Чи можна їздити без габаритів

Авторadmin

Чи можна їздити без габаритів

Чи можна їздити Україною без вакцинації? Відповіді на всі запитання

Катастрофічна ситуація з коронавірусною інфекцією, що склалася в Україні восени, спонукала Кабінет міністрів посилити карантинні обмеження. Одними із найпомітніших у цьому плані стали нові правила на переміщення пасажирів між областями, які Кабмін посилив своєю Постановою №1236 від 11 жовтня.

Що це за обмеження, в чому їхня суть, і чи можна їх обійти — розбирався “Телеграф”.

Що говорить закон

Згідно з постановою Кабміну, пасажирські перевезення між областями України тепер можуть відбуватися виключно з поданням будь-якого з трьох документів – про підтвердження вакцинації, негативного результату тесту на коронавірус та документа про одужання.

При цьому відповідальність за дотримання пасажирами вимог щодо наявності документів спочатку мали нести перевізники.

Громадські організації перевізників звернулися з листом до уряду, в якому стверджували про свою фактичну нездатність забезпечити виконання цієї вимоги, що до того ж вдарить по їхньому бізнесу.

У результаті з 26 жовтня Кабмін пом’якшив свою постанову, в якій зобов’язав автоперевізників тільки повідомляти пасажирів про необхідність наявності одного з трьох документів.

У разі, якщо під час перевірки Нацполіцією необхідних документів пасажир не матиме, йому доведеться заплатити штраф у розмірі від 17 до 34 тисяч гривень.

Однак на авіакомпанії та залізничних перевізників цю норму не поширили. Тобто при знаходженні в купе поїзда, електрички або в салоні літака пасажира без документів про його «коронавірусну безпеку» — штраф доведеться платити перевізнику.

Але що робити, якщо з якихось причин ви не зробили вакцинацію? У такому разі можна вибрати один із кількох варіантів.

Зробити тест чи пройти вакцинацію на вокзалі

Найбільш простий та законний – пройти тест на коронавірус прямо на вокзалі. Наприклад, на Центральному автовокзалі столиці розгорнутий пункт вакцинації та експрес-тестування на коронавірус. На відповідь тесту доведеться чекати 15 хвилин, щоправда, для цього доведеться розщедритися на кілька сотень гривень.

З літа працює пункт вакцинації в аеропорту «Бориспіль» і пасажири літаків також можуть скористатися ним, але це потребуватиме часу.

Отримати вакцину або зробити експрес-тест можна на 19 залізничних вокзалах України, які провели з 21 жовтня 8000 вакцинацій та понад 10 тисяч експрес-тестів.

Поїхати «зайцем»

Зрозуміло, кілька десятків пунктів тестування та вакцинації на вокзалах навряд чи покриють потреби всіх пасажирів, частина з яких можуть принципово не бажати проходити процедури вакцинації чи тестування.

Наступний найпростіший спосіб проїхати без документів – стати таким собі «коронавірусним зайцем». Здійснити це практично можна двома способами:

  • домовитися з персоналом авіаційного та залізничного транспорту, який перевіряє наявність документів;
  • поїхати автобусом, сподіваючись, що перевірки Нацполіції вдасться уникнути.

Мінус у способу один – можна потрапити під перевірку та заплатити штраф, правда лише у разі поїздки автобусом.

Порушувати — так на повну

Зрештою, останнім способом обійти заборону на необхідні документи можуть стати:

  • купівля підробленого сертифіката, власників яких дедалі частіше стали ловити ;
  • поїздка на нелегальному автоперевізнику.

Як розповів «Телеграфу» віце-президент Української Транспортної спілки Володимир Балін, після ухвали Кабміну про адміністративну відповідальність для автоперевізників з 21 жовтня, 40% автоперевізників не вийшли на маршрути. У тих же, хто вийшов, пасажиропотік впав на 60%, оскільки водії не бажали ризикувати та брати пасажирів, які не мали необхідних документів.

Віце-президент УТС Володимир Балін

«З 21 по 25 жовтня нелегальні перевізники мали справжні «золоті часи» — дедалі більше пасажирів користувалися їхніми послугами, бо там документів ніхто не вимагає. Кабмін пішов назустріч бізнесу та скасував штрафи. Тож, гадаю, з понеділка ми побачимо позитивну динаміку зростання кількості поїздок у легальних автоперевізників», — зазначив співрозмовник «Телеграфа».

