Чому найчастіше трапляються ДТП

Авторadmin

Чому найчастіше трапляються ДТП

§ 22. Чому виникають дорожньо-транспортні пригоди?

Ознайомтеся з даними патрульної поліції України про ДТП. Обговоріть. Які причини виникнення ДТП є найпоширенішими? Поміркуйте, у яку пору року, на вашу думку, найчастіше трапляються ДТП. У який період доби?

Установлено, що найпоширенішою причиною смертності та травматизму у світі є дорожньо-транспортні пригоди. Це стосується і нашої країни.

Дорожньо-транспортна пригода (ДТП) — це аварія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або були поранені люди чи завдані матеріальні збитки. Якщо пішохід, водій або пасажир порушує Правила дорожнього руху, то може статися ДТП.

Уважно роздивися малюнки, на яких зображені види аварій на дорогах, що трапляються найчастіше. Поміркуй і скажи, чи могли б вони статися за умови сумлінного дотримання всіх Правил дорожнього руху водіями транспортних засобів й іншими учасниками дорожнього руху? У чому полягають основні причини виникнення ДТП?

Види ДТП

Слід зазначити, що тільки суворе виконання водіями всіх Правил дорожнього руху зможе попередити й навіть повністю позбавитися дорожньо-транспортних пригод. Однак і пішоходи також повинні добре знати не тільки права, а й обов’язки учасників дорожнього руху й дотримуватися їх.

Запам’ятай! Пішоходам заборонено:

  • виходити на проїзну частину, не впевнившись у відсутності небезпеки для себе й інших учасників руху;
  • раптово виходити на проїзну частину, зокрема й на пішохідний перехід, адже автомобіль не може зупинитися миттєво;
  • допускати самостійний, без нагляду дорослих, вихід маленьких дітей на проїзну частину;
  • переходити проїзну частину поза пішохідним переходом, якщо є розділювальна смуга або дорога має чотири й більше смуг для руху в обох напрямках;
  • затримуватися і зупинятися на проїзній частині;
  • рухатися по автомагістралі чи дорозі для автомобілів, за винятком пішохідних доріжок, місць стоянки й відпочинку;
  • переходити дорогу на червоний сигнал світлофора.

Завжди пам’ятай: зупинити автомобіль миттєво не можна! Від початку екстреного гальмування водієм до місця зупинки транспортного засобу існує певна відстань. Її називають гальмовим шляхом.

Гальмовий шлях — відстань, яку проїжджає транспортний засіб від початку гальмування до місця зупинки.

Ознайомся з порядком дій водія під час екстреного гальмування і гальмовим шляхом різних транспортних засобів.

Дії водія під час екстреного гальмування

На довжину гальмового шляху транспортного засобу впливає багато чинників, а саме: швидкість руху машини, стан дорожнього покриття, якість шин, технічний стан машини й уважність водія.

Обговорюємо й діємо разом у парах і групах

Розгляньте схему. Обговоріть, що впливає на довжину гальмового шляху автомобіля.

Гальмовий шлях автомобіля

У випадку загрози зіткнення транспортних засобів пасажири повинні швидко захистити голову руками, лягти на підлогу чи сидіння, напружити м’язи. Пам’ятай, у разі пожежі в салоні громадського транспорту виділяється ядучий дим, що містить шкідливі речовини. Після аварії слід швидко, організовано й без паніки вийти із салону, не вдихати отруйного диму, закривши рот і ніс рукавом чи носовичком. Якщо ти став/стала свідком ДТП, повідом про це відповідним службам захисту населення. Подбай про власну безпеку та надай посильну допомогу постраждалим.

Застосовуємо

1. Дослідіть разом з учителем/учителькою або шкільною медсестрою вміст аптечки водія автомобіля. Яке призначення має кожний засіб аптечки?

2. Змоделюйте уявний виклик рятувальної служби, якщо ви стали свідками ДТП.

3. Подивіться відео проєкту «Безпечна країна» про безпеку дорожнього руху — «Увага: телефон!» та «Швидкість — це не гра!». Обговоріть. Що було причиною ДТП? Яких правил дорожнього руху слід дотримуватися, щоб уникнути ДТП?

https://cutt.ly/1Irb1fT

«Швидкість — це не гра!»

https://cutt.ly/QIrb2FB

Цінуємо

Придумайте гасла й девізи про безпеку на дорозі та дотримання Правил дорожнього руху.

Стисло про основне

Недотримання Правил дорожнього руху призводить до аварій, травмування та загибелі людей, великих матеріальних збитків. У випадку ДТП необхідно насамперед заспокоїтися, оцінити ситуацію і діяти.

Знаємо, розуміємо

  • 1. Що таке ДТП?
  • 2. Які причини виникнення ДТП?
  • 3. Що таке гальмовий шлях?
  • 4. Які чинники впливають на довжину гальмового шляху?
  • 5. Що заборонено робити пішоходам на дорозі?

Рефлексія до засвоєного

Чи хотілося б тобі в майбутньому стати водієм транспортного засобу? Якого саме?

Названі області, в яких частіше гинуть люди під час ДТП

Найбільша кількість ДТП відбувається в Київській області. На другому місці Одеська (3842), Харківська (3689) та Львівська (3272) області.

Історія

Щомісяця в Україні відбувається близько 11 тисяч ДТП. В кожному ДТП гине людина.

Що сталося

Ми отримали статистику від Національної поліції України щодо ДТП на території України.

Чому це важливо

Дані щодо аварійності на дорогах дозволяють зрозуміти, в яких областях найбільше проблем з безпекою на дорогах, та в подальшому знайти причини таких аномалій.

