Органи керування екскаватора

Авторadmin

Органи керування екскаватора

Зміст:

Як управляти екскаватором навантажувачем

Не будемо довго ходити коло та навколо, а відразу перейдемо до справи. Існують три основні види (типу) управління міні-навантажувачами типу БОБКЕТ:

  • Управління важелями і педалями : за рух відповідають два важеля під кожною рукою оператора, за підняття / опускання стріли і ковша – дві педалі в підлозі під лівою і правою ногою відповідно.
  • Управління джойстиками роздільне (режим «ISO») : лівий джойстик цілком відповідає за рух міні-навантажувача, а правий – за керування ковшем і стрілою.
  • Управління джойстиками спільне (режим «H») : кожен джойстик поєднує в собі функції руху і управління робочими органами БОБКЕТ. Найяскравіший приклад цього типу управління – Case SV185 і інші миники Case починаючи з 2011 року випуску.

В машинах останніх двох типів (ISO і H) в підлозі зазвичай тільки одна педаль – педаль газу, вона дублює стандартний ручний газ. Розглянуті в статті способи управління не відрізняються як для колісних, так і гусеничних міні-навантажувачів з бортовим поворотом. Існують також інші види упарвління, але вони настільки екзотичні (наприклад, міні-навантажувач на радіокеруванні), що ми не будемо описувати їх в цій статті. Розглянемо докладніше кожну різновид.

Важелі і педалі

Важелі (під руками оператора) відповідають за переміщення міні-навантажувача вперед, назад, за повороти вліво / вправо і розворот на місці (за годинниковою і проти годинникової стрілки).

  • Переміщення вперед – відхиліть обидва важеля вперед на однаковий кут.
  • Переміщення назад – відхиліть обидва важеля назад на однаковий кут.
  • Поворот – пересуньте один важіль вперед далі (на більший кут), ніж інший.
  • Розворот на місці – один важіль пересуньте вперед, а інший назад.

Управління міні-навантажувачем з важелями (рух).

Для підняття і опускання стріли використовуйте ліву педаль:

  • Натисніть п’ятою на нижню частину педалі (1) для підйому стріли.
  • Для опускання стріли натисніть носком на верхню частину педалі (2)

Плаваючий режим стріли . Плаваюче положення стріли застосовується при плануванні пухкого грунту рухом заднім ходом. Якщо на важелі немає ніяких кнопок, то для включення цього режиму необхідно натиснути на носок педалі (2) до упору, поки вона не зафіксується з характерним клацанням.

Це положення відповідає плаваючого режиму. Для відключення цього режиму досить підняти стрілу вгору. Якщо на важелі є кнопка (3) Float , то для включення плаваючого треба натиснути її і утримувати. Потім із затиснутою кнопкою (3) Float натисніть на носок педалі (2) і опустіть стрілу.

Потім відпустіть кнопку «Float».

Управління стрілою міні-навантажувача за допомогою лівої педалі

Для підняття і перекидання ковша використовуйте праву педаль:

  • Натисніть п’ятою га низ педалі (1) для підняття ковша.
  • Натисніть носком на верхню частину педалі (2) для перекидання ковша вперед.

Управління ковшем міні-навантажувача за допомогою правої педалі

На наступному відео показано управління БОБКЕТ з важелями і педалями на прикладі гусеничного міні-навантажувача Bobcat T300. англійською мовою, але ми додали в нього українські субтитри. Крім безпосередньо управління, в відео розглядаються всі кнопки, рамка безпеки, табло та ручка газу.

При такому типі управління рух цілком управляється лівим джойстиком . Його необхідно переміщати дуже плавно, як ніби ви пестите жінку, не кидайте його різко. Розглянемо функціональність цього джойстика:

  • Для руху міні-навантажувача вперед / назад – рухайте джойстик вперед або назад відповідно.
  • Для повороту вліво (вправо) пересуньте джойстик вперед і вліво (вправо) одночасно.
  • Для повороту вліво (вправо) заднім ходом пересуньте джойстик назад і вправо (вліво) одночасно.
  • Для розвороту проти годинникової стрілки (за годинниковою стрілкою) пересуньте джойстик вліво (вправо).

Найбільш наочно все вищесказане показано на зображенні:

Управління рухом міні-навантажувача за допомогою одного лівого джойстика (ISO)

Ківш і стріла управляються правим джойстиком за наступним принципом:

  • Підняття стріли – джойстик назад.
  • Опускання стріли – джойстик вперед.
  • Нахил ковша вперед (вивантаження, від Міника) – джойстик від себе.
  • Нахил ковша назад (до Миники) – джойстик до себе.

Спільне управління джойстиками (режим «H»):

В даному режимі управління рухом міні-навантажувача відбувається за наступним алгоритмом:

  • Переміщення вперед (назад) – відхиліть обидва джойстика вперед (назад)
  • Поворот вліво (вправо) – відхиліть правий (лівий) джойстик вперед далі, ніж лівий (правий).
  • Розворот уліво (вправо) – відхиліть лівий (правий) джойстик назад, а правий (лівий) вперед.

Управління рухом міні-навантажувача за допомогою двох джойстиків в режимі H

Для управлінням стрілою використовуйте лівий джойстик:

  • Від себе (1) – підйом стріли
  • На себе (2) – опускання стріли

Плаваючий режим включається затисненням кнопки (3) в нейтральному положенні джойстиків. Потім треба відхилити лівий джойстик в режим опускання стріли (2) . Потім кнопку «Float» можна відпускати.

Управління стрілою міні-навантажувача за допомогою лівого джойстика в режимі H

Управління ковшем в режимі H показано на зображенні нижче:

Управління ковшем міні-навантажувача за допомогою правого джойстика в режимі H

Інформація була корисна? Поділіться з друзями:

Як управляти екскаватором

Будівництво – це досить складний процес, який передбачає досить багато різних видів робота. Серед них особливе місце займає обробка грунту, яка виконується в більшості випадків екскаваторами.