Хоча офіційно «в червоній зоні» в Україні знаходяться 9 областей, вже найближчим часом, за словами міністра охорони здоров’я України Віктора Ляшка, їхня кількість може збільшитися ще на 5.

Чи можна виїжджати з області без дозволу військкомату і що не так із Порядком Генштабу?

У Генштабі ЗСУ скасували дію Порядку, який передбачає надання дозволів військовозобов’язаним на виїзд за межі місця проживання/перебування.

Це означає, що наразі для переміщення Україною НЕ потрібно жодних дозволів від Територіального центру комплектування та соціальної підтримки (раніше – військкомату).

Утім, у Генштабі планують доопрацювати документ на основі змін до українського законодавства.

Норми щодо дозволу продовжують існувати в законах, однак порядку їх реалізації наразі немає.

Чому критикували Порядок від Генштабу?

Допис Генштабу у Facebook спричинив шквал критики та запитань у коментарях – сам документ опублікували пізніше.

Українці почали жартувати про те, що скоро без дозволу військкомату не можна буде пересуватися між районами Києва або виходити з квартири.

У Генштабі дали кілька неоднозначних роз’яснень: спочатку сказали, що дозволи потрібні для переміщення між районами та областями, а потім – лише між областями.

Також вони наголошують, що ніяких змін в законодавство не вносили, а відповідний Порядок спрямований на виконання норм кількох законів.

Зокрема, Закон “Про військовий обов’язок і військову службу” 1992 року забороняє призовникам, військовозобов’язаним та резервістам виїжджати з місця проживання у воєнний час, а Закон “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” – змінювати місце проживання без відповідного дозволу.

Закон “Про оборону України” наголошує, що воєнний час настає з моменту оголошення стану війни чи фактичного початку воєнних дій.

Тобто воєнний час в Україні триває ще з 2014 року.

А вказану норму не виконували весь цей час, наголошує адвокат юридичної компанії “Міллер” Юрій Мельник.

Також, за словами юристів, трактування Порядку може бути неоднозначним.

Військовозобов’язані мали б отримувати дозвіл у ТЦКСП, щоб виїхати з місця проживання чи перебування.

“І тут увагу варто звернути на визначення цих термінів”, – каже адвокат юридичної компанії “Міллер” Юрій Мельник.

У законодавстві є визначення понять “місце проживання” та “місце перебування” у різних варіаціях, додає адвокат Артем Крикун-Труш.

Гіпотетично, це може бути і конкретне житло (наприклад, квартира), і адміністративно-територіальна одиниця (район у місті).

За словами юриста, логічно брати визначення з Закону України “Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні”:

  • місце перебування – це житло, у якому людина проживає менше 6 місяців на рік, пояснює Юрій Мельник.
  • а місце проживання це житло, де людина проживає основну частину свого часу (понад 6 місяців на рік).

“Якщо ж подивитися на Закон України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, то йдеться саме про зміну місця проживання, тобто переїзд в інше місце на термін більше ніж пів року. Що є більш логічним та доцільним в межах виконання обов’язку щодо перебування на військовому обліку”, – пояснює Юрій Мельник.

Однак у Порядку йшлося про виїзд за межі місця проживання/перебування.

Важливим є те, що місце перебування чи проживання визначається у межах адміністративно-територіальної одиниці (району, міста, селища чи села), а не області.

“Виходячи з опублікованого Генеральним штабом ЗСУ Порядку, отримувати дозвіл було б необхідно навіть для поїздок у межах однієї області та терміном більше ніж на 1 добу, – розповідає юрист.

За Законом України “Про місцеве самоврядування”, адміністративно-територіальна одиниця – це область, район, місто, район у місті, селище, село.

“Якщо поєднати це межами юрисдикції військкомата (а це зазвичай певний район в області чи в місті), то йдеться про район проживання.

Якраз задача юристів Генштабу визначити безпосередньо в Порядку, що саме для цілей видачі дозволів мається на увазі під поняттями “місце проживання” та “місце перебування”, – каже Артем Крикун-Труш.

У контексті дозволу військкомату мається на увазі зареєстроване місце проживання (прописка), до якого прив’язаний військовий облік.

“Люди, які мають інше фактичне місце проживання, мали б його змінити, як і свій військкомат. Тому дозвіл треба було б брати у тому військоматі, на обліку в якому ви наразі перебуваєте, поки ви його не змінили на інший”, – каже юрист.

