Скільки має бути тиск у запасному колесі

Авторadmin

Скільки має бути тиск у запасному колесі

Зміст:

Тиск в велосипедних шинах

Прийшли ранком до свого залізного коня і бачите-колесо спустило. Як його накачати? Правильно насосом. А як правильно накачати? На скільки атмосфер. Чи часто новачки замислюються про це. Раніше адже як робили. Підкачав колесо, спробував пальцями – прожимается чи ні. Сів та подивився на колеса – продавилися чи ні. Продавилися – підкачав, не продавилися – поїхав.

Виявляється не все так просто.

При правильно накачаному колесі приємно і легко їхати. Воно забезпечує хороший накат, швидкість, зносостійкість покришки і, врешті-решт, безпеку велосипедиста.

Отже давайте розберемося з тиском в велосипедному колесі.

1. Що тримає тиск в колесі

Потрібно розуміти, що тиск тримає не камера, а саме покришка.

2. Тиск в колесі залежить від:

  • Типу покриття, по якому буде їздити велосипедист.
  • Ваги велосипедиста.
  • Від пори року (спека на вулиці або мороз).

Тиск, на яке розрахована покришка, вказується виробником прямо не ній.

Напис англійською “Inflate to . ” дослівно перекладається як “надути до. ” (“Накачати до”, ” тиск від . до . “).

Наприклад, на малюнку зазначено, що тиск повинен бути від 36 до 60 PSI (від 250 до 420 kPa) або відповідно від 2,5 атмосфер до 4,2 атмосфери.

Тут необхідно трохи пояснити, що таке BAR, PSI і kPa.

  1. BAR – це тиск в барах або атмосферах. Для наших людей саме зрозуміле позначення. застосовується в багатьох країнах, в тому числі і на пострадянському просторі. 1 BAR=1 атмосфері
  2. При множенні тиску в BAR на 100 виходять кілопаскалі. В даному випадку це буде 250 і 420 кілопаскалей. Позначаються Паскалі англійськими літерами “Pa”або якщо в « кіло» – то kPa. У них той же іноді, вказують мінімальне і максимальний тиск, на яке розрахована покришка.
  3. PSI (pound-force per square inch) – тиск у фунтах на квадратний дюйм. Використовується в Європі і в деяких американських штатах. Позначається як PSI або LBS/IN 2 . Для наведеного прикладу це 36 і 60 відповідно.

Співвідношення між BAR, PSI і Pa наступне:

1 Бар = 1 атмосфері = 100 000 Па (100 kPa) = 14,504 Psi,

1 PSI = 0,069 Bar

C Bar і Паскалями все просто, а ось з перекладом Bar в PSI все трохи складніше, тому тут наведена таблиця для швидкого перекладу тиску в велосипедних покришках з Bar в PSI і назад:

Згадаємо ще про один позначенні тиску, який називається “кілограм сили на квадратний сантиметр” або “технічна атмосфера і позначається як “kgf/cm²” або “кгс/см²“. Зустрічається досить рідко, але буває. На технічних нюансах зупинятися на будемо, в інтернеті досить багато статей на цю тему, скажемо лише те, що для велосипедного тиску його можна вважати рівною 1 Bar або одній атмосфері.

А для любителів точної математики наведемо коефіцієнти перерахунку:

1 кгс/см² = 1 атмосфері = 0.98 Bar = 98.07 kPa = 14.22 PSI

Накачуючи покришку, потрібно чітко розуміти, що тиск в ній не повинно бути нижче мінімально зазначеного і вище максимального. Тут варто відзначити, що краще залишити невеликий запас в 0,2-0,5 атмосфер, не накачуючи покришку до максимального значення, щоб її не розірвало, особливо в жарку погоду.

Про те що ще виробник пише на велопокрышках, а так само що позначають інші цифри на ній є окрема стаття на нашому сайті, яка так і називається “Що означають цифри на велосипедних покришках”.

Як перевіряти тиск в камері.

