Що означає числовий індекс у маркуванні бензину АІ 95

Авторadmin

Що означає числовий індекс у маркуванні бензину АІ 95

Чим відрізняється бензин АІ-92, АІ-95 від АІ-98. Що краще заправляти?

Якщо маркування бензину на заправці не говорить вам нічого, крім його номера, або якщо ви вважаєте, що чим більша цифра, тим кращий бензин, прийшла пора позбутися цих помилок. Сьогодні ми з’ясуємо, що означає число в маркуванні бензину, розберемося з його якістю, а також дізнаємося, чи краще стане машині, якщо ви будете заливати більш дороге паливо.

Що означають числа АІ-92 -95, 98?

Перед тим як перейти до номерних марок бензину, в двох словах розберемося з тим, навіщо взагалі існують різні його сорти, і визначимо пару ключових понять.

Базовий принцип роботи двигуна простий: в циліндр подається бензин і повітря, поршень рухається вгору, приблизно в момент досягнення верхньої точки свічка запалювання підпалює паливну суміш, і згоряючи паливо штовхає поршень вниз. У цьому процесі важливо, щоб паливо починало горіти вчасно – тоді, коли його запалює свічка запалювання. Якщо ж паливо спалахує мимовільно завчасно, коли поршень ще йде вгору, це шкодить мотору, руйнуючи його. Тому одна з характеристик будь-якого бензину – це детонаційна стійкість, тобто його властивість протистояти мимовільному займанню. І ця детонаційна стійкість залежить від октанового числа бензину, яке зазначено в його маркуванні: наприклад, АІ-95 має октанове число 95.

Чим більше число, тим кращий бензин!

Ні, різне октанове число не означає, що 95 бензин краще 92: вони просто різні і створені для різних двигунів. Одні мають більш низький ступінь стиснення, і ризик виникнення детонації в них нижчий. Тому для них підходить більше низькооктановий сорт – АІ-92. В інших двигунах ступінь стиснення вищий, або паливна суміш може бути більше збагачена киснем завдяки турбіні, яка попутно підвищує підсумковий тиск у циліндрі, і в результаті ризик виникнення детонації теж зростає, тому таким двигунам потрібне більш високооктанове паливо, щоб її уникнути.

Так що думати, що 95 бензин кращий 92 так само нелогічно, як вважати, що абсент кращий горілки, тому що в ньому 70 градусів проти 40. Якість бензину його октановим числом не визначається: вміст сірки, марганцю, смол та інших домішок встановлюється не маркою бензину, а технічним регламентом. Так що не варто вважати, що 95 бензин чистіший і якісніший 92: якість обох відповідає сучасним вимогам до палива і відповідає актуальним нормам Євро.

Більш високооктановий бензин кращий для авто

Ще одна помилка, пов’язана з бензином – думка про те, що чим вище октанове число, тим корисніший бензин для автомобіля. У ньому є частка істини, але в цілому звичка деяких власників старих машин побалувати їх після зарплати, заливши АІ-98, позбавлена сенсу.

Звичайно на ділі процеси, що відбуваються в двигуні, складніші, ніж просто паливо впорскується, згорає і викидається, але якщо не заглиблюватися в нюанси, можна виділити ключовий факт: в умовах збідненої суміші високооктановий бензин горить трохи довше, догорає пізніше заданого моменту і тим самим викликає підвищення температури в циліндрі і перегрів прилеглих деталей – зокрема, клапанів. Простіше кажучи, якщо ви заливаєте в машину з простеньким атмосферним мотором з низьким ступенем стиснення 98 бензин і їздите в спокійному ритмі, ви робите двигуну тільки гірше – його застосування виправдане виключно при бажанні поганяти, коли на високих оборотах суміш має оптимальний склад, і високооктановий бензин дійсно приносить користь, виділяючи більше енергії при згорянні.