Якщо ви внутрішньо переміщена особа та стали на облік в іншому військкоматі, то щоб поїхати за межі його юрисдикції, вам теж знадобився би дозвіл на це.

Тобто формально, переселенцям потрібно було б взяти дозвіл, щоб повернутися додому, каже Юрій Мельник.

Утім, перед скасуванням документа у Генштабі пояснювали, що дозвіл потрібний лише на переміщення між областями, що не відповідає тексту Порядку.

Що пропонували у Порядку надання дозволів?

Дозвіл на виїзд планували видавати:

  • призовникам, зокрема тим, що мають відстрочення;
  • військовозобов’язаним та резервістам, зокрема тим, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, а також тим, що були заброньовані на період мобілізації та на воєнний час.

“В окремих випадках призовникам ще й треба було б доводити поважність причини виїзду (наприклад, хвороба чи смерть рідних)”, – пояснює Артем Крикун-Труш.

Для отримання дозволу людині необхідно було б звернутися з письмовою заявою, де треба зазначити причину для виїзду, та надати документи, що її підтверджують.

Звертатися потрібно було б до керівника ТЦКСП, де військовозобов’язаний стоїть на обліку.

“Тобто, якщо ви стоїте на обліку за місцем реєстрації у Хмельницькому, хоча вже 5 останніх років живете в Києві – ви маєте стати на облік в одному з районних центрів комплектуванням та соціальної підтримки Києва.

Або якщо ви зараз у Чернівцях, то можете стати на облік за місцем вашого перебування та отримати вказаний дозвіл”, – каже Юрій Мельник.

Відсутність дозволу передбачає адміністративну відповідальність та стягнення у вигляді штрафу до 1700 гривень під час війни.

Що не так із документом на думку юристів?

Юристи вказують на недоліки у механізмі, що був прописаний у скасованому документі.

❗️ Насамперед були неточності, що саме вважається виїздом за межі місця проживання/перебування.

Дехто припускав, що нові норми мали би стосуватися лише людей, які переїжджають жити в іншу область, але, як зазначали юристи, могло йтися і про одноденні поїздки.

Крім цього у документі було зазначено, що військовозобов’язані, які знялися з обліку через переїзд, не повинні мати дозвіл.

Згідно з Порядком, дозвіл не повинні були б отримувати:

  • громадяни, виключені з військового обліку;
  • заброньовані працівники у відрядженні;
  • призовники, військовозобов’язані та резервісти, які були зняті з військового обліку, оскільки їдуть на нове місце проживання.

“Якщо ви переїжджаєте, то мали би не менше ніж за 3 дні до виїзду знятися з обліку у своєму військкоматі, та протягом 7 днів стати на облік у новому військкоматі за новим місцем проживання”, – пояснює Артем Крикун-Труш.

❗️ Також порядок не встановлював строк розгляду заяви людини або клопотання підприємства.

“Звертаю увагу, що Порядок не визначав час розгляду заяви (клопотання), також не було вказано, що є можливість директору підприємства подати клопотання в електронному вигляді, що має сенс, адже багато бізнесів та їх керівників релоковані за кордон.

Поєднайте це з величезними чергами, значною дискрецією воєнкома “дати або не дати”і маємо ідеальне поле для корупції військкоматів на одному лише цьому питанні”, – додає Артем Крикун-Труш.

Крім того, більшість військкоматів мають прийомні години не кожного дня, а лише в окремо визначені дні.

“Очікування дозволу може тривати декілька годин, днів чи навіть тижнів залежності від завантаження військкомату (а з таким Порядком воно буде величезне) та настрою його посадових осіб”, – каже Артем Крикун-Труш.

Тобто якщо у людини екстрена ситуація, невідомо, скільки довелося б чекати на отримання дозволу.

Екстрені ситуації Порядком не врегульовані. Більшість людей та бізнесів будуть шукати шляхи “домовитися” з військкоматом або свідомо порушувати складний Порядок”, – пояснює юрист.

❗️ Не було вказано вичерпний перелік умов, за яких людині могли б не дозволити виїзд, і як потрібно було би доводити “поважність” причини.

“Якщо людина є військовозобов’язаною і не має підстав для звільнення від мобілізації, але, наприклад, хоче з’їздити у Буковель відпочити, цілком ймовірно, що дозвіл вона не отримає”, – каже Юрій Мельник.