Чесно кажучи – без манометра ніяк. Так що потрібен велонасос з манометром, окремий манометр, підключається до ніпеля, або накачувати шини доведеться на СТО – у них завжди є чим виміряти тиск в колесах. З СТО потрібно бути уважним. Бувають випадки, коли доблесний працівник, забувши про тиск, лупить в колесо все що може і камера разом з покришкою вибухають в лічені секунди.

Є одна порада. Коли ви точно знаєте, яке зараз тиск – спробуйте стиснути покришку пальцями . Так поступово ви навчитеся по тактильним відчуттям визначати приблизний тиск в камері. Пам’ятайте, що вже починаючи з двох бар (атмосфер) шина на дотик здається досить тугий.

Якщо тиск низький – то покришка може легко пробитися. До того ж недокачані колеса гасять великий відсоток зусиль велосипедиста на розгін і власне їзду. Покришка “розпластується” по асфальту і, до того ж, дуже швидко стирається від високого тертя об нього.

Так само це призводить і до так званих «зміїним укусів» – два поруч розташовані пробою. Виникає при різкому наїзді на бордюр, камінь або купину. При цьому покришка виявляється придавленою до обода, камера затискається між ободом і предметом, на який наїхало колесо, і пробивається відразу в двох місцях.

Їзда на низькому тиску може бути небезпечна для ободів, можна запросто отримати «вісімку» на колесі. При низькому тиску можливі часті проколи, а на повороті покришка взагалі може злетіти з колеса, що вже небезпечно для життя.

При цьому, якщо колесо сильно перекачено, то воно запросто може проколотися об обід (з боку спиць). Щоб захистити камеру від подібного використовують спеціальну ободну стрічку. Це гумова або полімерна смужка, яка надівається на обід, щоб кінці спиць і гострі краї отворів для спиць не пробивали камеру. Так що потрібна золота середина. Зразок такої стрічки наведено на малюнку праворуч.

Взагалі рекомендується перевіряти тиск перед кожною поїздкою (хоча б на дотик). Пам’ятайте, що труїть не тільки ніпель. Повітря трохи подтравливает і через саму гуму, хоча і повільно. Через це, кожен місяць, накачана шина сама втрачає в середньому один бар тиску.

Хочеться відзначити ось ще, який момент. При поїздці основне навантаження припадає на заднє колесо, в той час як переднє не так сильно навантажено. Виходячи з цього, можна тиск в задній шині робити трохи більше, ніж в передній. В середньому десь на 10%.

Залежність тиску від типу поверхні і виду покришки

Сліки

Для їзди по асфальту і добре укоченим грунтовим дорогам потрібно накачувати максимальний тиск.

Качати колеса для дорожніх і міських велосипедів – сліков найпростіше. У зв’язку з тим, що у них невеликий обсяг коліс, тиск повинен бути високим. Чим більше тиск – тим краще накат і вище швидкість. Так що качайте сміливо трохи на 0,2 – 0,4 недокачівая до максимального тиску, зазначеного виробником на покришці, особливо в жарку погоду.

Полуслики

Для полусліків важливо правильно підібрати тиск саме для тієї поверхні, по якій їде велосипед.

Їзда по твердій поверхні асфальту і укоченій грунтовці. При низькому тиску губляться всі переваги цих покришок. Правильно накачаний полуслік повинен котитися по твердій поверхні гладкою частиною протектора. А на м’якому грунті включаються в роботу бічні грунтозацепи. При низькому тиску покришка буде розплющена і чіплятися за тверду поверхню бічними грунтозацепами, створюючи додатковий опір і швидше зношуючись.

При їзді по м’якому грунту тиск краще зменшувати. Невисокий тиск амортизує нерівності дороги і робить їзду по бездоріжжю більш комфортною. При цьому площа контакту колеса з дорогою збільшується, що, відповідно, веде і до поліпшення зчеплення. Особливо це відчувається на спусках і крутих поворотах.

При поїздці по піску або снігу тиск краще підвищити – покращитися зчеплення і підвищиться керованість велосипеда.