Дані механізми досить дороги, тому не кожен споживач може дозволити його купити. Альтернативою є звичайна оренда екскаватора на певний час, що дає можливість виконати всі поставлені завдання.

Підготовчі роботи

Екскаватор є дуже складним механізмом, тому його управління не буде простим і вимагає певних навичок. Перед тим, як приступати до даного процесу слід виконати кілька простих рекомендацій:

  1. В першу чергу необхідно ознайомитися з системою самої машини. Слід виділити робочі органи й інші спорудження для управління ними.
  2. Перед початком робіт обов’язково переконайтеся в працездатності екскаватора. Для цього його слід оглянути на наявність пошкоджень та інших подібних дефектів.
  3. Після цього слід обов’язково вивчити інструкцію з управління. Це допоможе вам розібратися з усіма кнопками, важелями і іншими елементами.

Приступаємо до роботи

Процес управління екскаватора слід починати з виконання простих рекомендацій:

  • Спочатку слід сісти за кермо і завести двигун, щоб він прогрівся певний час. Також при цьому переконаєтеся, що всі робочі органи розташовуються на землі.
  • Після цього слід відпустити гальмо стоянки і спробувати рухатися вперед на екскаваторі. При цьому бажано відразу використовувати тільки маленькі швидкості, щоб звикнути до роботи пристрою.
  • Наступним кроком є ​​вивчення роботи основних органів. Управлятися вони можуть, як за допомогою важелів, так і джойстиків. Піднімати ківш слід повільно, розуміючи в яку сторону він повинен рухатися.

Щоб пробувати копати, слід виставити екскаватор в заднє положення і розташувати на спеціальні опори. Після цього можна пробувати управляти стрілою і працювати з грунтом.

https://s-tehnika.com.ua/wp-content/uploads/c3dae17c1ab8f17c5123f4edffe87aef-400×261.jpg” alt=”як управляти екскаватором навантажувачем” width=”400″ height=”261″ size-medium”>

Управління великої спецтехнікою вимагає не тільки досвіду, але і посвідчення. Багато хто вважає професію екскаваторник застарілої, проте будівництво, укладання асфальту, чистка доріг не обходиться без цього ТЗ. Початківці водії часто цікавляться тим, як отримати документ, яка категорія прав на екскаватор необхідна і чи можливо підвищити розряд. Все це потрібно знати кожному, хто планує починати кар’єру в даній сфері.

Види категорій прав на управління екскаватором

Навантажувач, екскаватор, кран, трактор і інша подібна спецтехніка має певну специфіку управління. Навчитися за кілька днів цього або розібратися в ході роботи не можна, тому майбутній водій повинен пройти повний навчальний курс. Отримати можливо категорію В, С, Д або Е. Залежить це далеко не від бажання людини, а техніки, на якій здійснюється робота. Яка потрібна категорія для роботи на екскаваторі:

  • В – передбачає керування транспортними засобами на гусеничному і колісному ходу, потужністю двигуна не більше 25,7 кіловат;
  • С – відноситься до самохідних машин на колісному ходу (той же екскаватор, а також навантажувач ), потужність силової установки від 25,7 до 110,3 кіловат;
  • Д – колісні екскаватори середнього класу з двигуном , у якого потужність від 110,3 кіловат;
  • Е – це екскаватори на гусеничному ходу, що володіють двигуном з потужністю від 25,7 кВт.

Тракторне посвідчення на одну з цих категорій, отримане в Держтехнагляді, не означає безперешкодний доступ абсолютно до всіх самохідних машин. Документ повинен відповідати типу ТС, на якому буде працювати водій. У водійських правах роблять особливі відмітки, якщо вони є. В цей розділ часто вписують «Машиніст навантажувача», що потрібно для роботи на екскаваторі-навантажувачі.

Які мінімальні категорії потрібні для управління екскаватором-навантажувачем

Як згадувалося раніше, видає посвідчення тракториста-машиніста Держтехнагляд. Для початку необхідно пройти курс, отримати свідоцтво про закінчення, здати іспит.

Вибирати потрібну категорію необхідно, враховуючи специфіку роботи або подальшу діяльність. Наприклад, якщо передбачається робота на екскаваторі колісного ходу з двигуном, потужність якого не перевищує 25,7 кіловат, то підійде категорія В.

При перевищенні показника доведеться отримувати категорію С і так далі. Потужність двигуна вказується в технічному паспорті.

Яка категорія прав потрібна на автогідропідйомники

Серед новачків багато тих, хто не знає які категорії тракторних прав потрібні на автогідропо’емнік або вишку. Щоб працювати з підйомним механізмом додатково треба пройти навчання на спеціальність «Машиніст автопідйомників і вишок».

Водій повинен знати особливості будови машини, правила експлуатації, технічне обслуговування, ПДР при роботі з ТЗ на автоходов. Після курсу видаються скоринки про кваліфікацію (свідоцтво про професії робочого), де вказано розряд.

Для роботи на автовишці або автогідропідйомники необхідно мати права тракториста -машініста категорії В, С або D, видані Держтехнаглядом.

підвищення розряду

Підвищення кваліфікації проходять машиністи екскаваторів , які планують працювати з більш потужною технікою . Після навчання видається свідоцтво (а на його основі і посвідчення в Держтехнагляді) з 4 розрядом. Водій може керувати екскаватором з одним ковшом об’ємом до 0,15 кубометрів. За бажанням розряд підвищують до 8.

розрядОбсяг ковша (кубометрів)
5Не більше 0,4
6до 1,25
7Від 1,25 до 4
8Від 4 до 9

Для підвищення кваліфікації потрібно знову пройти навчання (перепідготовку), а потім скласти іспит в Держтехнагляді. Працювати на потужних самохідних машинах з високою продуктивністю складніше, отже, заробітна плата працівників набагато вище. Після курсів доведеться деякий час бути помічником машиніста і набиратися досвіду, тільки після цього можливо претендувати на посаду екскаваторника .