А ось для двигунів з високим ступенем стиснення або оснащених турбіною логіка чим вище октанове число – тим краще, цілком виправдана: і ступінь стиснення, і кількість подаваного в циліндри повітря в них достатні для оптимального згоряння високооктанового бензину, і підвищення детонаційної стійкості йде тільки на користь. При цьому зниження октанового числа навпаки, негативно відбивається на роботі мотора і його ресурсі: підвищується ймовірність детонації, яка поступово руйнує двигун.

Коротко висновки можна сформулювати так: автомобілі з атмосферними двигунами з низьким ступенем стиснення застосування 98 бензину виправдано тільки при дуже активній їзді, а в інших випадках може навіть зашкодити, а двигунам з високим ступенем стиснення або турбіною бензин з октановим числом нижче того, що рекомендовано виробником шкідливий. Тобто наприклад, ВАЗ 2107, чий двигун має ступінь стиснення 8,5, високооктановий бензин особливої користі не принесе, а ось лити в 1,2 TSI з турбіною і ступенем стиснення 10,5 АІ-92 точно не варто, в той час як АІ-98 йому зовсім не зашкодить.

Стандарти маркування бензину

Ще одна складність для недосвідчених автовласників – різні методики визначення октанового числа і, відповідно, розрізняються позначення відповідного для автомобіля бензину. Проблема тут, як правило, зводиться до різниці між європейською та американською системами.

Якщо говорити коротко, то системи маркування палива за октановим числом розрізняються: в Європі воно маркується по дослідницькому методу, а в США, Канаді, Бразилії та деяких інших країнах – по «Антидетонаційному індексу». Власне, наша абревіатура АІ якраз позначає автомобільний бензин по дослідному методу. А ось AKI означає «anti-knock index», тобто той самий «Антидетонаційний індекс», який є середнім арифметичним між двома результатами різних методів визначення октанового числа (дослідного і моторного), і його значення виходить нижче, ніж у чистого дослідницького методу. Тобто, AKI 91 – це зовсім не те ж саме, що АІ-92.

Приблизна відповідність нашого АІ і зарубіжного AKI таке: AKI 87 – це АІ-92, AKI 91 – це АІ-95, а AKI 93 – це вже АІ-98. Так що, купуючи вживану машину, зверніть увагу на те, що написано на кришці бензобака і в інструкції по експлуатації, щоб не помилитися у виборі палива.

Фірмові заправки

Ну і, мабуть, останнє запитання пов’язане з тим, чи варто переплачувати за фірмовий бензин на великих заправках. Тут варто розуміти, чим це зумовлено підвищення ціни: це теж не абстрактне підвищення якості, а перш за все додавання миючих присадок. Присадки ці впливають не на якість роботи бензину в двигуні, а на його умовну чистоту для двигуна, запобігаючи утворенню відкладення у паливній системі. Але з огляду на те, що бензин і сам по собі досить чистий і є відмінним розчинником, ці умовні відкладення заб’ють паливну систему за місяць або рік. Так що використання фірмових бензинів з миючими присадками має сенс, але зовсім не обов’язково і не дає миттєвого ефекту.

Чим відрізняється бензин АІ-92, АІ-95 від АІ-98. Що краще заправляти?

Якщо маркування бензину на заправці не говорить вам нічого, крім його номера, або якщо ви вважаєте, що чим більша цифра, тим кращий бензин, прийшла пора позбутися цих помилок. Сьогодні ми з’ясуємо, що означає число в маркуванні бензину, розберемося з його якістю, а також дізнаємося, чи краще стане машині, якщо ви будете заливати більш дороге паливо.

Що означають числа АІ-92 -95, 98?

Перед тим як перейти до номерних марок бензину, в двох словах розберемося з тим, навіщо взагалі існують різні його сорти, і визначимо пару ключових понять.