Покришки з високими грунтозацепами

Все зубасті покришки, призначені для поїздок по м’якому грунту, піску, снігу краще використовувати з високим тиском. При цьому зчеплення буде максимальне.

Тепер про вплив температури навколишнього середовища на тиск.

Тиск в колесах велосипеда при сильній спеці влітку

Якщо на вулиці висока температура, тиск краще трохи зменшити. Пам’ятайте, що колесо може перегрітися. Сам розпечений асфальт і тертя по ньому покришки нагрівають камеру і повітря всередині неї, що відповідно збільшує тиск. Так що накачана жарким літом до максимального значення покришка може несподівано вибухнути.

Більш детально питання про вплив температури повітря на тиск в покришці описаний в окремій статті “Залежність тиску в шинах від температури”. Там же наведені і формули розрахунку.

Тут же, для прикладу, наведемо таблицю для визначення тиску в колесі велосипеда від температури повітря, якщо воно накачано при температурі + 20 °С.

Який тиск взимку в велосипедних колесах (при низьких температурах або на снігу)

При низьких температурах і взимку все трохи складніше.

При поїздках по пухкому снігу тримайте тиск в районі або трохи нижче середнього значення, зазначеного на покришці. Якщо на байку стоїть протектор з великими шипами, то тиск краще підвищити практично до максимального в разі, коли снігу на дорозі не багато і він не мокрий – тоді гума буде давати максимальне зчеплення. Шипи будуть “вгризатися” в поверхню.

В інших випадках краще тримати низький тиск – покришка буде “розпластуватися” по поверхні дороги і мати краще зчеплення з нею.

Точні рекомендації при зимовому катанні дати не так просто. Дуже багато залежить від типу протектора, стану дороги, реальної температури повітря (-20, 0 і +5 це різні речі), вологості снігу, ваги і досвіду велосипедиста. До того ж зимові дороги не завжди мають один тип покриття, особливо в місті. В одних місцях дорога очищена до асфальту, в інших на ній щільний наст з утрамбованого снігу і льоду, ожеледь, а на деяких ділянках просто звичайний сніговий покрив сантиметрів в 10-20.

Відповідь на питання “яке тримати тиск взимку в колесах” прийде до вас поступово, з досвідом поїздок. І він зовсім не обов’язково буде точно таким же, як і у велосипедистів на півночі або півдні країни. Адже на півночі температура рідко піднімається вище -5, а на півдні скаче від мінуса до плюса. А буває так, що вранці -10, а в обід нуль або навіть плюсова температура, і тиск в колесі вже змінилося, та й сніг на дорозі вже не той, що вранці. Найкраще завжди мати з собою маленький насос та манометр.

Часто на інтернет-форумах велосипедисти сперечаються про те, який тиск тримати в колесах взимку, але в своїх оцінках не завжди згадують про конкретні нюанси зазначених вище, ніж вносять сум’яття в голови початківців.

Ще маленький нюанс для холодної пори року. Якщо колеса гойдаються в теплому приміщенні (вдома, в гаражі) то не забувайте, що на вулиці, де температура нижче, тиск трохи впаде. На скільки воно впаде залежить від конкретної температури і можна подивитися в таблиці наведеної вище.

Залежність тиску в шинах велосипеда від ваги велосипедиста

Тут слід відразу прояснити. Тиск в шинах шосейного велосипеда завжди варіюється в межах 6,5-9 BAR (до 130 PSI) і від ваги велосипедиста залежить не дуже сильно.

Тиск же в гірських велосипедах завжди нижче.

Тут наведена таблиця із залежністю тиску в колесах гірського і міського велосипеда від ваги байкера:

Можна орієнтуватися на наступне – на кожен додатковий кілограм ваги слід збільшувати тиск на 1%.

Тиск в покришці безпосередньо впливає на її довговічність. Їзда на погано накачаній гумі швидко її зношує.

Який тиск повинен бути в шинах дитячого велосипеда?