Які документи повинні бути у машиніста екскаватора

Кожному водієві треба знати, які документи повинні бути у машиніста екскаватора , щоб уникнути проблем при їх перевірці на роботі. В першу чергу це посвідчення потрібної категорії і розряди.

Обов’язково потрібна реєстрація на транспортний засіб і свідоцтво, яке підтверджує право володіння або довіреність на використання спецмашини. Досвідчені водії не забувають про шляховий лист, талон-допуск по праву експлуатації і страховий поліс.

Працівник може бути допущений до керування екскаватором тільки після медичної комісії.

Робота на підйомнику, вишці вимагає високої кваліфікації. Власник довірить транспортний засіб того машиністу, у якого є скоринки екскаваторника і великий досвід. Нерідко після навчання необхідно проходити стажування, а тільки після неї приступати до роботи.

Органи управління екскаватором-навантажувачем | ТОВ Гірничо-видобувна компанія

Найчастіше екскаватор необхідний в тих випадках, коли потрібно викопати глибокий рів або яму. Крім цього, така спецтехніка здатна справиться з рядом інших завдань. У цій статті описані основні органи управління екскаватором навантажувачем, а також необхідні дії водія.

Перевірка екскаватора перед експлуатацією

Попередній огляд подібної спецтехніки дозволить ознайомитися з розташуванням органів управління, а також оцінити ефективність її використання для виконання необхідних робіт.

Слід знати, що екскаватор управляється з двох положень, які може зайняти водій. Сівши особою до переду, можна побачити органи управління, аналогічні органам управління звичайного трактора: кермо, важелі перемикання, два види гальма, кнопка включення аварійних маячків, а також інші елементи.

Сівши спиною до напрямку руху, можна розібратися, як управляти екскаватором навантажувачем з цього положення. Тут знаходяться органи управління, що дозволяють маніпулювати стрілою: важелі, що дозволяють організувати роботу ковша, а також додаткові елементи, що відповідають за роботу стабілізаторів.

Далі слід звернути увагу на елементи, що відповідають за безпеку експлуатації екскаватора. Недосвідченим водіям складно оцінити технічний стан подібного обладнання, але оглянути ремінь безпеки, наявність дефектів в елементах «захисту від перекидання» або перевірити вогнегасник, під силу будь-якій людині.

Варто також обстежити колеса екскаватора на предмет проколів, а також перевірити тиск в них. Під спецзасобом не повинно бути масляних слідів. Необхідно також перевірити цілісність гідравлічних шлангів.

Розмір екскаватора повинен відповідати вимогам виконуваних робіт – не слід приганяти велику техніку туди, де може знадобитися компактний екскаватор.

На завершення попереднього огляду необхідно також оглянути додаткові можливості екскаватора: кондиціонер, повний привід, здатність стріли збільшувати довжину, а також інші елементи, доступні на конкретній моделі екскаватора.

Вивчення керівництва по експлуатації екскаватора

Зробити управління екскаватором навантажувачем jcb набагато простіше допоможе ознайомлення з інструкцією по його експлуатації. Навіть якщо є досвід роботи зі спецтехнікою, даний пункт не буде зайвим, через те, що деякі моделі екскаваторів можуть істотно відрізнятися один від одного. У цій статті немає можливості описати відмінності всіх моделей екскаваторів, тому все-таки слід вивчити інструкцію з експлуатації.

Як навчитися працювати на екскаваторі

Гідравлічні екскаватори вважаються основною технікою при виробництві великої кількості видів з землерийних робіт або при виконанні робіт з переміщення мас різного роду грунтів.

Виходячи зі статистики зростання на ринку екскаваторної техніки, становить щорічно 7-8 відсотків. Імпорт техніки при цьому з-за кордону показує цілком непогане зростання в 40-45 відсотків, з даного числа.

Виходить, що поділений весь ринок землерийної техніки між іноземними та українськими виробниками.

На питання, який при виборі краще екскаватор – жоден експерт не зможе дати однозначної відповіді. Аргументи тут прості: дешевше українська техніка, а західна надійніше. Спробуємо тому розібратися в питанні: як працювати правильно на екскаваторі, так при акуратній роботі ламається техніка рідше, а от незнання функцій управління може обернутися однозначної поломкою.

Управління імпортною технікою

Тепер давайте відповімо на детальний питання: як правильно працювати на імпортного виробництва екскаваторі, щоб не зламати його.

Для початку слід визначитися: який у вас не виявиться гідравлічний екскаватор – маленький або великий для управління ним вам будуть необхідні навички і заняття, а ось фізична сила не буде потрібно точність.

Обов’язково буде присутній щиток приладів, як у легкового хорошого автомобіля, який забезпечить необхідною інформацією про всі параметри роботи машини. Присутній на ньому:

  • Табло підрахунку мотогодин
  • Рівень робочих рідин екскаватора
  • Сигнальний індикатор – попередження про перегрів
  • Заряд акумуляторів екскаватора
  • температура двигуна
  • Показати тиску масла
  • тахометр

Функції з управління екскаватором поділять два джойстика, один відповідати буде за рух в просторі екскаватора і рух ближньої частини стріли, інший за роботу ковша і стріли маніпулятора. Якою б не виявилося складною робота, управління вимагати буде практики, яку отримати можна на комп’ютері з програмою-симулятором для цього виду екскаватора.

Необхідно знати, що різні види екскаваторів, в залежності від заводу виробника, мають у своєму розпорядженні індивідуальними схемами управління.

Управління вітчизняною технікою

Особливості управління українського складання екскаватором відрізнятися буде від імпортних машин наявністю до шести гідророзподільників пов’язаних безпосередньо з гідравлічними циліндрами маніпулятора стріли екскаватора, а також механізмом управління ковшем.

Відповідатимуть за поступальний рух техніки дві педалі і кермо для шасі на пневмоходу або важелі для гусеничної машини. Курс теоретичного навчання, а також виробнича практика бути будуть відповіддю на питання як правильно потрібно працювати на екскаваторі вітчизняного складання.

Риття траншеї є найбільш затребуваним видом екскаваторних робіт. Риють траншеї для прокладки кабелю, опалення, каналізації, водопроводу і т.д.

