Як рухається хвилинна стрілка

Авторadmin

Як рухається хвилинна стрілка

Як навчити дитину визначати час за годинником зі стрілками

Дорослі без праці вміють визначати час за годинником, але для дитини цей механізм абсолютно незнайомий, малечі не зрозуміло, навіщо на пристрої намальовані цифри і навіщо рухаються стрілки. Але вміння розуміти час – один з найважливіших навичок , без якого неможливо самостійне життя.

Чим швидше дитина вивчить, як визначати час за годинником, тим швидше він стане самостійним і навчиться організовувати свій час. Щоб доступно і зрозуміло навчити дитину розуміти час по годиннику із стрілками, важливо не поспішати і починати з самих простеньких понять.

Дівчинка і годинник

Познайомте дитину з тимчасовими відрізками

Секунда і хвилина для дитини – всього лише абстракція, а тому спробуйте уявити кожен проміжок часу, як якесь зрозуміле дію. Наприклад, один хлопок може бути секундою, а якщо поплескати 60 раз в однаковому темпі, пройде хвилина. А за годину можна встигнути набагато більше; наприклад, заняття в спортивних гуртках зазвичай тривають годину. Розповісти малюкові про пристрій годинника зі стрілками можна за допомогою історії зі зникаючим пирогом.

Для чого і коли дитину вчити визначати час за годинником?

Якщо уявити, що доросла людина не вміє орієнтуватися в часі, то він не зможе зрозуміти, коли йому виходити на роботу, коли з неї повертатися, у скільки настане обід або вечерю.

Так і дитині, яка не знає поняття годин і хвилинок, важко визначити, коли батьки заберуть його з дитячого саду. Тому малюк може вередувати, коли його просять почекати п’ять хвилин – адже він не розуміє, скільки це – а раптом, цілий день?

Коли дитина вже знаходиться в тому віці, коли він може залишатися вдома один, мама або тато попередять його, що повернуться через 2 години. Але без уміння визначати час по циферблату годин малюк може розгубитися і злякатися від того, що не знає, коли прийдуть батьки.

Тому важливо своєчасно навчити свою дитину орієнтуватися по годинах. Це допоможе йому стати більш дисциплінованим і готовим до 1 класу в школі

Немає конкретного віку, коли можна приступати до навчання . Для початку дитина повинна вміти рахувати хоча б до 60 і знати, як ці цифри виглядають. Одні діти вчаться цьому вже до 5 років, інші дещо пізніше – до 6 або 7.

Дитина, яка розуміє годинник і хвилини, буде вже носити наручні годинники не тільки як аксесуар, але і як пристрій орієнтування в часі. Що допоможе бути йому більш впевненим і пунктуальним.

Годинники дитячі, SL (ціна за посиланням)

Годинники дитячі з мінеральним склом, SL (ціна за посиланням)

Спробуйте визначити час на циферблаті

Покажіть дитині хвилинну і секундну стрілки. Запропонуйте йому плескати кожен раз, коли рухається секундна стрілка. На 61-му бавовні почне рухатися хвилинна стрілка – значить, пройшла хвилина. Точно так же пов’язані хвилинна і годинна стрілки. У книзі Конні дивиться на годинник протягом всього дня і каже мамі, котра година. Поруч завжди намальований циферблат, який показує цей час. Читайте історію і порівнюйте її з намальованими циферблатами – це допоможе дитині побачити зв’язок між часом, який ми називаємо вголос, і переміщенням стрілок.

Як навчити дитину визначати час?

Олена Гетьманська

Як навчити дитину визначати час?

Мета: вивчення циферблата годин сприяє розвитку математичного мислення у дитини, який в результаті пізнавального процесу звикає до цифр, на пізнавальному рівні опановує порядковим рахунком, засвоює техніку складання методом збільшення числа на одиницю.

До 6 – 7 років мозок дитини вже цілком здатний розібратися з двома стрілками на циферблаті, але підготовку потрібно починати набагато раніше.

Першим кроком є навчання понять «добу»

і
«частини доби»
. Дитина повинна знати, що за вранці йде день, після дня – вечір, потім – ночь.Должен засвоїти послідовність подій: спочатку він прокидається, потім чистить зуби, потім сідає снідати. Кожен день, повторюючи послідовний ланцюг подій, дитина вчиться розбиратися, що навіщо йде.