Перш за все нужо подивитися на ті межі, які написані на покришці і вже точно тиск не повинен бути менше мінімально зазначеного. Далі, основна маса дітей важить до 50 кг., тому для них тиск в колесах дитячих велосипедів потрібно підтримувати на рівні приблизно 2 – 2,5 атмосфери. На дотик це досить туге колесо і стиснути його пальцями простій людині досить проблематично. Перекачувати дитячі колеса не варто, інакше поїздка буде дуже жорсткою.

Якщо ваша дитина важить більше 50 кг, то тиск в колесі потрібно брати з наведеної вище таблиці.

Отже, підіб’ємо підсумки

При їзді на гірському велосипеді по місту і укоченій грунтовці це 3-3, 5 атмосфери. Для руху по грунту – 2,5-3 атмосфери

При цьому, якщо ваша вага більше 80-100 кг сміливо додавайте ще 0,5 атмосфери в колеса (стежте, щоб не вийти за максимальний тиск).

Якщо у Вас дорожній велосипед – сміливо накачуйте 3,5-4 атмосфери, дивлячись на граничні значення, зазначені на покришці.

Загальний принцип такий: чим вже ширина покришки, тим вище тиск в колесі.

Ще один момент з досвіду велосипедистів. Якщо ви використовуєте антипрокольну стрічку для захисту камери від проколів, намагайтеся підтримувати в колесі трохи більш високий тиск. Тут все просто: чим вище тиск, тим щільніше лежить стрічка між камерою і покришкою, не “совається” і не зсувається при різкому гальмуванні і поворотах і краще виконує свою функцію.

Пам’ятайте, оптимальний тиск для себе ви зможете підібрати, тільки покатавшись на велосипеді якийсь час. У кожного велосипедиста своя вага і стиль їзди. При цьому один і той же тиск для одного буде оптимальним, а для кого-то занадто низьким або високим.

Качайте, катайтеся і насолоджуйтеся!

Як визначити правильний тиск у шинах взимку?

Одним із параметрів, які суттєво впливають на поведінку автомобіля на дорозі, є тиск у колесах. Особливо важливо його знати та вміти заміряти у зимовий час. У цій статті ми розглянемо, як ступінь накачування колеса впливає на його властивості та керованість автомобіля, а також опишемо, як виміряти тиск у шинах, як часто це знання потрібно застосовувати на практиці та до яких наслідків може призвести незнання.

Визначаємо тиск у шинах

Щоб визначити тиск у шинах, необхідно придбати автомобільний манометр. Цей прилад може бути аналоговим та цифровим. Аналоговий варіант більш надійний та недорогий, але для його використання потрібне додаткове джерело живлення. Цифрові манометри коштують дорожче, але вони точніші і можуть працювати на батареях або акумуляторах.

Навіть якщо ви не знаєте, як виміряти тиск у шинах, навчитися це робити можна з першого разу. Вам необхідно всього на пару секунд вставити спеціальний роз’єм манометра в отвір для накачування покришки. Робиться це так, щоб повітря в шині злегка приспустилося. Після кількох секунд очікування на аналоговому приладі стрілка вкаже значення поточного тиску. У цифровому пристрої результат буде виведено на екран.

Досвідчені автомобілісти вважають, що вони можуть визначити тиск у шинах, але на практиці візуально оцінити відхилення цього параметра від норми можна лише в тому випадку, коли воно перевищує 30%. Недокачування на 10-15% неможливо визначити, навіть обмацуючи камеру, не кажучи вже про те, що на неї неозброєним оком. Фахівці компанії Narscars рекомендують заміряти тиск у шинах не рідше 1-2 рази на місяць і перед кожною тривалою поїздкою.

Одиниці виміру

Для вітчизняних автомобілістів зазвичай вимірювати ступінь накачування коліс в атмосферах чи барах. 1 БАР дорівнює 0,98 АТМ або кг/см2. У Великій Британії та США використовується інша система вимірювань, тому вони параметр вимірюється в PSI – фунт на дюйм квадратний. 1 фунт на дюйм квадратний дорівнює 0,68 БАР. Деякі автоконцерни застосовують для вимірювання тиску Килопаскалі (кПа). 1 така одиниця виміру дорівнює 6,8964 PSI.