У кожному разі довжина, ширина і глибина траншеї будуть різними, але залишаються загальні принципи незмінними. Далі розглянемо ми основні правила риття траншей, котлованів і ставків, а також надамо конкретні поради для окремих ситуацій.

Розробка грунту екскаватором

Кілька етапів включає цикл роботи екскаватора:

  • установка ковша для повторення циклу
  • зворотний поворот платформи
  • розвантаження ковша
  • розворот платформи
  • різання грунту

Безпосередньо залежить швидкість виконання робіт від часу виконання одного циклу, більше половини, якого припадає на розвороти платформи. Таким чином, зменшення кута повороту платформи прискорює значно риття траншеї.

При різанні грунту повинен працювати двигун на повну потужність. Занурення ковша починати слід якомога ближче, а його вміст висипати в найдальшій точці кузова автомобіля або майданчика, яка відведена спеціально для видобутого грунту.

Досягається найбільша ефективність тоді, коли дозволяє глибина копання завантажити повністю ківш. Оптимальний радіус копання (відстань від корпусу самого екскаватора до місця занурення ковша) становить приблизно 70-90 відсотків від максимального, який вказаний в технічній документації.

Щоб скоротити ще більше витрати палива і часу, поєднують кілька операцій. Наприклад, можна одночасно виконувати розворот платформи з опусканням ковша для подальшого копання або з підняттям ковша для розвантаження.

Риття траншей, котлованів, ставків

Насамперед необхідно очистити забій (майданчик, на якій проводиться робота, розташований екскаватор і додаткова техніка), від пнів, великих каменів, сміття і будь-яких інших зайвих об’єктів.

Якщо на велику відстань необхідно транспортувати грунт, то вміст ковша висипають в кузов вантажних автомобілів. Вважається оптимальною ситуація, коли поміщається в кузові вантажівки 3-7 повних ковшів. Проводиться наповнення кузова збоку або ззаду, переміщення над кабіною ковша заборонено. Повинно проводитися заповнення рівномірно, але ковшем забороняється розрівнювати вміст кузова.

Повинен бути розміщений екскаватор на відстані не менше одного метра від краю траншеї. Чим глибше траншея і м’якше грунт, тим техніку розташовують далі. Рекомендується безпечну відстань, яке глибину риття перевищує на один метр, екскаватор при цьому розташовують так, щоб перебувала провідна пара коліс далі від краю, ніж ведена.

Вимагає риття штучного ставу попереднього вивчення грунту і глибини безпосереднього розташування підземних вод. Вкрай небажано для подібних робіт застосовувати стару техніку, не вдасться таким чином заощадити, а ось отримати велику кількість витрат – цілком. Найбільш правильним і розумним варіантом є застосування екскаватора, який здатний працювати на великій відстані, це дасть можливість зберегти нерви і техніку.

Під час риття глибоких траншей і котлованів дотримується загальне правило: чим глибина більше, тим укоси роблять більш пологими. При необхідності зміцнюють стінки.

Якщо в заболоченій місцевості має бути робота, то з собою беруться спеціальні щити, з яких повинна збиратися робочий майданчик. Повинен перевищувати розмір цієї площадки довжину самих гусениць.

Дотримання правил роботи, службових інструкцій і техніки безпеки дає можливість уникнути при роботі несподіваних ситуацій, матеріального збитку і псування техніки. Буде не зайвим складання договору на виконання робіт в певному обсязі.

Техніка безпеки

При роботі на екскаваторах вітчизняного та імпортного виробництва необхідно буде ознайомитися з інструкцією з техніки безпеки, яка розроблена безпосередньо для конкретної моделі.

Необхідно перед початком першої роботи ознайомитися із значенням спеціальної інформації, яка розташована на агрегатах і корпусі екскаватора. У всіх небезпечних місцях будуть присутні таблички попередження на машині, і мати супровідні написи, які позначають ступінь і рівень можливостей небезпеки:

  • Застереження, сигналізувати буде про можливу ймовірності настання потенційну небезпеку, внаслідок якої неприйняття необхідних дій обернеться потенційно можливими отриманням малих або середніх каліцтв.
  • Попередження, призначене для звернення уваги на потенційну ймовірність досить небезпечної ситуації, яка може обернутися важкою травмою або летального результату, якщо для заходи не вжити необхідних заходів.
  • Небезпека, сигналізує про невідворотність виникнення особливо небезпечної випадку, в разі якого нехтування необхідними заходами безпеки може спричинити за собою тяжкі каліцтва або смерть.

Таблички, які є на всіх екскаваторах, застосовують написи і малюнки для візуального попередження і для виконання є обов’язковими.

Не варто плутати таблички з техніки безпеки з інформаційними написами за правилами експлуатації екскаватора. Використовувати необхідно все знання для виключення нещасних випадків і для правильної роботи на екскаваторі.

Перед початком роботи оператор (машиніст) екскаватора повинен отримати:

  • Максимально точні вказівки про умови роботи (наявність перешкод, розташування надземних ліній електропередач, наявність підземних комунікацій і їх місця проходження і т.п.).
  • Технологічну карту роботи екскаватора.
  • Інструкцію з техніки безпеки (введену в дію наказом по будівельному управлінню).

Перш ніж почати роботу на екскаваторі машиніст зобов’язаний:

  • переконатися в справності машини; працювати на несправна екскаваторі забороняється;
  • переконатися, що все обертаються деталі – зубчасті, ланцюгові, ремінні передачі, маховики і т. п. – огороджені кожухами або недоступні для робітників; працювати на екскаваторі при знятих огородженнях рухомих або обертових деталей забороняється;
  • перевірити стан сигналу; приступати до роботи при несправному сигналі забороняється;
  • отримати від машиніста, який здає зміну, відомості про наявність будь-яких несправностей на екскаваторі і домогтися ліквідації цих несправностей;
  • переконатися в наявності справного інструменту;
  • переконатися в міцності всіх з’єднань (шпонкових, клинових, болтових та ін.), а також з’єднань трубопроводів систем управління і при необхідності зміцнити їх;
  • перевірити справність гальм і канатів; працювати з несправними гальмами і канатами забороняється;
  • перевірити справність важелів управління і встановити їх в нейтральне положення;
  • змастити екскаватор відповідно до карти змащення, наведеної в інструкції по експлуатації екскаватора.

