5 змін у неживій природі навесні

Авторadmin

5 змін у неживій природі навесні

Спостереження за явищами природи навесні

Мета: у ході спостережень виявляти характерні ознаки весни в живій і неживій природі; установлювати причинно-наслідкові зв’язки; учити самостійно висловлювати припущення, робити самостійні висновки після власних спостережень; розвивати вміння зв’язно висловлювати свої думки , розширювати і впорядковувати пізнавальний досвід дитини, мислення, увагу; виховувати любов до краси світу, бережливе ставлення до тварин, природи.

Обладнання: відео, ноутбук, фішки, ілюстрації птахів, рослин, весни.

Тип уроку: урок-екскурсія (заочна).

Очікувані результати: учні висловлюють аргументи, щодо причини змін у живій природі навесні.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Привітання

2. Перевірка готовності до уроку

ІІ. Фенологічні спостереження

– Які зміни відбуваються в природі?

– Який місяць, число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Чи були опади сьогодні?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Відгадування загадки

Я пробуджую поля,

Та заквітчую гаї.

Відгадайте, хто вона,

Ця красуня чарівна? (Весна.)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

– Сьогодні у нас, діти, незвичайний урок. Ми з вами вирушимо на екскурсію до весняного лісу, але так як ми далеко від нього, то ця екскурсія буде заочною. А допоможе нам перенестися в ліс ваша уява. То чи готові вже вирушати?

– Під час екскурсії ваше завдання спостерігати за явищами природи навесні.

V. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

– Пригадайте, діти, що таке явища природи? (це зміни в природі)

– Ви повинні допомагати один одному, працювати разом над спільними завданнями.

2. Правила поводження у природі

VI. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.

1. Ознаки весни та весняні явища

Зійшли сніги, шумить вода,

Земля вже квіти викидає,

Буяє трава молода.

Все мертве оживає.

Коли, діти, це буває? (Навесні.)

– У якому місяці більше струмків: у березні, квітні чи травні?(Відповіді дітей).

– Які весняні прикмети та поговірки ви знаєте?

— Перший весняний грім — на тепло.

— Багато хрущів весною — на засуху.

— Дощ і сонце навесні — луки травами рясні.

2. Робота в парах

1) Дослідити, які зміни відбулися у неживій природі навесні, як вони зв’язані між собою. Описати сніг, довготу дня, температуру повітря, опади, ґрунт, водойми.

2) Розглянути ілюстрації, визначити назви рослин. У якому стані перебувають рослини з приходом весни.

3. Фізкультхвилинка. Гра «Літає — не літає»

– Я буду називати різних птахів, інші предмети, а ви ті предмети, що літають, показуєте помахом рук. (Горобчик, дерево, шпачок, травичка, дятел, квітка, зозуля, сонечко, синичка, кущик, пеньок, ластівка, хата, журавлі, небо, сорока, вода).

– Назвіть птахів. На які групи розділили птахів?

4. Презентація виконаних завдань

5. Перегляд відео «Які ознаки весни?»

– Які зміни в природі відбулися з приходом весни ?

– Як ви вважаєте, що вплинуло на ці зміни в природі? (Потепління).

6. Бесіда про первоцвіти

– Які первоцвіти знаєте?

– Де вони ростуть?

1) Перегляд відео «Первоцвіти — перші посмішки весни»

2) Виготовлення лет бука «Первоцвіти»

7.Перегляд відео «Птахи навесні»

– Як поводяться птахи з приходом весни?

– А як живеться птахам взимку?

8. Годування птахів

– Підемо на подвір’я і перевіримо наші годівнички.

– Що потрібно класти до годівничок ?

9. Прикмети весни

– Які весняні прикмети ви підготували?

— Синиці заспівали на городі — весна на підході.

— Верба перша весну чує і назустріч їй брунькує.

— Весною не спи, сон на зиму відклади.

— Весною посієш — восени збереш.

— Весняний день не буває без пташиних пісень.

— Весна лінивих не любить.

— Весна сіє, літо жне, осінь калачі пече.

— Думай весною, як жити зимою.

— Один весняний день рік годує.

— Якщо на весні зайці довго залишаються білими — довго буде холодно.

— Кішка миється до гарної погоди.

— Жаби голосно кумкають до гарної погоди.

VII. Підсумкова рефлексія

– А зараз ми перевіримо, як ви запам’ятали те, про що ми говорили на уроці, наскільки ви були уважними, спостережливими.

1. Гра «Докажи словечко».