Як і на що впливає тиск у покришках?

Багато водіїв навіть не знають, як виміряти тиск у шинах, помилково вважаючи, що це неважливий параметр, без знання якого цілком можна обійтися під час їзди в автомобілі. Тим часом колісний тиск дуже впливає на такі показники:

  • ступінь витрачання палива;
  • рівномірність зношування покришок;
  • маневреність транспортного засобу.

Якщо покришка накачана правильно, вона повністю стикається з дорожнім покриттям, тому поступово зношується під час їзди. Якщо повітря в ній мало, то зіткнення з дорогою відбувається лише з боків, а якщо багато – то лише у центральній частині. Будь-який аномальний стан шин призводить до того, що скорочується термін експлуатації коліс та виникає серйозна загроза життю для водія та його пасажирів.

Щоб зрозуміти, наскільки важливо правильно накачувати шини, розглянемо, як різний ступінь накачування впливає на їзду та стан транспортного засобу:

  1. Колесо спущено на 65%. Приспущеність видно неозброєним оком. На ній можна їхати не більше пари кілометрів, оскільки диск зачіплятиметься за покришку і зрештою її зашкодить.
  2. Колесо приспущене на 25-60%. На ньому не вийде багато їздити асфальтом або іншим твердим покриттям. При різкому маневруванні на великій швидкості є високий ризик, що шина просто вилетить з обода. Якщо водій не любить пристібатися ременями безпеки, то поїздка для нього може виявитися небезпечною. У той же час на приспущеному колесі простіше проїхати в’язкий бруд або ділянку з глибоким мокрим снігом. Головне, після того, як ви проїдете ділянку бездоріжжя, відразу накачати покришки до нормального стану.
  3. Злегка приспущено на 10-15% норми. Така недокачка не завдає водієві сильного дискомфорту і не спричиняє аварійних ситуацій на дорозі. Навпаки, авто на приспущених колесах швидко набирає швидкість після старту та плавно їде, але при цьому падає його керованість. При щоденній їзді підвищується витрата палива та швидше зношується гума.
  4. Норма. Коли тиск у колесі відповідає нормі, водієві набагато простіше передбачити поведінку свого автомобіля. Протектор щільно стикається з поверхнею дорожнього полотна, тому шина зношується рівномірно і її часто не потрібно буде змінювати.
  5. Перекачування на 10-15% від норми. Автомобіль гірше керується та їде жорсткіше. Для шипованої гум це є перевагою, оскільки у перекачаної покришки шипи злегка випирають і забезпечують кращий контакт із дорогою.

При неправильному накачуванні колеса його поверхня не повністю стикається з дорожнім покриттям, тому протектор погано відводить рідину. Це підвищує ризик аквапланування.

Оптимальний тиск у покришках

На ступінь накачування автомобільних коліс впливає кілька факторів:

  • Температура. Зі підвищенням температурного показника підвищується тиск. Кожні додаткові 8°С у приміщенні додають +/- 0,1 БАР; розподіл маси по осях. Через різний розподіл ваги тиск у передніх і задніх колесах відрізняється;
  • завантаженість транспортного засобу. Чим більше людей та багажу завантажується в авто, тим більше повітря потрібно закачувати у покришки для компенсації їхньої ваги;
  • діаметр шини.

Щоб зрозуміти чи правильний тиск у ваших колесах, достатньо його заміряти манометром та порівняти з параметрами, які рекомендує автовиробник. Відповідна пам’ятка про оптимальні значення цього параметра на кузові практично кожної машини на внутрішній частині лючка бензобака. У деяких моделях пам’ятка розміщується на стійці дверей водія. У ній вказані оптимальні значення тиску в покришці для різних діаметрів та з різним ступенем завантаженості авто.

Щоб правильно визначити тиск у шинах, його потрібно вимірювати, коли авто не використовувалося щонайменше 2 години. У «гарячих» шин цей показник на 0,2-0,3 БАР буде вищим.