Тільки після того, як машиніст переконатися в повній справності екскаватора, він з іншим обслуговуючим персоналом починає заправку екскаватора. При цьому дотримані повинні бути наступні вимоги безпеки:

  • заправляти двигун і гідросистему паливом і маслом слід тільки при природному освітленні; в крайньому випадку можна зробити заправку вночі, але при електричному освітленні;
  • під час заправки машини паливом забороняється палити, користуватися сірниками, гасовими лампами та іншими джерелами відкритого вогню;
  • після заправки екскаватора всі деталі, облиті паливом або маслом, повинні бути насухо витерті, а пролите біля екскаватора паливо ретельно засипане піском;
  • забороняється відкривати бочку з паливом, б’ючи по пробці металевим предметом;
  • запалав біля машини паливо забороняється гасити водою; для гасіння загорівся палива слід використовувати вогнегасник, який обов’язково повинен бути на екскаваторі, а також пісок, брезент і т. п.

Вимоги безпеки при запуску двигуна і під час його роботи

Перед безпосереднім запуском двигуна повинен переконатися машиніст в його справності, а також в справності всіх пускових пристроїв двигуна:

  • двигун, а також рідкопаливний пусковий двигун не повинні мати течі палива, масла і води, також пропусків вихлопних газів у з’єднаннях всмоктуючих і вихлопних патрубків з блоком двигуна;
  • балони зі стисненим повітрям і їх арматура пневматичних пускових пристроїв повинні бути в повній справності; витоки стисненого повітря не допускається;
  • електропроводка і пускова кнопка електростартера повинні бути в повній справності; при натисканні кнопки електростартер повинен негайно включитися; витік струму в проводах і клемах, а також іскроутворення не допускаються;
  • важелі механізмів рідкопаливного пускового двигуна повинні легко і надійно перемикатися; при плюсовій температурі зовнішнього повітря пусковий двигун повинен легко заводитися.

Сам машиніст екскаватора повинен заводити двигун.

джерело: https://s-tehnika.com.ua/wp-content/uploads/f7bb3326b1bb6c492d73cd3c3f2d76fe-400×300.jpg” alt=”як навчитися працювати на екскаваторі” width=”400″ height=”300″ >

Навчанням професії екскаваторника займаються спеціалізовані навчальні центри. Щоб отримати права на екскаватор, треба не тільки освоїти принципи управління технічним засобом, а й володіти знаннями з обслуговування та ремонту базової машини і навісного обладнання до неї, мати навички слюсаря, вміти читати креслення і схеми деталей і навіть розбиратися в категоріях грунту.

Престиж професії визначається затребуваністю на ринку праці. Екскаватори користуються високим попитом. Ця спецтехніка незамінна при розробці гірничих виробок, кар’єрів, в сфері цивільного та дорожнього будівництва.

Оснащені ковшем машини застосовуються для копання траншей і котлованів або створення насипів і відвалів, виїмки грунту або облаштування дамб.

Машини використовують не тільки для видобутку залізної руди, вугілля та інших порід, а й як навантажувачі сипучих матеріалів в транспортні засоби.

Професійний машиніст екскаватора завжди забезпечений роботою і стабільним заробітком. І кожен має посвідчення на екскаватор може з часом покращувати розряд, проходячи навчання на курсах підвищення кваліфікації. Максимальний професійний рівень – 8 розряд.

Як управляти екскаватором

Екскаватори можуть бути універсальними, шахтними і кар’єрними, колісними і на гусеничному ходу, циклічної дії (одноковшеві з дизельним двигуном) і безперервного (багатоковшеві). Але принцип роботи на екскаваторі однаковий для всіх видів машин: поворотний ківш загрібає грунт, переносить його на потрібну відстань або висоту і висипає.

Управління екскаватором зарубіжного і вітчизняного виробництва буде відрізнятися.

Імпортні моделі мають приладову панель управління, на якій відображається вся інформація про стан і параметри машини, і 2 джойстика (для руху транспортного засобу і маніпуляцій з ковшем і іншим навісним обладнанням). При цьому треба враховувати модель і виробника техніки, т. К. Застосовуються, як правило, індивідуальні схеми управління. Можливо, доведеться навчитися управляти кожною моделлю окремо.

Щоб мати практику управління і освоїти водіння екскаватора, для початківців розроблені комп’ютерні програми-симулятори. Такі віртуальні моделі екскаваторів вчать керувати прямого і зворотного лопатами і грейферним ковшем, перевантажувати сипучі матеріали, дають можливість повправлятися в зміні робочого обладнання.

Екскаватори українського складання забезпечені Гідророзподільники, які пов’язані з механізмом управління ковшем і гідравлічними циліндрами маніпулятора стріли. Всі дії вимагають від екскаваторника фізичних зусиль, т. К. В кабіні гусеничної машини є 2 педалі і важелі, а у моделей з шасі на пневмоходу – кермо. Відучитися на екскаваторника і отримати право управляти спецтехнікою доведеться навіть тим, хто вміє водити автомобіль будь-якого класу.

Дивіться »Гусеничний міні-екскаватор Kubota K008

Курс теоретичного навчання становить кілька місяців, потім слід практика, де освоюють детально, як правильно працювати на екскаваторі. Після проходження курсу, придбання експлуатаційних і управлінських навичок, складання іспитів видається посвідчення, в якому вказується робочий розряд і категорія технічного засобу.