Якщо особа є призовником і не має відстрочення від мобілізації, то за Порядком у неї мала би бути поважна причина виїзду.

Перелік “поважних причин” у попередній версії документа не був встановлений, лише наводились такі приклади: хвороба та смерть рідних, сімейні обставини тощо.

“Фактично все залежить від настрою та рішення воєнкома”, – каже Крикун-Труш.

“У тексті Порядок не містить слова “службова та особиста необхідність. Якщо хтось з представників Генштабу згадував це у своїх коментарях, то такі коментарі не відповідають Порядку”, – додає юрист.

❗️ Як саме це робити та якими документами підтверджувати – уже скасований Порядок не регулював.

“Скоріш за все вирішувати будуть посадові особи військкомату у кожному конкретному випадку. Наприклад, якщо це хвороба рідної людини, можуть попросити довідку від лікаря.

Така невизначеність також несе корупційні ризики”, – наголошує Артем Крикун-Труш.

❗️ У скасованому Порядку не було вказано, як, де і ким проводитиметься перевірка дозволів.

Юристи припускають, що наявність дозволів могли би перевіряти і поліція, і ТрО, і представники військкоматів.

“Скоріше за все, це могла би бути та сама історія, що з повістками. Тобто перевіряти наявність дозволу можуть і патрулі на вулиці, і на блокпостах, і на вокзалах, і у рейсових автобусах, деінде у публічному місці”, – каже Артем Крикун-Труш.

❗️ Зрештою, якби Порядок почав діяти, то міг би спричинити корупційні ризики, кажуть юристи.

“Цей Порядок не виправить ситуацію з військовим обліком, громадяни які на нього “забивали”, будуть продовжувати це робити і далі, оскільки адмінштраф не буде їх сильно лякати.

Це лише створить купу проблем на дорогах, незручностей для бізнесу, зайву навантаженість на військкомати та значно посилить корупцію в них”, – додає Артем Крикун-Труш.

На думку правника, контроль за переміщенням у країні може створювати значний тиск на тих, хто перебуває на військовому обліку.

“Це спонукатиме шукати шляхи виїзду з України, зокрема нелегальні, що також підвищить рівень корупції серед прикордонників”, – наголошує Крикун-Труш.

Порядок мають змінити, враховуючи “реалії сьогодення”. Однак що саме вкажуть у документі і як він відрізнятиметься від попередньої версії – поки що невідомо.

Олена Барсукова, УП. Життя.

Машина без бризговиків: штраф чи арешт водієві?

Бризковик – елементарна деталь з нехитрим функціоналом, яку, однак, упорядники ПДР поставили в один ряд з гальмами та кермовим управлінням. Експерти “Авто 24” розбиралися, чому покарання за відсутність бризковиків настільки сувора.

Механіка, гідравліка, електроніка, штучний інтелект… Насичені цим добром сучасні автомобілі мають такий примітивний компонент, як бризковик. Гумовий чи пластиковий щиток, розташований позаду коліс – річ аж ніяк не випадкова. Принаймні, у цьому нас намагаються переконати люди, які мають право контролювати стан автомобіля та накладають штрафи за певні відхилення.

Оригінальні бризковики як правило сформовані з м’якого пластику, схожого на гуму. Дешеві аналоги часто крихкі і ламаються при найменшому контакті з дорогою

Для чого потрібен бризковик

Бруд, пісок та дрібне каміння, вилітаючи з-під коліс, можуть пошкодити автомобілі, які перебувають поряд. Крім того, брудна вода з дороги потрапляє на вікна машин та перешкоджає огляду – тобто, загрожує безпеці руху.

На магістралях, де машини розвивають велику швидкість, картина погіршується тим, що підняту колесами з асфальту вологу потік повітря перетворює на дрібний спрей – цілу хмару туману, яка тягнеться за машинами. Ці мікрокраплини обмежують огляд дороги і, осідаючи на вікнах, погіршують видимість для водіїв.

І саме бризковик, розташований у площині обертання колеса, може взяти на себе всю воду та бруд, які протектор шини підіймає у повітря, та спрямовує їх вниз. Точніше, вони самі стікають на дорогу. Виходить, що цей найпростіший пристрій принципово розв’язує проблему обмеження видимості у вологу погоду.

Чому бризковик нам заважає

Більшість машин з конвеєра має бризковики, причому як правило, біля усіх чотирьох коліс. Причому вони вписані дизайнерами у загальний стиль і мають об’ємну форму, яка поліпшує аеродинаміку цього елемента, який в принципі заважає повітрю обтікати кузов.