Вплив температури на тиск у шинах

Якщо ступінь підкачування коліс перевіряти взимку в приміщенні, слід врахувати, що різниця температури повітря з вулицею в цьому випадку становить в середньому 20°С. Коли машині після вимірів виїде на дорогу, її колеса відразу ж втратять від 0,2 до 0,4 БАР. Їхати буде м’якше, але розганятися та гальмувати потрібно буде довше. Щоб поїздка була комфортною, важливо визначити правильний тиск у шинах узимку.

У спеку не можна перекачувати колеса, оскільки температура повітря підвищує температуру колеса і підвищує тиск у ньому. При швидкій їзді в спеку також підвищується тертя про розпечений асфальт, і температура шини може досягати навіть сотні градусів. Через ці фактори сильно підвищується тиск, і навіть невеликий камінь або купина, що потрапили під шину, можуть стати причиною її розриву.

Залежність тиску в шинах взимку від їхнього розміру

Багато автолюбителів із настанням холодів шукають на тематичних інтернет-форумах інформацію про те, як визначити правильний тиск у шинах взимку з урахуванням їхнього радіусу. Насправді діаметр покришки лише опосередковано впливає цей параметр. Якщо вивчити рекомендації виробника, наприклад, для Ніссан Кашкай, то тиск у передніх колесах має бути 2,3 БАР, при цьому не має значення радіус у них 16, 17 або 19, при цьому в задніх колесах має бути 2,1 БАР для будь-якого радіусу. Якщо завантаження авто повне, то тиск у задніх колесах потрібно підвищити до 2,6 БАР.

Аналогічні рекомендації дає виробник Toyota Королла. У колесах на обидві осі має бути тиск 2,2 БАР при радіусі 15 і 16. Якщо завантаження максимальне, то їх потрібно підкачати до 2,5 БАР. Можна дійти невтішного висновку, що радіус покришок не грає визначальної ролі щодо ступеня їх накачування.

Тиск у шипованих шинах на зимовій гумі

Щоб визначити правильний тиск у шинах узимку, було проведено спеціальне дослідження. Для нього використовували авто з шипованою гумою, яку спочатку накачали до рекомендованого значення, потім знизили до 1 БАР, а при третьому вимірі підвищили до 3 БАР. При цьому з кожним рівнем тиску оцінювалося, як авто набирає швидкість від 5 до 28 км/год. і який у нього буде гальмівний шлях на льоду при зниженні швидкості з 28 до 5 км/год.

На спущених колесах машина розганялася довше на 10%, а її гальмівний шлях був на 2 м довший. На перекачених покришках по льоду виявилося їздити значно краще, хоч різниця в порівнянні з рекомендованими значенням тиску була і не суттєвою. При перекачуванні пляма контакту гуми зменшилася, але її шипи стали випирати сильніше, забезпечуючи кращу зчіпку з зледенілою дорогою. Щоб комфортно пересуватися обмороженою дорогою, потрібно знати, як визначити правильний тиск у зимових шинах і використовувати ці знання на практиці.

Наслідки неправильного тиску у зимовій гумі?

Якщо автомобіліст не знає, як визначити правильний тиск у зимових шинах, він може зіткнутися з безліччю негативних наслідків цього незнання. Найнешкідливішим із них, яке «б’є» тільки по кишені водія, є збільшена витрата палива. Через неправильне накачування покришки швидше зношуються, що призводить до необхідності їх швидкої заміни, а це означає також додаткові витрати. Але найнебезпечніший наслідок неправильного рівня тиску в шинах взимку це зниження керованості автомобіля. Через це на обмерзлій дорозі виникають замети і підвищується ймовірність потрапляння авто в аварію.

Щоб поїздка на автомобілі взимку була комфортною та безпечною, достатньо раз на 2-4 тижні перевіряти ступінь підкачування коліс. Щоб визначити тиск у шинах, водієві знадобиться всього кілька хвилин, але ця проста та швидка дія допоможе заощадити гроші на купівлю нової гуми, а найголовніше вбереже від аварії.

Про автора

admin administrator