Які права потрібні на екскаватор

Для спецтехніки на гусеничному або колісному ходу розроблені спеціальні категорії прав:

  • В – дає допуск до експлуатації малої гусеничної техніки з потужністю до 25,7 кВт;
  • С – для спеціалізованих колісних машин з потужністю до 110,3 кВт;
  • D – підходить для управління потужної спецтехнікою колісного типу (понад 110,3 кВт);
  • Е – для управління потужної гусеничної технікою (більше 25,7 кВт);
  • F – призначена для управління сільгосптехнікою особливого призначення.

Щоб отримати посвідчення екскаваторника для тієї чи іншої моделі, треба зіставити категорію і потужність машини, на якій має бути працювати.

Багато підприємств будівельної, комунальної сфери або сільського господарства охоче працевлаштовують водіїв, що мають тільки одну спецкатегоріям. Але ті фірми, які прагнуть досягти більшої робочої ефективності, охоче йдуть назустріч бажаючим вчитися на екскаваторника. Грамотний роботодавець розуміє, що взаємозамінність фахівців – запорука стабільної роботи.

Тим, хто хоче навчитися і отримати додаткову категорію, слід враховувати, що при перекладі з одного типу машини на інший навчання буде проходити в рамках додаткової скороченою програми. Обов’язковою буде атестація.

Якщо на підприємстві передбачається переклад машиніста з однієї моделі екскаватора на іншу того ж типу, то додаткового навчання не потрібно. Екскаваторник в такій ситуації повинен ознайомитися з особливостями пропонованого спецзасоби, пройти стажування протягом 5-8 змін і тільки після цього приступати до самостійної роботи.

Де відучитися на екскаваторника

Програми навчання на екскаваторника були розроблені ще Держкомітетом по професійно-технічній освіті. Тепер вони затверджуються постановами Міністерства освіти.

Зараз можна вивчитися на екскаваторника або машиніста автонавантажувачів не тільки в профтехучилищах, але і в навчальних комбінатах, на заводах-виробниках.

Всі навчальні заклади, які навчають роботі на екскаваторі, повинні мати у своєму розпорядженні відповідної виробничою базою для проведення практичних занять. Практична частина іспиту повинна проходити на трактородромах і на спеціально підготовленому маршруті.

Освіта, знання та вміння працівника

Згідно посадової інструкції, для машиніста екскаватора одноківшевого і інших різновидів машин не потрібно вищої освіти. Навчають цьому ремеслу в технікумах, коледжах і ПТУ. Тобто цілком достатньо середньої професійної освіти з отриманням по закінченні навчання посвідчення із зазначеним розрядом. В процесі навчання спеціальності працівник повинен отримати наступний набір навичок і знань:

  • особливості пристрою, що обслуговується техніки, її різновиди;
  • технічні характеристики екскаваторів різних видів;
  • принципи роботи окремих частин машини;
  • правила балансування, правильного положення і установки в робочий стан;
  • режими роботи, при яких досягається найбільш раціональний витрата ПММ, палива і знос технічних вузлів;
  • правила розробки різних порід в різних навколишніх умовах;
  • вміння розрізняти грунт, породу, корисні копалини;
  • правила пересування в різних умовах: міські, польові, пересічена місцевість, складські приміщення;
  • правила роботи з різними породами, вміння їх відрізняти і вибирати спосіб роботи, знання фізичних властивостей конкретних порід, грунту;
  • правила навантаження в різні транспортні засоби;
  • вміння вести технічну і звітну документацію;
  • вміння оперативно виявляти причину поломки і усувати її;
  • правила техніки безпеки.

Нижче наведено уривок з посадової інструкції, що цікавить нас професії.

Особисті якості працівника

Будь-яка робота вимагає від претендента певних особистих якостей, які допомагають у трудовій діяльності, а іноді є невід’ємною умовою прийому здобувача в організацію. Посадова інструкція машиніста екскаватора в будівництві і інших сферах рекомендує приймати на роботу претендентів з наступними рисами характеру і фізичними показниками:

  • відповідальність;
  • старанність;
  • фізична витривалість і сила;
  • стійкість до важких погодних умов;
  • швидка реакція на зовнішні подразники.

Обов’язки працівника

Машиніст екскаватора має ряд обов’язків перед своїм роботодавцем, законодавством і суспільством в цілому. Загальний спектр обов’язків можна представити таким списком:

  • виконання всіх завдань і функцій, передбачених цією посадовою інструкцією, а також трудовим договором;
  • виконання вимог техніки безпеки на робочому місці;
  • виконання вимог протипожежної безпеки;
  • виконання вимог по роботі з машиною, технічних вимог її виробника;
  • дотримання норм і правил законодавства (трудового, адміністративного, кримінального та інших);
  • чітке виконання інструкцій безпосереднього начальника.

Права працівника організації

Крім обов’язків, у працівника є ряд прав, які повинен дотримуватися роботодавець. Якщо встановлені права не приймаються до уваги, працівник може поскаржитися до трудової інспекції та навіть звернутися до суду. Машиніст екскаватора має право на:

  • щорічна оплачувана відпустка, лікарняний у разі захворювання, додаткову неоплачувану відпустку в разі потреби;
  • наявність і справність обладнання, необхідного в роботі;
  • наявність інструментів і запасних частин, палива та мастильних рідин, необхідних для виконання посадових обов’язків;
  • дотримання норм техніки безпеки та пожежної безпеки з боку роботодавця;
  • можливість брати участь у прийнятті рішень щодо поліпшення трудового процесу.

відповідальність працівника

Залежно від проступку і ступеня винності до працівника можуть бути застосовані санкції різного виду і ступеня тяжкості. Машиніст екскаватора – людина, керуючий технічним пристроєм підвищеної небезпеки.

При цьому небезпечна не тільки сама машина (своїми габаритами і спеціальними технічними вузлами), але і наслідки неправильної роботи на ній. Якщо працівник просто прогуляв роботу, не вийшов чи запізнився без поважної причини, йому може бути оголошено догану.

Якщо ситуація повторюється систематично – штраф, утримання заробітної плати, а також звільнення.

