Чому вставляє від цигарок

Авторadmin

Чому вставляє від цигарок

Найбільший у світі виробник цигарок припинить виробництво: що зміниться

Компанія Philip Morris збирається в майбутньому відмовитися від виробництва цигарок. Це підтвердив глава німецького підрозділу найбільшої тютюнової компанії світу Маркус Ессінг в інтерв’ю виданню Bіld. Він заявив, що звичайні цигарки поступово відійдуть у минуле.

«До 2025 року ми хочемо переконати понад 40 мільйонів курців у всьому світі використовувати альтернативні варіанти, які знижують вміст шкідливих речовин. Це буде відповідати 50% обороту», – сказав Ессінг.

За його словами, як тільки кількість курців перейде, наприклад, на використання Iqos, Philip Morris зніме тютюнові сигарети з виробництва. Втім, коли саме це може статися, поки що не ясно. Сам Ессінг каже, що хотів би, щоб це сталося «якнайшвидше».

У 2021 році Philip Morris на продажі тютюнових виробів заробила 28,5 млрд євро у всьому світі.

За даними Міністерства охорони здоров’я Німеччини, щороку в країні від наслідків тютюнопаління помирає 127 тисяч людей. Лікарі переконані, що заборона паління – найважливіший фактор, що дпоможе запобігти розвитку онкологічних захворювань.

Незважаючи на це, кількість молодих курців у Німеччині стрімко зростає: за даними опитування, проведеного компанією Forsa, 11% молодих людей віком від 16 до 29 років назвали себе регулярними курцями.

«Для багатьох активних курців повна відмова від тютюну – це нетривіальне завдання. Для таких людей перехід на електронні сигарети, принаймні, означає менш небезпечну для здоров’я альтернативу», – каже депутат Бундестагу (німецький парламент – «Главком»), експерт з питань охорони здоров’я Крістіна Ашенберг-Дугнус.

При цьому головний лікар легеневого відділення клініки Асклепіос у Гамбурзі Гюнтер Віст попереджає, що так звані бездимні альтернативи не такі небезпечні для здоров’я, як звичайні цигарки, але все ж таки не є максимально здорово альтернативою.«Добавки є великою проблемою. Вони неймовірно різноманітні і, ймовірно, теж не приносять користі здоров’ю. Однак це поки неможливо науково підтвердити», – зазначив він.

Нагадаємо, за прикладом кількох інших країн Польща незабаром стане країною, вільною від тютюну. З 2030 року буде введена абсолютна заборона на тютюнові вироби. Але в деяких країнах ЄС від тютюну плануть відмовитись ще раніше, пише польське видання Farmer.

Наразі у Польщі виробництво тютну коливається в районі 20 тис. т, і таким чином країна займає третє місце серед країн ЄС за обсягом виробництва.

Чотири найбільші світові тютюнові концерни мають свої заводи в Польщі. У майбутньому традиційні продукти будуть замінені альтернативними бездимними продуктами, менш шкідливими для здоров’я, і це відкриває додаткові можливості для польських виробників тютюну.

Якщо поляки до 2030 року відмовляться від традиційного тютюну, то замість нього можна буде придбати альтернативний вид цигарок. Тобто електронні сигарети або інші види продукції. Планується, що буде вжито заходів, які допоможуть зменшити доступ до сигарет. Втім, заміна традиційних сигарет на електронні має і так значно полегшити процес повної відмови від тютюнопаління.

Тютюнові податки: як змінюється ринок і чого чекати

Ринок цигарок — один із найбільш зарегульованих. Так у більшості країн намагаються боротися з поганою звичкою. Але світова практика показує: якщо його “перетиснути” і встановити занадто жорсткі правила, погана звичка помножиться на іншу проблему — зростання частки контрабанди і контрафакту.

Останні кілька днів для тютюнового ринку багаті на новини. Парламент може знову ввести криміналізацію підакцизних товарів. Правоохоронці, податкова міліція та митниця створять оперативні групи по боротьбі з контрабандою сигарет. А Кабмін навесні запустить електронну акцизну марку, щоб відстежувати нелегальні цигарки.

Для уряду це — не просто бій з “тінню”, а війна за недоотримані податки. Принаймні, в це хочеться вірити бізнесу, який працює на цьому полі в білу.

Як і що палять українці

За даними “Філіп Моріс Україна”, близько 14% споживання в Україні — це преміум-цигарки, ще приблизно стільки ж — середній ціновий сегмент. Решта — дешеві сигарети.