Що з весною настає? (Сніг у полі розтає.)

А чому то так буває? (Сонце його припікає.)

Що ж синіє на землі? (Ніжні проліски малі.)

А що пнеться з під листа? (То травичка виростає.)

А над полем що бринить? (Любий жайворон дзвенить.)

– Де ми були на екскурсії?

– Які зміни в природі ви помітили?

– Що нового ви дізналися на екскурсії?

2. Гра «Закінчи речення».

— Мене найбільше здивувало те, що…

— Незвичайне я помітила тоді, коли…

Світ прекрасний навколо тебе

Світ прекрасний навколо тебе —

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки —

Нехай так буде завжди, вовіки.

Нехай людина добро приносить,

Бо світ навколо любові просить.

3. Оцінювання

VIIІ. Домашнє завдання

Підготувати відомості про лікувальні властивості первоцвітів.

“Нова українська школа” матеріали для вчителів, студентів, учнів та батьків.

Використовуючи сайт ви погоджуєтесь з правилами користування

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Ми приєднуємось до закону про авторське право в цифрову епоху DMCA прийнятим за основу взаємовідносин в площині вирішення питань авторських прав в мережі Інтернет. Тому підтримуємо загальновживаний механізм “повідомлення-видалення” для об’єктів авторського права і завжди йдемо на зустріч правовласникам.

Копіюючи матеріали во повинні узгодити можливість їх використання з авторами. Наш сайт не несе відподвідальність за копіювання матеріалів нашими користувачами.

Урок 111. Льодохід, повінь
Розділ 3. Природа навесні

формування предметних компетентностей: розширити знання учнів про зміни у неживій природі навесні, зокрема про явища льодоходу, повені; скласти пам’ятку техніки безпеки під час повені, льодоходу; розвивати спостережливість; виховувати естетичні почуття;

формування ключових компетентностей: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях.

Обладнання: тематичні малюнки, плакати, пам’ятки.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Освітні галузі: природнича, мовно-літературна.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

2. Актуалізація опорних знань

— Яка головна ознака змін у неживій природі навесні? (Потепління.)

— Які природні явища спричиняє потепління?

— Розгляньте малюнки. Чи всі явища природи ви розпізнали?

3. Повідомлення теми та мети уроку

— Сьогодні ми поговоримо про весняні явища в природі.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Вивчення нового матеріалу

1) Словесне малювання.

— Після зимової тиші звучання весняної природи сприймається стоголосою «симфонією». Як ви гадаєте, про що співає весна? (Відповіді дітей.)

— Прислухайтеся до того, як весна «відчиняє ворота» воді. Які звуки ми чуємо?

• Прислухайся до шуму:

З весною він іде!

Щось тріщить, ламається,

Скрегоче і гуде. (Льодохід.)

— Спробуйте «намалювати» словесну картину «Весняний льодохід».

2) Мовна вправа «Шум весняної води».

— Чи чули ви шум весняної води?

— Як його можна охарактеризувати?

— Доберіть дієслова, що передають шум весняної води найбільш влучно.

Наприклад: біжить, шумить, дзвенить, співає, клекотить, кипить, булькотить, хлюпає, вирує, дзюрчить, капотить тощо.

• Дерева по коліно у воді стоять,

Сонячні промінчики виблискують, горять.

Зупинись і пильно подивись туди —

Що це за симфонія сонця і води? (Повінь.)

3) Робота за підручником (с. 46).

Учні зачитують у підручнику значення слів «льодохід», «повінь».

Читання та обговорення замітки про льодохід

— Для кого небезпечний період льодоходу?

— Чому люди забувають про небезпеку?

4) Літературознавча сторінка.

Діти зачитують уривки з опису весняної природи, аналізують зміст.

• Сонце починає перемагати зиму. Крихкий, сипкий сніг уже не той, що був узимку — здає. Його колір — то ознака наближення весни. Танення снігу — найпомітніша ознака потепління. З дахів звисають крижані бурульки, блищить, струменіє під ними вода — і крапає, крапає, крапає. Настає відлига. На полях з’являються спочатку проталини, але незабаром земля, мокра, просочена водою, всюди показується з-під снігу. Мине ще тиждень, другий — і сніг залишиться хіба де-небудь у глибокому яру, куди не заглядає сонце. Небо стає все синє, а повітря дедалі тепліше. (К. Ушинський)

— Яке весняне явище описано? (Відлига.)