У разі заподіяння шкоди матеріальним цінностям, що належить роботодавцю, муніципальним і державним структурам, іншим фізичним та юридичним особам, працівника можуть зобов’язати відшкодувати збитки, а також застосувати адміністративне і навіть кримінальне покарання за рішенням суду.

розряди професії

Ступінь професійної підготовки та умови роботи дозволяють розділити фахівців за кількома розрядами. Існує в цій професії 4, 5, 6, 7 і 8-й розряди. Кожен з них дає фахівцеві допуск до роботи з певним різновидом екскаватора.

Так, машиніст з четвертим розрядом може управляти екскаватором з одним ковшом місткістю до 0,4 кубічного метра. Посадова інструкція машиніста екскаватора 5 розряду трохи ширше в плані підконтрольної техніки.

З п’ятим розрядом можна управляти машиною, яка має такі характеристики:

  • екскаватор з одним ковшом, обсяг якого знаходиться в межах від 0,4 до 2,5 кубічного метра;
  • екскаватор з видовженим обладнанням і ковшом, обсяг якого становить 2 кубічних метра;
  • ланцюгової або роторний багатоковшовий екскаватор з максимальною продуктивністю до тисячі кубічних метрів на годину.

Посадова інструкція машиніста екскаватора 6 розряду ще більше розширює список устаткування, яке може використовувати працівник:

  • екскаватор, оснащений одним ковшем з об’ємом до 4,6 кубічного метра;
  • машина, на яку встановлено подовжене обладнання з одним ковшом до 4 м3;
  • роторний і ланцюгової екскаватор з декількома ковшами, що володіє продуктивністю до 2500 м3;
  • багатоковшовий екскаватор з встановленим спеціалізованим обладнанням.

Що розряд машиніста, тим вище його професіоналізм, тим більшим досвідом він володіє.

Посадова інструкція помічника машиніста екскаватора

Часом в роботі без помічника просто не обійтися. Чим складніше техніка, тим більше «рук» потрібно для управління нею і контролю за показаннями приладів. При виконанні певних типів робіт машиністу дають помічника, який знаходиться в його повному підпорядкуванні і зобов’язаний виконувати всі його інструкції.

Функцій у помічника набагато менше, ніж у машиніста. Зазвичай на цю посаду беруть учнів останніх курсів, стажистів або працівників без досвіду. Посадова інструкція помічника машиніста екскаватора ЕКГ має на увазі за працівником меншу відповідальність в роботі з цією технікою, за умови, що їм були в точності дотримано всі вказівки безпосереднього начальника.

5 порад, як поліпшити роботу екскаватора-навантажувача

Багато власників і користувачі спецтехніки вважають, що сучасні екскаватори-навантажувачі – сама універсальна машина.

Її багатофункціональність важлива, особливо в разі, коли покупець обмежений у коштах, а на будмайданчику потрібен великий кількість різноманітної спеціалізованої техніки. Завдяки численним інновацій, екскаватор-навантажувач все більше розширює свої можливості.

Крім високої продуктивності сучасних машин-універсалів, підвищити ефективність роботи допоможе навчання операторів прийомам грамотної експлуатації техніки.

1. Інструкція по експлуатації

В першу чергу необхідно вивчити інструкцію з експлуатації техніки. В інструкції вказуються не тільки технічні характеристики і обмеження щодо застосування машини, але і грамотні прийоми роботи, які дозволять використовувати екскаватор з найбільшою продуктивністю. Не всі оператори мають уявлення, про те, як з максимальною вигодою реалізувати потужності машини.

Деякі користувачі вважають, що достатньо запустити силовий агрегат на повну потужність, щоб підвищити продуктивність машини. Але деякі моделі екскаваторів видають оптимальний результат на неповної потужності. Наприклад, при виїмці грунту, коли використовується тільки обладнання машини, немає необхідності виводити силовий агрегат на повну потужність. При режимі 3/4 потужності, і виїмці такої ж кількості грунту, економія палива складе до 30″Хочу і можу. Навчитися керувати екскаватором” width=”700″ height=”525″ frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen=”” style=”width: 710px; height: 533px;”>

Продуктивність техніки може знижуватися, коли оператор піднімає екскаватор на аутригерах, а передні колеса при цьому не торкаються землі. Таким чином, зменшується глибина виїмки і знижується стійкість машини. Підйом екскаватора на таку висоту і наступні дії оператора для досягнення стійкості машини вимагають великих витрат часу.

Оптимальна висота підйому на аутригерах – коли задні колеса злегка відриваються від землі, а передні залишаються на грунті. Якщо оператор працює з важким матеріалом, наприклад з кам’янистим ґрунтом, не потрібно здійснювати виїмку на максимальній глибині, занурюючи обладнання різко, з розмахом. Потужність гідросистеми може не відповідати заявленим зусиллям.

3. Безпека роботи

Рухаючись по робочому майданчику, в процесі виїмки грунту і виконанні інших операцій, водій екскаватора-навантажувача зобов’язаний уважно стежити за зоною роботи машини.

Якщо виникає ризик зачепити будь-якої об’єкт або інших людей на будмайданчику, слід негайно зупинити роботу.

Коли чекають маніпуляції, пов’язані з укладанням труб і інших конструкцій або виїмка грунту поблизу комунікацій, рекомендується використовувати режим з мінімальною швидкістю рухів. Обороти двигуна – від 1500 до 1800 об / хв.

При підйомі важких вантажів, а також їх переміщенні, безпеку роботи забезпечується за допомогою аутригерів. Установка опор супроводжується вирівнюємо і фіксацією стійкого положення машини. Щоб грамотно використовувати аутригери, користувач екскаватора зобов’язаний знати масу переміщуваного матеріалу. Допустима вага вантажу вказується виробником техніки в інструкції по застосуванню. Слід звернути увагу на правильне і надійне кріплення, що підіймається.

Також необхідно уникати переміщення по схилах. Кут нахилу машини при експлуатації не повинен перевищувати значень, які встановлює виробник техніки. Фахівці рекомендують тримати вантаж таким чином, щоб і центр ваги був нижче, і екскаватор був стійкіше. Водій, приступаючи до роботи, зобов’язаний використовувати ремінь безпеки. Залишаючи машину, оператор повинен поставити екскаватор в стійке положення, а двигун вимкнути.