Наступний важливий етап у виробленні розуміння часу – робота з поняттями минулого, теперішнього і будущего.Беседу з дітьми краще будувати на прикладах: ваша розаговір відбувається в сьогоденні, то, що ви обідаєте теж в сьогоденні, і те, що за віконцем весна – це теж сьогодення. А то, що відбудеться пізніше: завтра, через тиждень – це майбутнє.

Наступний крок – розуміння пори року , днів тижня. Зазвичай зиму, весну, літо і осінь діти запам’ятовують найкраще. Буде потрібно розповісти, які зміни відбуваються з погодою і природою в різний час року , а не просто пояснити йому, що існує 12 місяців та 4 пори року .

Заключний важливий етап – освоєння цифр, вміння рахувати. Тільки, після всього вищеописаного дитини можна знайомити з годинником. Всі ці підготовчі етапи найважливіші в навчанні часу . Навчити визначати час не так важко , як допомогти усвідомити його протяжність.

Після того, як дитина освоїв послідовність подій, став орієнтуватися у порах року і в минулому , майбутньому і сьогоденні, саме час відкрити для нього таємничі години. Найкраще, пояснювати на великих і яскравих годиннику з великими стрілками і чіткими розподілами.

Спочатку визначили , для чого потрібні годинник і розглянули види годин. (Годинник – це прилад для вимірювання часу . На годинник ми дивимося, коли хочемо визначити час . Вони бувають наручні, настінні, настільні, будильники, баштові, електронні, пісочний).

Далі опис годинах: коло в центрі годин називається циферблатом. На циферблат нанесені цифри. У годинника є дві стрілки. Одна коротка, рухається повільно і коли вона робить одне коло по циферблату, проходить рівно одну годину. Ця стрілка – годинна. У годинника є ще одна стрілка. Вона довше і рухається швидше. Ця стрілка – хвилинна.

На першому етапі навчання починали тільки з годинникової стрілки. Пояснювали по годинах дитині, в яке час він встає (ставили годинникову стрілку на 7 годин, в яке час дитина снідає , обідає або вечеряє, в яке час сон годину , в яке час дивиться улюблений мультфільм і т. Д.

Для закріплення грали в ігри.

• Розташуй по-різному стрілки і визнач «Котра зараз година?»

12.00 – дванадцять годин

10.00 – десять годин.

• Підбери до годинника відповідні картинки.

• Грай – вивчай «Вивчаємо час »

• Вирішували на заняттях різні завдання: «Сталося нещастя. Принцеса вколола палець і заснула на сто років. Це сталося о п’ятій годині вечора. Покажіть це час на баштових годиннику »,« Жив на світі сумний гном. Сумний тому, що у нього не було вдома. І ось одного разу гном вирішив побудувати собі будинок. Він почав підготовку до будівництва о четвертій годині. Покажи час – намалюй маленьку стрілку на круглий годинник ».

При цьому велику стрілку ставили на 12, а маленьку пересували на 1, 2, 3 і д. Також велику можна тимчасово прибрати і працювати тільки з маленької. Попросіть самостійно показати заданий час . Зазвичай, діти швидко починають відчувати стан годинникової стрілки. Зверніть увагу, що велика стрілка рухається повільно і що, коли вона пройде коло, годину закінчився. Після поняття ціле коло, покажіть, що таке половина кола (половина першого, другого, третього)

На другому етапі навчання можна приступити до навчання поняття хвилини. Пояснюючи скільки хвилин, показує стрілка перебуваючи на кожній цифрі циферблата. Для цього ми з дітьми виготовили з дітьми дидактичний посібник – паперові годинник.

Пояснили на макеті, що від однієї рисочки до іншої – п’ять хвилин. Кожне ділення теж ділиться по одній хвилині. Повільно, крок за кроком, навчайте дітей. Спочатку вивчіть 5 хвилин, 10 хвилин, 15 міну. Після 20 хвилин, 25 хвилин, 30 хвилин.

Грали в ігри на закріплення мінут.Напрімер: дитина ставить стрілки на паперових годиннику також як показує час на настінних годинах . При цьому називає повністю », котра зараз година» .Наприклад 8 годині 10 хвилин 5 годині 20 хвилин … або навпаки.