Найбільша кількість ДТП за останні чотири місяці відбулися в Київській області (3410) та Києві (11990). На другому місці Одеська (3842), Харківська (3689) та Львівська (3272) області.

Проте кількість смертельних випадків в Київській області відносно невисока (56 випадків в області та 32 в Києві). Найбільше смертельних ДТП за останні чотири місяці сталися у Львівській (75), Одеській (60) та Дніпропетровській (60) області.

В Дніпропетровську кожна шоста смертельна аварія відбувається за участі автобусів. Тоді як у решті областей таких випадків одиниці. Так, за останні чотири місяці в ДТП з автобусами померло 11 людей.

«Важливо розуміти, що в статистиці ми не маємо розподілу між містами та областями. Єдиним виключенням є Київ, як окрема адміністративно-територіальна одиниця. У містах завжди співвідношення ДТП/загиблі менше ніж поза містами, оскільки щільність транспорту більша, а швидкості менші»,

— коментує Віктор Загреба, менеджер реформ дорожнього сектору команди підтримки реформ Міністерства інфраструктури України.

Дані для дослідження надала на запит Opendatabot Національна поліція України.

Відомості щодо ДТП на території України.

ОбластьУсього ДТПЗагинуло
Київ11 99032
Одеська обл3 84260
Харківська обл3 68927
Київська обл3 41056
Львівська обл3 27275
Дніпропетровська обл3 22860
Запорізька обл1 63222
Черкаська обл1 14035
Полтавська обл1 13832
Житомирська обл1 12829
Миколаївська обл1 07233
Донецька обл1 05526
Хмельницька обл92023
Херсонська обл89621
Вінницька обл86931
Волинська обл83035
Івано-Франківська обл82628
Закарпатська обл74723
Чернівецька обл72416
Рівненська обл65824
Чернігівська обл64323
Тернопільська обл64018
Сумська обл5227
Кіровоградська обл4068
Луганська обл2695

Отримуйте аналітику від Опендатабот в Телеграм каналі

Названі основні причини ДТП

Частіше всього в аварії потрапляють пішоходи, мотоциклісти, бідні та молоді чоловіки.

Щорічно в результаті дорожньо-транспортних пригод гине більше 1,25 млн. людей у всьому світі, повідомляє Світова організація здоров’я. При цьому саме від дорожніх аварій частіше всього гинуть люди у віці від 15 до 29 років. Ще 20-50 млн. чоловік отримують травми в ДТП.

Хто найбільше ризикує загинути в дорожній аварії?

Згідно дослідження СОЗ, майже половина тих, хто вмирає на дорогах світу, є “вразливими учасниками дорожнього руху”, тобто пішоходами, велосипедистами та мотоциклістами.

Бідні помирають частіше

90% світових смертей на дорогах відбувається у країнах з низьким і середнім рівнем доходу, хоча в цих країнах їздить всього 54% світових транспортних засобів. Навіть у країнах з високим рівнем доходу люди з меншим соціально-економічним походженням, швидше за все, будуть задіяні в дорожньо-транспортних пригодах.

Молоді чоловіки – в зоні ризику

Люди у віці від 15 до 44 років складають 48% світових смертей від дорожнього руху. При цьому молоді чоловіки мають ймовірність загинути на дорозі втричі більше, аніж жінки аналогічного віку.

Швидкість впливає на смертність

Збільшення середньої швидкості безпосередньо пов’язане як з ймовірністю аварії, так і з тяжкістю її наслідків. Наприклад, збільшення швидкості руху автомобіля на 1 км/год призводить до збільшення частоти аварій на 3%, що призводить до травм та збільшенням частоти смертей на 4-5%. Ризик смерті дорослих пішоходів становить менше 20%, якщо він вражений автомобілем зі швидкістю 50 км/год і майже на 60% при досягненні швидкості 80 км/год.

Алкоголь та наркотики

Водіння під впливом алкоголю та будь-якої психоактивної речовини чи наркотику підвищує ризик аварії, що призводить до смерті або серйозних травм. У випадку водіння за кермом напідпитку ризик дорожньо-транспортної пригоди починається з концентрації алкоголю в крові від 0,04 проміле. Щодо наркотиків, то залежність від їх прийому та ДТП прослідковується від типу психоактивного препарату. Наприклад, ризик фатальної катастрофи серед тих, хто вживав амфетаміни, приблизно в 5 разів перевищує ризик того, хто цього не зробив.

Ремені безпеки та шоломи

Застосування паска безпеки зменшує ризик смерті пасажирів на передньому сидінні на 40-50%, а на задньому сидінні – на 25-75%. Якщо дитячі сидіння правильно встановлені та використані, це знижує смертність серед немовлят приблизно на 70%, а серед маленьких дітей становить – на 54% – 80%. Правильне використання мотоциклетного шолому може зменшити ризик смерті майже на 40% та ризик серйозної травми на більш ніж 70%.

Телефон за кермом

Водії, які користуються мобільними телефонами, приблизно в 4 рази частіше потрапляють в аварії, аніж ті, хто не використовують мобільний телефон. Використання телефону під час руху уповільнює час реакції (зокрема, час реакції гальмування, а також на сигнали дорожнього руху). Телефони з функцією “вільні руки” не набагато безпечніші, ніж тримання телефону в руці, а набір текстових повідомлень значно підвищує ризик аварії.

Що робити?

Щоб зменшити кількість смертей в аваріях, світова організація здоров’я пропонує використовувати “безпечний системний підхід”. Це означає, система повинна бути спроможною пробачити людські помилки. Така системність має бути застосована при проектуванні та будівництві доріг та їх узбіч, транспортних засобів, обмежень швидкості та інших чинників, які впливають на безпеку дорожнього руху.

Про автора

admin administrator