• Води в річці в цей час прибуває стільки, що вона не може поміститися в берегах: виступає і розливається по навколишніх луках. Розлив річок звуть водопіллям, або повінню. Інша річечка така маленька, що влітку її переходили вбрід, у водопілля розливається на п’ять, шість верст і більше. Люди поспішають скористатися недовгим багатством води, тому великі човни, навантажені товарами, ходять весною там, де влітку трохи не бродять кури. (К. Ушинський)

— Яке весняне явище описано? (Повінь.)

2. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

1) Складання правил безпеки. Робота в групах.

Розгляньте малюнки та складіть за ними розповідь. Поясніть власні дії під час відлиги, льодоходу, повені.

Учні працюють у групах, обговорюють правила безпеки під час весняних явищ, складають загальну пам’ятку.

1. Не виходьте на лід під час весняного паводку.

2. Не стійте на крутих і підмитих берегах — вони можуть обвалитися.

3. Спостерігаючи за льодоходом з моста, набережної причалу, не можна перегинатися через перила та інші огородження.

4. Якщо ви стали свідком нещасного випадку на річці або озері, то не губіться, не тікайте додому, а голосно кличте на допомогу, дорослі почують і зможуть виручити з біди. Одночасно викликайте за мобільним телефоном рятувальну службу за номером 101.

5. Будьте особливо уважними, проходячи біля будинків або високих дерев, під час відлиги. Спершу впевніться у відсутності загрози падіння льодових наростів.

6. Будьте обережні під час весняного паводку, льодоходу та відлиги.

У період весняного паводку і льодоходу заборонено

1. Виходити у весняний період на водойми.

2. Переправлятися через річку в період льодоходу.

3. Підходити близько до річки в місцях затору льоду.

4. Ходити по крижинах і кататися на них.

5. Збиратися на містках, греблях та загатах.

6. Наближатися до крижаних заторів, відштовхувати крижини від берегів.

7. Заходити за межі встановлених огорож біля будинків, де є небезпечні утворення з криги і снігу. Бережіть своє здоров’я та життя!

2) Гра «Вибери неправильну відповідь».

1. Рух крижин на річках під дією течії чи вітру називається:

2. Явище, коли вода виходить за межі звичайних для неї берегів і затоплює значні ділянки суходолу, називається:

3. Потепління взимку або навесні, що призводить до танення снігів, називається:

3. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації

1) Поетична хвилинка.

— Послухайте вірш. Коли буває таке явище?

БЕРІЗКА ПО КОЛІНА У ВОДІ

Полуярками та узлісками

По розлитій з весни воді

Гуси плавають між берізками

Білі, білі, як лебеді.

Ані шелесту, ані бризочки,

Ні далекого шуму коліс,

Лиш гусей лебедина низочка

Огинає струни беріз.

2) Вправа «Я — автор».

— Придумайте кінцівку оповідання (підручник, с. 47). Про яке явище природи в ньому йдеться?

3) Дослідження-пошук.

— Чому весну називають «ранком» року?

4) Рубрика «Чи знаєте ви. ».

Учні зачитують повідомлення (підручник, с. 47) про те, як утворюються бурульки, обговорюють зміст прочитаного.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. РЕФЛЕКСІЯ

1. «Перевіряємо себе!»

— Виберіть та назвіть весняні явища природи.

Снігопад, повінь, листопад, заморозки, спека, вітер, грім, проталини, льодохід, дощ, відлига.

2. Вправа «Зроби висновок»

Учні зачитують та коментують висновок про явища природи навесні (підручник, с. 47).

3. Вправа «Не хочу хвалитися, але я. »

Кожен учень доповнює фразу «Не хочу хвалитися, але я . » словами, що стосуються теми уроку. (Наприклад: дізнався (дізналася), які є весняні явища у природі; яких правил безпеки слід дотримувати під час льодоходу, відлиги, повені; як утворюються бурульки та чим вони небезпечні тощо.)

“Нова українська школа” матеріали для вчителів, студентів, учнів та батьків.

Використовуючи сайт ви погоджуєтесь з правилами користування

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Ми приєднуємось до закону про авторське право в цифрову епоху DMCA прийнятим за основу взаємовідносин в площині вирішення питань авторських прав в мережі Інтернет. Тому підтримуємо загальновживаний механізм “повідомлення-видалення” для об’єктів авторського права і завжди йдемо на зустріч правовласникам.

Копіюючи матеріали во повинні узгодити можливість їх використання з авторами. Наш сайт не несе відподвідальність за копіювання матеріалів нашими користувачами.

Про автора

admin administrator