Разом з Угодою про асоціацію Україна взяла на себе зобов’язання підвищити акциз до європейського рівня, тому з 2015 року ціни на цигарки зростають.

До 2025 року Україна планує збільшити акциз до 90 євро за 1 тис. цигарок, що є мінімальним значенням в країнах ЄС. Аби вийти на цей показник, щорічно акциз треба підвищувати на 20%. Це призводить до зростання цін на 5-7 грн на пачці, кажуть в асоціації “Укртютюн”.

Тут треба додати, що час від часу влада відступає від “плану” і йде на позапланові підвищення податків.

Бажаючи зекономити, люди переходять на дешевий сегмент. І саме тут найбільше підробок — контрафакту і контрабанди.

“Підвищення ціни пачки цигарок зменшує попит на легальну продукцію. Люди переходять на контрафактний товар, який або заводиться контрабандою через митницю, або виробляється прямо в Україні як на легальних, так і на нелегальних фабриках — без акцизних марок”, — каже економічний аналітик Олексій Буряченко.

Міжнародні компанії “Філіп Морріс”, “JTI Україна”, “Брітіш Американ Тобакко” і “Імперіал Тобакко” спільно виробляють близько 90% сигарет в Україні.

“На сьогодні нелегальний ринок виробництва тютюну становить близько 7% від загального обсягу ринку”, — коментує голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетьманцев.

Тютюнові податки

Торік бюджет отримав від акцизу з вироблених в Україні тютюнових виробів 43 млрд грн, хоча очікувалося 56,7 млрд грн.

При цьому дещо виросли надходження з акцизу на ввезені в Україну цигарки — 1,1 млрд грн проти прогнозованих 970 млн грн.

Мінфін пояснював це зниженням об’ємів виробництва тютюнових виробів. Виробники задовольняли попит за рахунок залишків на складах, які були завбачливо підготовлені за кілька місяців до підвищення ставки акцизу на початку року.

Але на об’єктивні чинники накладається також фактор нелегального ринку.

Вартість сигарет значно залежить від державного регулювання — податків як акциз, податок на додану вартість, роздрібний податок. За даними індустрії, 70% вартості пачки цигарок займають податки.

“Окрема проблема — роздрібна торгівля, половина якої, на жаль, теж перебуває в тіні”, — наголошує Данило Гетьманцев.

Цигарки повинні продавати тільки через касовий апарат, або реєстратор розрахункових операцій, але наразі більшість порушень — це продаж не тільки “повз касу”, але й без акцизної марки взагалі, каже він. Тим складніше виробникам, більшість з яких — міжнародні компанії, конкурувати на українському ринку.

“Це призводить до ухилення від оподаткування місцевого акцизу роздрібними мережами, до “скруток” і ухилення від податку на додану вартість. Такі порушення на рівні роздрібної мережі обраховуються приблизно в 8 млрд грн — стільки місцеві бюджети недоотримали через менші надходження від акцизу та через скрутки.

Якщо ж в цілому говорити по галузі, то це приблизно 15 млрд грн — тут роздріб, гурт і нелегальне виробництво. Тобто стільки податків недоплатила вся галузь”, — підсумовує голова профільного комітету Ради.

Втрати бюджету могли були бути ще більшими. Наприкінці минулого року четверо найбільших виробників сигарет оголосили, що міркують над скороченням виробництва або й закриттям. Причина — прийнятий парламентом законопроект 1049, який містив “тютюнові поправки”.

Ними депутати встановили фіксований розмір маржі для оптових та роздрібних продавців. За підрахунками експертів, втрати лише від цієї законодавчої ініціативи становлять близько 2,5 – 3 млрд грн.

“Таким чином роздрібний бізнес може отримати преференції. А на прозорому ринку не може бути ні “бонусів”, ні обтяжень для якихось груп гравців”, — каже Олексій Буряченко.

Згодом після зустрічі з президентом Володимиром Зеленським, уряд в особі міністра економіки Тимофія Милованова і найбільші гравці на ринку заявили про примирення і підписали меморандум. Наразі законопроект ні ветований, ні підписаний президентом.

Нещодавно Американська торгова палата вчергове закликала президента ветувати таке рішення депутатів.

“Законопроект, наскільки я знаю, лише недавно надійшов на підпис президенту. Там є певний час, щоб процедури відбулися, і президент прийняв рішення — його підписати, ветувати чи повернути в Раду. Ми чекаємо на рішення Офісу президента. Це нормальний, робочий процес”, — прокоментував ситуацію прем’єр-міністр Олексій Гончарук.