Бризковики найчастіше розташовують позаду колеса – впритул до нього, у зоні, до якої перш за все потрапляє вода, яку підняла з дороги шина. Тому взимку тут накопичується мокрий сніг.

Неоднозначна “поведінка” бризковика взимку. З одного боку він ефективно перешкоджає розлітанню над дорогою піску, камінчиків відсіку, брудної води та снігової каші. А з іншого, він накопичує на собі мокрий сніг, який вночі замерзає, та так, що утворена глиба льоду може заважати колесу обертатися, а передньому – ще й повертати вліво-вправо. Щоб цього не сталося, субстанцію, яка налипає позаду коліс, треба оббивати на кожній зупинці.

Кожен може побачити на власні очі, що на шляхах чимало машин без бризковиків. В одних випадках вони “вкоротилися” після контакту з нерівностями, в інших – зламані на бордюрах, іноді ці щитки просто загублені.

Є невелика категорія водіїв, які їздять без бризковиків принципово, мовляв, так автомобіль має кращий аеродинамічний стиль. Щодо стилю, то вони може і праві, але чиїсь дизайнерські пошуки не повинні впливати на безпеку руху.

Пластикові бризковики сучасних машин найчастіше страждають узимку – від льоду та від того, що втрачають еластичність на морозі.

Які покарання за відсутність бризковика

Якщо бризковик передбачений заводською комплектацією моделі і його немає на місці, цей випадок підпадає під дію п. 31.4.7 е) Правил дорожнього руху України. ПДР однозначно відносять бризковик до підпункту “Інші елементи конструкції”. А цей абзац передбачає заборону експлуатації машини, якщо зазначені елементи відсутні.

Покарання за загублений бризковик несподівано суворе: штраф 340 грн., а за повторне порушення протягом року – позбавлення права керування транспортом від 3-х до 6-ти місяців або… адміністративний арешт на 5 – 10 діб! (ст. 121 ч.1 та ч. 4 КУоАП).

Тому порада: навіть якщо від бризковика залишилися самі лише некрасиві огризки, залишайте їх на місці аж до самого моменту заміни на нову деталь. В такому випадку у вас буде шанс довести поліцейському на дорозі, що бризковик зламався щойно і ситуацію можна буде подати не як експлуатацію несправної машини, а як рух до місця ремонту.

Як замінити бризковик

Попри свою простоту, і на перший погляд, доступність, заміна зламаного або порваного бризковика потребує певного клопоту. По-перше, його треба купити. Шукати треба деталь саме для вашої моделі і типу кузова, оскільки найчастіше в місці кріплення та прилягання до кузову бризковик має складну просторову форму, і підігнати просто схожу деталь непросто.

Іноді виявляється, що для кращого прилягання бризковика немає іншого виходу, як додатково притиснути його саморізом.

Якщо буде можливість вибору, кращими будуть більш м’які бризковики, адже вони не зламаються після випадкового контакту з дорогою. Додамо, що якісні вироби не стають крихкими на морозі (тобто не ламаються при найменшому зусиллі), але влітку це перевірити проблематично.

В принципі, існують якісь неначебто універсальні моделі бризковиків, але вони часто потребують свердління додаткових отворів у кузові та бампері, і все одно прилягають до поверхонь автомобіля не ідеально.

Для процедури заміни у більшості автівок доводиться піддомкрачувати машину та знімати колесо. Якщо автомобіль старше 10 років, варто заздалегідь подумати про нові кріпильні деталі, адже вони розташовані у такій зоні, де довго протистояти корозії не може навіть найкраща гальваніка.

В принципі, без бризковиків теж можна їздити, але це як мінімум протизаконно. І не культурно з точки зору поваги до інших водіїв.

Рекомендація Авто 24

Щоб автомобіль правильно виконував усі функції, за які заплачені гроші покупця, на ньому повинне бути все, чим устаткували його конструктори. Кожна модель проходить численні випробування як єдиний комплекс, з усіма дрібними та великими складовими. І ці гумові або пластикові щитки також мають своє місце у єдиній системі безпеки, комфорту та практичності. Тому навіть попри ПДР намагайтеся зберігати на своїх місцях бризковики та інші, як нам часто здається, неважливі елементи.

Про автора

admin administrator