Базовий принцип роботи двигуна простий: в циліндр подається бензин і повітря, поршень рухається вгору, приблизно в момент досягнення верхньої точки свічка запалювання підпалює паливну суміш, і згоряючи паливо штовхає поршень вниз. У цьому процесі важливо, щоб паливо починало горіти вчасно – тоді, коли його запалює свічка запалювання. Якщо ж паливо спалахує мимовільно завчасно, коли поршень ще йде вгору, це шкодить мотору, руйнуючи його. Тому одна з характеристик будь-якого бензину – це детонаційна стійкість, тобто його властивість протистояти мимовільному займанню. І ця детонаційна стійкість залежить від октанового числа бензину, яке зазначено в його маркуванні: наприклад, АІ-95 має октанове число 95.

Чим більше число, тим кращий бензин!

Ні, різне октанове число не означає, що 95 бензин краще 92: вони просто різні і створені для різних двигунів. Одні мають більш низький ступінь стиснення, і ризик виникнення детонації в них нижчий. Тому для них підходить більше низькооктановий сорт – АІ-92. В інших двигунах ступінь стиснення вищий, або паливна суміш може бути більше збагачена киснем завдяки турбіні, яка попутно підвищує підсумковий тиск у циліндрі, і в результаті ризик виникнення детонації теж зростає, тому таким двигунам потрібне більш високооктанове паливо, щоб її уникнути.

Так що думати, що 95 бензин кращий 92 так само нелогічно, як вважати, що абсент кращий горілки, тому що в ньому 70 градусів проти 40. Якість бензину його октановим числом не визначається: вміст сірки, марганцю, смол та інших домішок встановлюється не маркою бензину, а технічним регламентом. Так що не варто вважати, що 95 бензин чистіший і якісніший 92: якість обох відповідає сучасним вимогам до палива і відповідає актуальним нормам Євро.

Більш високооктановий бензин кращий для авто

Ще одна помилка, пов’язана з бензином – думка про те, що чим вище октанове число, тим корисніший бензин для автомобіля. У ньому є частка істини, але в цілому звичка деяких власників старих машин побалувати їх після зарплати, заливши АІ-98, позбавлена сенсу.

Звичайно на ділі процеси, що відбуваються в двигуні, складніші, ніж просто паливо впорскується, згорає і викидається, але якщо не заглиблюватися в нюанси, можна виділити ключовий факт: в умовах збідненої суміші високооктановий бензин горить трохи довше, догорає пізніше заданого моменту і тим самим викликає підвищення температури в циліндрі і перегрів прилеглих деталей – зокрема, клапанів. Простіше кажучи, якщо ви заливаєте в машину з простеньким атмосферним мотором з низьким ступенем стиснення 98 бензин і їздите в спокійному ритмі, ви робите двигуну тільки гірше – його застосування виправдане виключно при бажанні поганяти, коли на високих оборотах суміш має оптимальний склад, і високооктановий бензин дійсно приносить користь, виділяючи більше енергії при згорянні.

А ось для двигунів з високим ступенем стиснення або оснащених турбіною логіка чим вище октанове число – тим краще, цілком виправдана: і ступінь стиснення, і кількість подаваного в циліндри повітря в них достатні для оптимального згоряння високооктанового бензину, і підвищення детонаційної стійкості йде тільки на користь. При цьому зниження октанового числа навпаки, негативно відбивається на роботі мотора і його ресурсі: підвищується ймовірність детонації, яка поступово руйнує двигун.

Коротко висновки можна сформулювати так: автомобілі з атмосферними двигунами з низьким ступенем стиснення застосування 98 бензину виправдано тільки при дуже активній їзді, а в інших випадках може навіть зашкодити, а двигунам з високим ступенем стиснення або турбіною бензин з октановим числом нижче того, що рекомендовано виробником шкідливий. Тобто наприклад, ВАЗ 2107, чий двигун має ступінь стиснення 8,5, високооктановий бензин особливої користі не принесе, а ось лити в 1,2 TSI з турбіною і ступенем стиснення 10,5 АІ-92 точно не варто, в той час як АІ-98 йому зовсім не зашкодить.

