Хто платить за евакуатор при неправильному паркуванні

Авторadmin

Хто платить за евакуатор при неправильному паркуванні

Евакуаторна мафія. Хто насправді заробляє на порушниках правил паркування

В столиці розквітає багатомільйонний бізнес на евакуації авто. На штрафмайданчиках – аншлаг. Десятки водіїв щодня штурмують кабінети авточиновників… і головне – касу, куди треба занести гроші, аби забрати машину. Скільки і хто заробляє на «прибиранні» автопорушників? І чи діляться бізнесмени своїм прибутком з топ-чиновниками КМДА?

Нагальна проблема для автовласників у столиці – хто кому має платити, якщо евакуатор… потрапив у ДТП? Та як зрозуміти, де відбулася евакуація, а де – крадіжка авто?

Киянка Настя Мельниченко розповідає «Грошам», як їхала у правому ряду, щоб здійснити поворот: «У середньому ряду їхав евакуатор. Він, видно, не розрахував свої габарити й просто протаранив мою машину».

За словами дівчини, пройшло вже три місяці, але вона досі намагається отримати хоч якусь компенсацію за те, що її просто протаранили на вулиці. «Ремонт мені обійшовся у 90 тис грн. І поки мені не запропонували нічого», – каже Анастасія.

Три місяці очікувань, а сімейний бюджет дівчини так і не отримав компенсації після ДТП. «Оскільки це був міський евакуатор, я понадіялась на включеність міста, що вони цю ситуацію розв’яжуть. Але виявилося, що, хоча цей евакуатор брендований як міський і саме цей евакуатор здійснює евакуацію на вулицях міста Києва, місто сказало, що в них немає договору з цією фірмою евакуаторів. Тому вони «вмивають руки»», – розповідає Анастасія «Грошам».

Коли потрібно відшкодовувати збитки, комунальний евакуатор може раптово “перестати” працювати на місто / УНІАН

Тут починається найцікавіше. Коли потрібно відшкодовувати збитки, комунальний евакуатор… перестає працювати на місто. І таких прикладів усе більше.

Днями соціальні мережі сколихнула історія жінки, автомобіль якої просто впав з евакуатора під час евакуації. «Поки автомобіль перевозили до штрафмайданчика, з якихось причин він випав з евакуатора, ще й влетів в стовп», – розповів «Грошам» деталі інциденту президент ГО «Київ автомобільний» Олексій Мкртчян.

Але, як тільки дійшло до відшкодування збитків, виявилося, що компанія, яка перевозила позашляховик киянки, з містом не співпрацює!

«Стосовно моєї автівки, я не розумію, хто є матеріально-відповідальною особою, коли авто перебуває на евакуаторі», – каже постраждала Катерина Дегтяр.

Її машину евакуйовували вже тричі. І на штрафмайданчик автівку привозили евакуатори, які також за документами не належать до компаній, які мають офіційні договори з КМДА. Тож на яких підставах приватні структури забирали її автомобіль, дівчина вирішила спитати в міської влади. За словами Катерини, в департаменті транспортної інфраструктури їй відповіли, що перевізники можуть орендувати або закупляти евакуатори в інших компаній. Також не забороняється брендувати евакуатори, як завгодно. «Тобто вони можуть орендувати в будь-кого цей евакуатор, брендувати, як вони вважають за потрібне. І, коли по місту їде евакуатор, як візуально зрозуміти, що відбувається? Чи це не крадіжка авто?», – задається Катерина Дегтяр риторичним питанням.

Всього місто уклало договори про евакуацію з вісьмома компаніями / УНІАН

Як «Гроші» дізналися з документів КМДА, всього місто уклало договори з вісьмома компаніями. Серед них є як комунальні, так і приватні. Вочевидь, бути в цій вісімці – надприбутково. Адже більшість коштів проходить повз столичний бюджет. І це на власному досвіді знає Катерина Дегтяр. Зокрема, в її чеку вказано, що за послугу штрафмайданчика кошти отримує евакуатор-сервіс. Хоча цей сервіс не є оператором штрафмайданчика (який, у свою чергу, належить державі).