4. Регулярно проводити ТО

Ще один важливий фактор ефективного використання техніки – безперебійна робота машини. Уникнути тимчасові і матеріальні витрати на ремонт екскаватора-навантажувача допоможе регулярне ТО.

Графік проведення технічного обслуговування машини складається з урахуванням особливостей конкретної моделі, оскільки екскаватор-навантажувач має досить складну конструкцію, що складається з великої кількості різнорідних комплектуючих.

Наприклад, екскаватори-навантажувачі оснащуються, як дизельним, так і бензиновим силовим агрегатом. Беручи до уваги ці та інші особливості машини, складається оптимізований графік ТО.

Необхідні роботи в рамках сервісного обслуговування, а також періодичність їх проведення вказуються в інструкції з експлуатації екскаватора.

З кожною новою розробкою або модифікацією виробники намагаються збільшити надійність техніки та міжсервісний період, але регулярне ТО завжди залишається важливою умовою для забезпечення ефективного застосування машини і її багаторічної експлуатації.

Недбале ставлення до техніки, її несвоєчасне ТО тягне за собою висновок з ладу екскаваторів, навіть самих іменитих брендів.

5. Регулярні огляди машини

Крім регулярного ТО, необхідно проводити щоденний візуальний огляд машини. Оператор перевіряє техніку на видимі пошкодження на початку або наприкінці робочого дня. Наприклад, якщо спостерігаються сліди підтікання рідини, слід перевірити герметичність і зношеність РВД.

З плином часу РВД старіють, матеріал втрачає свої властивості. Виявивши будь-які зовнішні пошкодження, водій зобов’язаний упевнитися, що вони не спричинили за собою внутрішніх поломок. У будь-якому випадку, слід ретельно перевірити внутрішні вузли машини і усунути несправності.

Оренда спецтехніки та послуги вантажоперевезення без посередників!

Що повинен знати машиніст екскаватора і як пройти навчання

Навчання на екскаватор проводиться в спеціалізованих учцентрах. Для освоєння даної профпідготовки передбачена певна програма спецкурсів.

Курси машиніста екскаватора складаються з метою отримання навичок з управління техзасобів, що пересуваються за допомогою колісного або гусеничного типу ходу.

Також на курсах навчання проводиться практика грунтових розробок за допомогою ковша (переміщенню самого ковша), вивчається теорія по експлуатаційним правилам, розглядається виникнення неполадок, їх причини та методи виправлення неполадок. Курси на екскаватор є комплексними і складаються з:

– занять теоретичного типу в спеціально оснащених класах; – практики, де навчаються експлуатаційним і управлінських навичок;

– екзаменаційних заходів, що проводяться інспекцією.

Вимоги до кандидатів на посаду машиніста екскаватора

Навчання передбачає наявність у особи, успішно закінчив курси, професії з категоріями «В», «С», «D», «Е». Підготовка машиністів екскаватора проходить в очній формі відвідування занять, тривалість курсу, залежно від індивідуальних відмінностей в програмах навчальних центрів, становить від 750 до 1050 годин, що приблизно розраховане на термін від двох місяців. Ціна на навчання машиністів екскаватора може бути від семи з половиною до тринадцяти тисяч гривень.

На курси машиніста екскаватора допускаються особи, які досягли вісімнадцятирічного віку, у яких немає протипоказань для занять з медичної сторони.

Після завершення навчання на копач навантажувач, який отримав профпідготовку, повинен розуміти, крім пристрою, теххарактерістік, а також принципу дії обладнання, всі вимоги правильного зчитування креслень, а також правила, які стосуються безпеки праці.

Крім цього, необхідно мати досить чітке уявлення про допоміжному інструменті, контрольно-вимірювальних приладах, різні пристрої і обладнанні. Також потрібно розбиратися в видах паливно-мастильних матеріалів і нормах їх витрат, володіти основами електротехніки та матеріалознавства.

Необхідний мінімум для отримання права керування екскаватором

Щоб отримати права на екскаватор навантажувач, треба володіти керуванням спецтехніческім пристроєм, проводити при необхідності його обслуговування і ремонт, тримати під контролем техстан базової машини разом з навісним обладнанням.

Крім того, потрібно мати поняття про слюсарних і складально-розбірних роботах, монтажі та демонтажі навісного обладнання.

Машиніст екскаватора, навчання якого пройшло успішно, після закінчення курсу вимагає від отримав професію вміння читати елементарні схеми і креслення, визначати категорію грунту і можливості його розробки.

Права на екскаватор видаються після проведення кваліфікаційних іспитів, відповідних покладеному атестаційному порядку. Підсумковий іспит проводиться з подачею всіх необхідних документів. Перша частина іспиту проводиться з теорії, після її здачі призначається наступний екзаменаційний етап – практичний.

На теоретичному етапі іспиту перевіряється якість отриманих знань щодо безпеки експлуатації (обладнання, машин) і правил руху на дорозі. Практичний етап іспитів показує результативність проходження курсів щодо навичок водіння і робочої експлуатації машин з обладнанням.

Практична частина іспиту здається в двох варіаціях: спочатку на трактородромах, потім – на спеціально підготовленому робочому маршруті.

Права машиніста екскаватора можуть бути видані тільки після успішної здачі практичного екзаменаційного етапу і занесення цього факту в протокол. Для подальшої роботи оператора базової машини потрібні документи, що включають в себе права певної категорії на управління спецтехнікою, медичну довідку та документи для підтвердження особи.

Навчання на екскаватор навантажувач проводиться в трьох варіантах рівнів: підготовка професійного рівня, перепідготовка та підвищення кваліфікації. Найтривалішим за термінами є перший рівень, другий займає часу вполовину менше, а найшвидші – курси з підвищення кваліфікації. Отримання професії є гарантом придбання затребуваною роботи.

Про автора

admin administrator