеристика героїв — Олесі, панночки, Івана викладена в цій статті. Марко Вовчок «Козачка» характеристика героїв Олеся Олеся дочка заможного козака. Після того, як помирає її мама, а згодом і батько, Олеся залишається сиротою. Трохи згодом вона вирішує. Читать далее.
  36. «Захар Беркут» цитатна характеристика героїв «Захар Беркут» цитатна характеристика головних героїв — Максима, Мирослави, Тугара Вовканаведена в цій статті. Цитатна характеристика героїв «Захар Беркут» «Захар Беркут» цитатна характеристика Максима «мов здоровий дубчак між явориною, визначався між усім тухольським парубоцтвом» «…Молодий гірняк»; «…перший удалець на всю. Читать далее.
  37. «Тирлик» цитатна характеристика «Тирлик» цитатна характеристика Цитатна характеристика Тирлика «…Всі звали його лише Тирликом. Може, прозвали його отак ще тоді, коли він був зовсім маленький і не вимовляв звука «р». І хоч він давно уже освоїв цей капосний звук — він у нього. Читать далее.
  38. «Анна Кареніна» цитатна характеристика Левіна Цитатна характеристика Констанина Левіна з роману «Анна Кареніна» викладена в цій статті. «Анна Кареніна» цитатна характеристика Левіна Стіва Облонський про Левіна: «Земской деятель, новый земский человек, гимназист, поднимающий одною рукою пять пудов, скотовод и охотник и мой друг, Константин Дмитрич. Читать далее.
  39. Цитатна характеристика Євгенія Онєгіна Цитати до образу Євгенія Онєгіна зібрані в цій статті, вони розкривають характер та внутрішній світ головного героя. Цитатна характеристика Євгенія Онєгіна Євгеній Онєгін — головний герой роману Пушкіна, молодий поміщик. Він виріс без матері, його виховували гувернери. Онєгін виріс егоїстом. Читать далее.
  40. «Євгеній Онєгін» цитатна характеристика Тетяни «Євгеній Онєгін» цитати до образу Тетяни Ларіної головної героїні роману у віршах Пушкіна Наведені в цій статті. «Євгеній Онєгін» цитатна характеристика Тетяни Татяна Ларіна – героїня роману «Євгеній Онєгін». Це дівчина з провінції, яка виросла в сільському маєтку своїх батьків. Читать далее.

Про автора

admin administrator