Тож приватна компанія стягує платіж у розмірі 1270 гривень, і ці кошти прямо потрапляють у руки бізнесменів.

«Виходячи з платіжки, вони йдуть на рахунок приватної компанії. Я не бачу, щоб за цими платіжками вони поступали у бюджет міста», – каже адвокат Оксана Малехова.

Сума, яку доводиться сплачувати сотням киян щодня, в реальності незаконна, стверджують юристи. «Суми за паркування чітко визначені нормативно-правовими актами. І складають 600-700-800 гривень (відповідні суми залежать від маси транспортного засобу). Квитанція видається на сплату 1270 грн. Звідки компанія бере дану суму, дізнатися не можливо», – зауважує Оксана Малехова.

Два роки тому Оксанин автомобіль також евакуювали. Вийшовши з зали судового засідання вона побачила, що автівки немає. «Інспектор або поліцейський зобов’язані залишити повідомлення, але цього не робиться», – розповідає адвокат.

Сотні киян щодня змушені сплачувати завищені суми штрафів / УНІАН

Обурила юриста і сума штрафу: «Мій автомобіль підпадає під категорію 2000-3000 кг і сума, яку я мала сплатити, вдвічі більша ніж та, яку я мала сплатити за законом. Але мені повідомили, що, якщо я не надам таку квитанцію, то просто не отримаю свій автомобіль».

Тож рішення жінка прийняла одразу – судитися! І свій суд виграла. Те саме рекомендує робити тим, чиї автомобілі постраждали через незаконну евакуацію або аварії. Як би важко це не було.

«В нашій країні досить складно відшкодувати збитки в суді. Але якщо особа збере докази, збере свідків, залучить експертів, потрібно лише терпіння. Рік-два і особа зможе відшкодувати збитки», – переконана юристка.

Експерт радить: аби довести свою правоту, потрібно дотримуватися інструкції. По-перше, обов’язково викликати представників страхової компанії з двох сторін. По-друге, скласти акт пошкоджень. За завдану шкоду відповідальність несе суб’єкт господарювання, який здійснює евакуацію.

Адвокат Investment Service Ukraine Володимир Пищида розповідає, що при виявленні порушення правил паркування і прийняття рішення про евакуацію авто, представники такої компанії зобов’язані здійснити фото/відеофіксацію місцезнаходження автомобіля, припаркованого в недозволеному місці. «Саме ці матеріали і зможуть надалі показати відсутність пошкоджень на автомобілі до його евакуації. Ба більше, в обов’язковому порядку уповноважені особи зобов’язані в присутності двох понятих скласти акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, в якому також повинні бути підписи понятих. При цьому, затверджена форма (бланк) вищевказаного акту передбачає вказівку пошкоджень. Таким чином, якщо «про всяк випадок» інспекторами будуть внесені неіснуючі пошкодження, які в подальшому не будуть виявлені власником автомобіля, ймовірність отримання матеріальної компенсації за реально завдані збитки істотно зростає», – каже юрист.

Адвокати радять власникам пошкоджених евакуатором авто звертатись до правоохоронців / УНІАН

Володимир Пищида підкреслює: при виявленні власником автомобіля пошкоджень, факт їх наявності обов’язково необхідно зафіксувати. Робити це повинні співробітники правоохоронних органів. «На жаль, зустрічаються інциденти з недобросовісними правоохоронцями, які або не ускладнюють себе подібними виїздами, або відмовляються фіксувати ушкодження. У подібних ситуаціях важливо набратися терпіння і або нагадати поліцейським про існування відділів внутрішньої безпеки, фіксуючи розмову з правоохоронцями, або повторно викликати екіпаж, не забувши згадати причину повторного дзвінка на 102. При отриманні всіх вищезазначених доказів, матеріальні збитки компенсуються в судовому порядку. Також не буде зайвим доповнити вимоги матеріального характеру компенсацією моральної шкоди, оскільки всі перераховані вище обставини зажадають від потерпілого значної стресостійкості», – каже юрист.