Дитина росте, і йому необхідно розібратися з цим, на перший погляд, загадковим явищем. Адже кожен день дитині потрібно буде планувати своє час , навчитися ним розпоряджатися , і орієнтуватися в ньому.

Прищеплюючи інтерес дитини до годинника, приклейте на маленьку стрілку черепашку, яка повільно рухається, а на довгу – пташку. Поряд з кожною цифрою приклейте різних звіряток. Тепер, Ви можете говорити, коли пташка прийде до зайчику, ми підемо гуляти ».

Використовувала ресурси інтернету: https://www.razvitierebenka.com/ https://www.razumniki.ru/

Робимо годинник і вчимося з ними дружити

Найкорисніший дидактичний матеріал – той, який виконаний своїми руками. З прямокутника кольорового картону можна вирізати коло діаметром не менше 25 см. На ньому штрихами позначте ділення, а цифрами – значення часу.

Використовуючи довгий і короткий олівець, імітуйте рух справжніх стрілок. Краще покласти перед малюком справжній циферблат і саморобний. Так він швидше навчиться самостійно пересувати стрілки в потрібному напрямку. Називайте дитині конкретний час і зображайте його на циферблаті.

Найпростіше освоювати час за допомогою наочного матеріалу

Вправа

Запропонуйте малюкові самому називати тимчасове значення, а ви в цей час будете відбивати його на циферблаті за допомогою стрілок. Коли помітите, що малюк зрозумів суть завдання, зробіть навмисно помилку в цифрі або поміняйте стрілки місцями. Якщо дитина не помітив цього, необхідно повторити вправу.

Годинники своїми руками

Займатися можна на будь-яких годинах з циферблатом, справжніх або муляжі. Може бути, ви задавалися питанням про те, чому саме механічний годинник, коли у кожної дитини є різні електронні гаджети. Та й час так вивчити здається простіше, але це неправильне рішення. Електронний годинник не дадуть уявлення про хід часу. Не варто переживати, дитина легко перебудується на електронний годинник після навчання на механічних.

Для того щоб навчити дитину розуміти час по годинах, можна купити годинник-муляж. Ще краще змайструвати самим. Це дуже просто і не займе багато часу. Варіантів дуже багато, вибирайте те, що підійде саме вам.

Годинники з двох одноразових пластикових тарілок – на одній тарілці пишемо цифри від 1 до 12, на іншій хвилини – 5, 10, 15 і т.д., додаємо саморобні стрілки. Все скріплюємо між собою кнопкою і надрезаем краю тарілок. І приступаємо до заняття. Можна взяти дві тарілки різного діаметру. На меншій пишемо годинник, на більшій – хвилини. Скріплюємо так само, тільки не надрезаем.

Годинник можна зробити з картону. Беремо квадратний аркуш картону, креслимо коло циркулем або обводимо тарілку. Відміряємо центр, малюємо цифри, вирізаємо з картону стрілки. Все скріплюємо. Можна залишити годинник квадратними або вирізати коло. Або запропонувати дитині взяти участь і придумати свій дизайн. Йому буде подвійно цікаво займатися по годинах, зробленим своїми руками.

Вивчаємо час доби

Найкраще в вивченні часу доби допомагає режим дня. Діти зазвичай швидко запам’ятовують, що вночі ми спимо, вранці прокидаємося і т.д. Можна намалювати разом з дитиною цілу схему, на якій зображені дії, характерні для ранку, дня, вечора і ночі. Ще одна ідея – сфотографувати малюка під час основних режимних моментів, а потім попросити дитину розкласти фотографії в правильній послідовності.

Коли малюк освоїть поняття часу і запам’ятає їх назви, можна переходити до вивчення годин.

Як удосконалювати навички?

Не забувайте, що будь-які знання і вміння засвоюються набагато легше, якщо проводити їх в ігровій формі . Влаштуйте з дитиною тематичну олімпіаду або вікторину. Заздалегідь підготуйте завдання і запропонуйте дитині придумати їх і для вас. Коли підійде ваша черга відповідати на питання, періодично давайте невірні відповіді, щоб у дитини була можливість перевірити і виправити їх. Така розумова робота допоможе закріпити отримані ним знання, а ви зможете переконатися, що ваша дитина навчився правильно визначати час.