Стандарти маркування бензину

Ще одна складність для недосвідчених автовласників – різні методики визначення октанового числа і, відповідно, розрізняються позначення відповідного для автомобіля бензину. Проблема тут, як правило, зводиться до різниці між європейською та американською системами.

Якщо говорити коротко, то системи маркування палива за октановим числом розрізняються: в Європі воно маркується по дослідницькому методу, а в США, Канаді, Бразилії та деяких інших країнах – по «Антидетонаційному індексу». Власне, наша абревіатура АІ якраз позначає автомобільний бензин по дослідному методу. А ось AKI означає «anti-knock index», тобто той самий «Антидетонаційний індекс», який є середнім арифметичним між двома результатами різних методів визначення октанового числа (дослідного і моторного), і його значення виходить нижче, ніж у чистого дослідницького методу. Тобто, AKI 91 – це зовсім не те ж саме, що АІ-92.

Приблизна відповідність нашого АІ і зарубіжного AKI таке: AKI 87 – це АІ-92, AKI 91 – це АІ-95, а AKI 93 – це вже АІ-98. Так що, купуючи вживану машину, зверніть увагу на те, що написано на кришці бензобака і в інструкції по експлуатації, щоб не помилитися у виборі палива.

Фірмові заправки

Ну і, мабуть, останнє запитання пов’язане з тим, чи варто переплачувати за фірмовий бензин на великих заправках. Тут варто розуміти, чим це зумовлено підвищення ціни: це теж не абстрактне підвищення якості, а перш за все додавання миючих присадок. Присадки ці впливають не на якість роботи бензину в двигуні, а на його умовну чистоту для двигуна, запобігаючи утворенню відкладення у паливній системі. Але з огляду на те, що бензин і сам по собі досить чистий і є відмінним розчинником, ці умовні відкладення заб’ють паливну систему за місяць або рік. Так що використання фірмових бензинів з миючими присадками має сенс, але зовсім не обов’язково і не дає миттєвого ефекту.

Магія чисел: маркування бензину і його види

Яку фразу ми, автомобілісти, чуємо і самі вимовляємо майже кожен день: «Дівчина, друга, дев’яносто п’ятий повний бак!» А ось в чому ж суть цього числа – 95 – напевно знає далеко не кожен, та й не замислюється особливо. Як і інших подібних чисел, що застосовуються в маркуванні бензинів. Для цікавих розбираємо.

Всім знайомі індекси А-76, АІ-80, АІ-92, АІ-95 і АІ-98 – це марки бензину. Значення октанового числа (саме його позначає цифра в індексі) вказує на таку властивість, як стійкість бензину до детонації. Цифра ця відносна. Як еталон приймається ізооктан, детонаційна стійкість якого дуже висока і приймається рівною 100.

Шкала октанового числа була запропонована на початку минулого століття. Воно визначалося змістом изооктана в суміші з нормальним гептаном (його детонаційна стійкість дуже низька і приймається рівною нулю). Відповідно, бензин марки АІ-92 еквівалентний по своїй стійкості до детонації 92% -ної суміші изооктана з гептаном, АІ-95 – 95% -ної і так далі. Октанове число може бути і більше 100, якщо антидетонаційні властивості палива ще вище, ніж у чистого изооктана.

Вимоги до палива вашого автомобіля вказані в інструкції з експлуатації, а також продубльовані на зворотному боці лючка бензобака. Можуть бути записані різні типи бензину. Наприклад: АІ-92 – допустимий; АІ-95 – рекомендований; АІ-98 – для поліпшення характеристик. Як видно, заливати в бак необхідно тільки рекомендований виробником авто паливо.

Це означає, що в бак сучасного автомобіля з атмосферним мотором необхідно заливати АІ-95 на якісної АЗС. В крайньому випадку, допускається АІ-92. Адже чим вище октанове число, тим повільніше швидкість горіння і більше ККД палива, що благотворно позначається на віддачі двигуна, економічності та інших моментах. Як правило, збільшення в потужності і економічності досягає 7%.

Група компанії «Тенко»

Про автора

admin administrator