Такі, на перший погляд, прості поради, вкрай актуальні сьогодні. Адже безладу в цій сфері дедалі більшає.

За роботу евакуаторів в КМДА відповідає Департамент транспортної інфраструктури, яким особисто опікується цілий заступник голови КМДА – Олександр Густєлев. Саме він контролює роботу департаменту, а відтак повинен бути добре проінформованим про всі аспекти роботи евакуаторів в Києві та про фінансові справи.

«Гроші» спробували дізнатися у нього особисто, як він пояснить непрофесійність найнятих ним підрядників та, врешті, своїх підлеглих? Та чим обгрунтує той факт, що саме приватні компанії заробляють мільйони на киянах? Однак знайти його на робочому місці не вдалося.

Питання чиновнику, який курує цю прибуткову схему, просте: Коли наведення ладу в Києві приноситиме чесні прибутки в бюджет, а не ділкам у кишені? Дуже хотілося б почути відповідь.

Сабіна Обухова, Тетяна Стежар

Здобич для евакуаторів: скільки київські фірми заробили за неправильне паркування

Мовиться про конкретні компанії, яким міська влада дає право заробляти гарантовані гроші, у Києві це десятки мільйонів на рік. Журналісти помітили, що весь так званий штрафувально-евакуаційний механізм працює однобоко. До теми Піраміда Qubittech: небезпечні інвестиції, які можуть залишити вас без копійки – розслідування

Правильна ідея виписувати штрафи, наповнювати міські бюджети, контролювати завантаженість вулиць й в окремих випадках евакуювати машини – на практиці інакша.

Конвеєр для заробітку евакуаторників

Наразі у Києві це нагадує конвеєр для заробітку евакуаторників. Водночас на прибутки цих підприємців нібито з усіх сил працюють міські чиновники. Столичні інспектори з паркування, а вони співробітники міської адміністрації, катаються просто в приватних евакуаторах. Наче їхнє головне завдання – переміщувати авто на штрафмайданчики. Опція “просто виписати штраф”, якщо авто не заважає руху – непопулярна. Якщо запитати про це керівника київських інспекторів, він навіть не особливо заперечуватиме спостереження журналістів. “Послідовність має такий вигляд: контроль сплати за паркування, контроль зупинки й стоянки транспортних засобів без евакуації, і тільки після – з евакуацією. На жаль, ми були вимушені розпочати з третього, з останнього кроку – він триває уже майже 2 роки” , – сказав начальник Інспекції з паркування в Києві Дмитро Рахматуллін. Тобто з трьох напрямків роботи столичної паркувальної інспекції фактично працює лише один – примусова евакуація. Контроль оплати стоянок так і не запустили через проблеми з програмним забезпеченням. Водночас етап “штраф без евакуації” пропустили, без пояснень.

Як відбулись “зміни” щодо паркувальної інспекції

  • зручні паркувальні майданчики;
  • підземні й наземні паркувальні комплекси;
  • “перехоплюючі” паркінги.

Минуло 2 роки, проте де ж мільярд, адже нових паркінгів від столиці нема. Виявляється, ніякого мільярду в міста нема, адже з трьох рахунків, які оплачують евакуйовані водії, місту йде лише штраф, він невеликий.

Ще трохи “крапає” Нацполіції за зберігання авто на штрафмайданчику, проте найбільші ж гроші дістаються компанії, яка евакуювала авто. Як свідчать новини, грошей там достатньо, щоб одна з евакуаційних фірм Києва могла купити собі гранітний кар’єр.

Розслідування на штрафмайданчику Києва

Журналістка Марія Землянська зазирнула у внутрішній чат інспекторів з паркування. Почитала, які завдання їм ставлять і порахувала, скільки евакуйовані столичні автомобілісти приносять місту, а скільки – приватним фірмам.