Дати бій контрабанді

На нараді з правоохоронцями, головою профільного комітету в Верховній Раді, очільниками МВС, Мінфіну, податкової та митної служб, яка відбулася 11 лютого було прийнято кілька важливих рішень.

По-перше, мають бути створені опергрупи з представників СБУ, поліції, податкової міліції, митної служби для боротьби з контрабандою тютюнових виробів, порушеннями законодавства і виробниками тютюнових виробів, і оптовими та роздрібними торговцями.

Також в парламент мають бути внесені законопроекти щодо криміналізації контрабанди підакцизних товарів, а також законопроект про вдосконалення адміністрування 5%-го місцевого підакцизного збору, який було введено в 2015-му для наповнення місцевих бюджетів через політику децентралізації.

“Законопроект про криміналізацію контрабанди треба обговорювати в парламенті, але є підтримка його в уряді. Загалом я підтримую його, як і ідею по вдосконаленню адміністрування 5%-го податку. Мова йде про те, що адміністрування цього податку ляже на плечі виробників”, — прокоментував голова профільного комітету Данило Гетьманцев.

Що стосується проекту закону стосовно місцевого акцизу, то мова йде про покладення адміністрування його на виробників, а не на роздрібні точки.

Очікується, що за рахунок різкого зменшення кількості суб’єктів, які підлягали б контролю щодо сплати цього податку, його адміністрування значно покращилося.

І криміналізація контрабанди, і зміна адміністрування місцевого сбору містяться в меморандумі, який підписав уряд.

“Контрабанда підакцизних товарів була криміналізована до 2011 року, але це не працювало. Контрабанда процвітала, засуджених по цій статті майже не було. Тому навряд чи ці заходи значно вплинуть на ситуацію зараз, хоча невеликий вплив індустрія відчує”, – каже старший економіст СASE Володимир Дубровський.

Галузь повинна нарешті отримати прогнозоване і зрозуміле, якісне регулювання, наголошує Олексій Буряченко.

“Є визнані у світі правила ефективного регулювання. Перед тим, як вирішити проблему, треба її спершу сформулювати, потім — шукати варіанти її вирішення. Робити це потрібно у постійному діалозі зі стейкхолдерами. У нашому випадку — це профільні асоціації, корпорації, які зацікавлені в прозорих правилах для розвитку своїх інвестицій. Після діалогу — приймати рішення”, — вказує Буряченко.

“Мають бути рівні і взаємовигідні правила гри. Бо коли ринок полонить контрафактна продукція, в мінусі абсолютно всі”, — підсумовує він.

Тютюновий переворот. Світові виробники цигарок втрачають ринок України. Як його намагається захопити українська фабрика, яка виготовляє дешеві сигарети

Тютюновий ринок в Україні впав на 10%. Великі транснаціональні компанії, які займали більшу частину ринку, скоротили виробництво через війну. А один з найбільших українських виробників цигарок намагається скористатись шансом.

📝 В день народження Тараса Шевченка даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом SHEVCHENKO тільки 9-11 березня. Оформлюйте зараз за цим посиланням

«Споживання [сигарет. – Forbes] впало», – розводить руками заступник гендиректора з комерційною діяльності «Тедіс Україна» Андрій Такул. Це не дуже гарна новина для бізнесу найбільшого українського дистрибьютора сигарет, який займає більше половини вітчизняного ринку.

Причини скорочення логічні – виїзд за кордон понад 6 млн українців, частина з яких палить, та окупація території України.

У 2021 році, за даними Pro-Consulting, обсяг тютюнового ринку становив 37 млрд грн. Найбільші гравці його легального сегмента – Philip Morris з часткою понад 28% та «Бритіш Американ Тобакко Україна» (ВАТ) – 24%, підрахували у центрі громадського представництва «Життя». Ця організація займається боротьбою з тютюном та досліджує ринок. В українського виробника – Винниківської тютюнової фабрики – частка 8%.

Загалом, за оцінками Philip Morris, ринок у березні скоротився на 10%. Фабрика компанії знаходиться на околиці Харкова, наприкінці лютого вона зупинилася. Виробничі приміщення частково постраждали, в майбутньому їх планують відбудувати, каже гендиректор Максим Барабаш. Але відновлювати роботу фабрики, яка експортувала сигарети на 13 ринків, поки не будуть. Бойові дії та російський кордон занадто близько.