Якщо просто накласти штраф, заробить тільки місто, а якщо авто евакуювати – значно більше зароблять приватні фірми. На київський штрафмайданчик звозять неправильно припарковані авто, взагалі таких майданчиків у Києві 3, проте один з них, ймовірно, найактивніший.

Вже зранку там зафіксували чергу з евакуаторів. Заради експерименту журналісти провели під майданчиком увесь день. Результат такий: за майже 8 годин – нарахували 165 евакуйованих машин, з них 19 машин привезли евакуатори без маркування, а от решта – брендовані.

За майже 8 годин – нарахували 165 евакуйованих машин / Скриншот з програми Bihus.Info

  • 111 авто звезли евакуатори під лого “Експрес-Т”;
  • 11 автомобілів – “Автосос”;
  • 5 – “Експедиція 777”.

Це приватні фірми й усі 3 пов’язані між собою. Власник кожного звезеного авто заплатить лише за його евакуацію 1270 гривень.

Скільки приватники заробили на “співпраці”

Тариф стандартний на все місто, тож міські евакуатори, за підрахунками журналістів, заробили 24 тисячі гривень. Водночас дружні приватники – мінімум 161 тисячу. За рік це сягає 60 мільйонів на трьох.

Право заробляти цим фірмам дала Київська міська адміністрація – департамент транспортної інфраструктури. Взагалі евакуювати авто за неправильне паркування можуть і працівники поліції, але наразі це вже рідкість.

Якщо у 2018 році патрульні евакуювали за порушення правил паркування у Києві понад 5 тисяч машин, то у 2020 році – півтори тисячі, проте місто наразі евакуює у 33 рази більше, ніж поліцейські. Мер Києва Віталій Кличко зазначав, що у 2020 році здійснили майже 50 тисяч евакуацій на штрафмайданчик.

У транспортному департаменті КМДА обрали компанії, які возитимуть авто на штрафмайданчики. Якщо вивчити ці компанії, виявиться, що навіть власні евакуатори мають не всі, часто – просто беруть в оренду.

Спеціалізовані ліцензії з дозволом на роботи підвищеної небезпеки теж є не у всіх і персонал не завжди сертифікований, і зрештою, принципи, за якими департамент КМДА їх обрав – непрозорі й не зовсім зрозумілі.

Право заробляти фірмам дала Київська міська адміністрація / Фото 24 каналу

Департамент не лише визначає обрані фірми, а й відряджає до них своїх інспекторів з паркування, хоч ці інспектори мали б робити свою роботу окремо від приватних евакуаторників.

Інспектор фотографує докази неправильного паркування й виписує штрафи порушникам, тільки працює в КМДА, а не поліції. Робота інспекторів з паркувальними порушниками мала б мати такий вигляд:

  • за одним інспектором закріплена конкретна ділянка міста й він ходить вулицею, контролює порядок;
  • у випадку виявлення порушника – інспектор має підійти і зробити водію зауваження;
  • немає водія – зафіксував порушення на телефон і склав протокол, тобто виписав штраф.

Лише якщо машина суттєво перешкоджає руху або створює небезпеку на дорозі – інспектор має викликати евакуатор, щоб той відвіз його на штрафмайданчик.

Така ідея закріплена в законі, бо метою інспектора має бути не забрати авто за першої ж нагоди, а виписати штраф, так поповнити бюджет міста й стимулювати мешканців більше не порушувати. Штраф символічний – 340 гривень, якщо оплатити в перші 10 днів.

Проте якщо обмежитися штрафом, свої 1270 гривень не отримає евакуаторна фірма і на практиці міські інспектори, тобто чиновники КМДА, ніби зрослися з приватними евакуаторниками, тобто працюють як одна команда, відправляючи авто на штрафмайданчики.

Договори з приватними фірмами

У типовому договорі Департаменту і приватної фірми чітко прописані умови співпраці евакуаторників з інспекторами. Зафіксувавши порушення – інспектор “зобов’язується повідомити виконавця про виклик спеціального автомобіля-евакуатора шляхом мобільного зв’язку”. Тобто подзвонити і викликати евакуатор, а не катати з ним по місту у спільних пошуках “жертви”.

Керівник інспекторів, схоже, не вважає цей пункт чимось важливим. За його словами, ніяких нормативів немає, а от один з інспекторів поділився з журналістами скриншотами листування у їхньому внутрішньому чаті. Судячи з листування, цей же керівник інспекторів ставить їм цілком конкретні завдання.

Один з інспекторів поділився скриншотами листування / Скриншот з програми Bihus.Info

Він додав, що може наполягати, щоб вулиця була очищена, наприклад, якщо на це є відповідне доручення керівництва. Інколи у змаганні за 60 мільйонів для приватників інспектори дають команду забирати навіть ті авто, які взагалі правил не порушують.

Олександр Куліковський, який оскаржив постанову інспектора черед суд, розповів журналістам, що суд визнав, що її виписали з порушеннями.

Мій автомобіль не підлягав евакуації й правил дорожнього руху він не порушував. Суд скасував постанову і накладання штрафу,
– розповів він.

Відповідний випадок не підпадає під перелік тих, у яких можна евакуювати, але його машину вивезли.

“Стояв на тротуарі, де було більше, ніж 2 метри для проходу пішоходів і людей з інвалідністю, тобто він не порушував ніяких правил дорожнього руху. Але інспектори з паркування вирішили, що мій автомобіль підлягає негайній евакуації”, – сказав Куліковський

За його словами, це звичайне заробляння грошей, конвеєр, мовилося про суму 1300 гривень, стільки “потрібно” приватній компанії за евакуацію авто.

Хто отримує найбільше грошей завдяки “конвеєру”

Наразі у департаменту КМДА є 8 евакуаторних партнерів, з них 2 комунальні підприємства. Проте евакуаторів у комунальників небагато й евакуюють вони відповідно.

Ще 6 – приватники, водночас 3 з цих приватників пов’язані між собою. Вони найактивніше вивозять авто на штрафмайданчики та збирають найбільше грошей, це:

  • “Автосос Сервіс”, що придбали гранітний кар’єр за 90 мільйонів гривень;
  • “Евакуатор Сервіс”;
  • “Експедиція 777”.

Евакуатори вони орендують у фірми “Експрес-Т”, ця фірма містом не акредитована. Проте схема з орендою евакуаторів дозволяє перекинути гроші з трьох “акредитованих” фірм на “Експрес-Т”, яка взагалі ніяких угод з містом не має.

У департаменту КМДА є 8 евакуаторних партнерів / Скриншот з програми Bihus.Info

Також ця синхронна оренда евакуаторів дозволяє припустити, що всі 4 фірми пов’язані між собою. Співвласниця неакредитованої “Експрес-Т” є директором в акредитованій фірмі “Евакуатор Сервіс”.

Співвласницю звуть Наталія Приймак, її родину вважають головними бенефіціарами київської примусової евакуації. Їхня “Експрес-Т” вже з декілька років займається відповідним бізнесом і має евакуатори.

Фірми, які орендують в неї евакуатори й мають акредитацію в КМДА, хоч і записані на інших людей, але, схоже, пов’язані з родиною Приймаків. Найдивніше, що для добровільного й приватного замовлення ціна евакуації на кілька сотень гривень нижча, ніж тоді, коли авто примусово вивозять на штрафмайданчик.

За 2020 рік столичний бюджет заробив 25 мільйонів на штрафах за неправильне паркування й ще трішки “крапає” двом комунальним підприємствам, які мають евакуатори. А “вершки” – 50 – 60 мільйонів на рік знімають приватні фірми, які ведуть до однієї київської родини.

Чому саме таку ціну – 1270 гривень за примусову евакуацію, мусять платити приватникам власники авто – бо так начебто порахували комунальники.

Судячи з того, що міські паркувальні інспектори усіляко допомагають приватним евакуаторам звозити більше здобичі на штрафмайданчики – київських чиновників все влаштовує.

Про автора

admin administrator