Такі зупинки підприємств – ще одна причина скорочення ринку. Інші виробники – у схожій з Philip Morris ситуації. Так, ВАТ лише 25 квітня відновив роботу своєї фабрики в Прилуках на Чернігівщині. Поки не на повну силу – виробничі лінії працюють не цілодобово, як раніше. «Швидкість та обсяги не досягли довоєнних показників», – кажуть у ВАТ. У портфель української «дочки» компанії входять марки Vogue, Dunhill, Kent, Rothmans, «Прилуки Особливі» та ін. Так само не на повну силу працює фабрика JTI у Кременчуці та Київська тютюнова фабрика Imperial Tobacco. Остання компанія на своєму сайті скаржиться на Державну податкову службу України, яка не видає акцизних марок. Через це Imperial Tobacco не може почати імпорт цигарок з власних фабрик у Європі.

Philip Morris зумів налагодити імпорт сигарет в європейській упаковці з Польщі, Чехії та Португалії. Але забезпечити ринок усім асортиментом не вдається через складнощі з логістикою.

Львівська відповідь

Посісти місце транснаціоналів зараз намагається один з найбільших українських виробників – Винниківська тютюнова фабрика, яка знаходиться біля Львова. Підприємство входить до Marvel international tobacco Group, що належить депутату Львівської облради Григорію Козловському та його партнеру – львівському бізнесмену Олександру Свіщову. У 2020-му, за даними YouControl, виторг фабрики склав 1,2 млрд грн.

Раніше фабрику звинувачували у тому, що вона недоплачувала акцизи, продаючи на внутрішньому ринку цигарки, призначені для Duty Free. Народна депутатка 8-го та 9-го скликань Ніна Южаніна, яка у 2015 році очолила Комітет Верховної Ради з питань податкової та митної політики, в розмові з Forbes заперечує порушення з боку Винниківської тютюнової фабрики. Вона розповідає Forbes, що її комітет перевірив звітність компанії та не знайшов недоплат. Скандал міг бути елементом нечесної конкурентної боротьби, припускає вона.

Щоб стати на полички, де раніше були конкуренти, Винниківська тютюнова фабрика в квітні уклала дистрибуторський контракт з лідером ринку «Тедіс», розповідає Forbes Григорій Козловський. Останні 12 років компанія продавала свої сигарети самостійно, через власний торговий дім. Проте у «Тедіс» можливості куди більше, до війни компанія щотижня поставляла власним транспортом продукцію у близько 70% торгівельних точок України. Антимонопольний комітет звинувачував «Тедіс» у тому, що той диктував ціни роздрібним та оптовим торгівцям, користуючись відсутністю альтернативних шляхів постачання.

За розрахунками Козловського, співпраця з «Тедіс» призведе до збільшення обсягів продажів сигарет, вироблених його фабрикою.

До того ж компанія намагається максимально завантажити власні потужності. Козловський розповідає, що запропонував усім великим тютюновим гравцям, які працють в Україні, виробляти їхні сигарети у нього на фабриці. «Були перемовини. І є ті, хто погодився, ми підписали попередньо договір», – каже він. Назви компаній Козловський не розголошує, пояснюючи це угодою про конфіденційність.

Винниківська тютюнова фабрика має шанси зайняти більшу частку на українському ринку. Компанія виробляє недорогі марки цигарок – Strong, Jinling, Lifa, Marvel та ін. А вітчизняні споживачі якраз переходять на дешевші марки, помітили у Philip Morris. Наприклад, сигарети Strong (Винниківська тютюнова фабрика) у мережах коштують 40–42,5 грн за упаковку, Winston (JTI) – 66,45–71,95 грн, Kent (BAT) – 71,95–75,95 грн, а Parliament (Philip Morris) – 78–79 грн.

До того ж Винниківська тютюнова фабрика знаходиться далеко від зони бойових дій – під Львовом.

Але їхня частка у продажах може збільшитися лише на час війни, припускає на умовах анонімності топменеджерка одного з найбільших ритейлерів, працюючих в Україні. Міжнародні компанії повернуть свої позиції, коли повноцінно запрацюють їхні виробництва. «Зараз виняткова ситуація з війною, бо товар і асортимент майже відсутній на полицях. І у людей стрес, є навіть потреба у соціальній сигареті для військових, – пояснює співрозмовниця Forbes. – Наявність продукту і ціна можуть забезпечити частку ринку».

Про автора

admin administrator