Чверть, половина, годину

Коли дитина трохи розбереться з годинником, зможе називати час, можна приступати до вивчення таких понять, як чверть і половина. Для наочності намалюємо годинник і заштріхуем або розфарбуємо відрізок в 15 хвилин, в 30 хвилин. Пояснимо, як розуміти висловлювання «без десяти хвилин», «без п’ятнадцяти хвилин». Розповімо, що за двадцять хвилин годину це 12 годин і 40 хвилин.

Чудовим прикладом може послужити яблуко. Ціле яблуко – годину. А якщо розрізати на дві половини? На 4 частини?

Наочним посібником для дитини може бути розрізана на чотири частини кругла піца, круглий торт або пиріг. За якийсь час дитина зможе з’їсти шматочок? За чверть години або швидше? Пропоную пограти, це буде до душі будь-якій дитині.

Коли і як почати навчання

Найоптимальніший період для того, щоб познайомити малюка з першими поняттями тимчасових рамок – 2-3 роки. У цьому віці найкраще дитина засвоїть пори року, поняття дня і ночі. Також можна почати вчити малюка розпізнавати місяці і називати їх по «іменах».

По годинах вчитися набагато складніше, тому таку практику можна відкласти до 4-5 років. Загалом, розуміння про годинах, хвилинах, секундах і іншому, що пов’язано з годинником, має бути у дитини повністю сформовано до шкільного віку.

Як же правильно навчити дитину годинах і часу? Під час навчання дитини дотримуйтесь зростаючу прогресію за складністю: від простого до складнішого.

Таким чином, для початку потрібно вивчити з малюком пори року, потім день і ніч, а наостанок залиште хвилини і годинник.

Основні принципи щодо навчання часу

Для того, щоб процес вивчення часу проходив легко і весело, батькам рекомендується спочатку навчити малюка наступного:

  • Поняттям «ранок» і «вечір;
  • Порами року;
  • Рахунком до 100;
  • Складанню з інтервалом «5».

Добре, якщо навчання сприймається дитиною, як гра. У цьому випадку немає необхідності примушувати його знайомитися з новими поняттями: він сам буде цікавитися.

Батькам варто запастися яскравим дидактичним матеріалом, так як візуалізація процесу часу впливає на швидкість сприйняття малюка. До того ж, кольорові картинки надовго залишаться в його пам’яті.

Як навчити дитину визначати час на годиннику?

Із годинниками та часом пов’язані вміння, необхідні кожній людині в повсякденному житті. Але, щоб навчитися визначати час за годинником, треба мати достатній рівень математичних знань: розуміти, що таке половина та чверть, уміти рахувати хоча б до 60, додавати п’ятірками, уміти додавати й віднімати 10, 15 до чи від числа. Та й загалом, мати уявлення про те, що час плинний і завжди рухається в один бік. Тож з’ясуймо, як навчити дитину визначати час на годиннику.

Перш ніж розпочати, поміркуймо ось про що. Основними типами годинників, звичними в наш час, є аналоговий та цифровий. І дитина повинна опанувати їх обидва. Хоча і видається, що цифровий годинник простіший для сприйняття, не варто з нього починати вчити дитину визначати час. Хоча б тому, що цифровий годинник потребує складніших математичних знань і вміння рахувати до 60. А визначати годину за аналоговим годинником можна навчитися значно раніше. Окрім того, циклічний рух стрілки від 12 до 12 дає нам відчуття плину часу як такого, який поділений на однакові проміжки. Циферблат наочно демонструє, що таке хвилина та година. А також дитина бачитиме, що час таки рухається (разом зі стрілкою). Ознайомлення лише із цифровим годинником не дасть дитині такого глибокого розуміння особливостей часу. Тому, якщо у вас є дошкільнята, вдома обов’язково повинен бути великий аналоговий годинник із лаконічним циферблатом.

Як у дитини сформувати базові знання про час?

Про те, що стрілка «ходить» і годинник при цьому говорить «тік-так», знають уже малюки. Це вчить їх, що час спливає, йде, рухається. Також діти вчаться розуміти, що час рухається від минулого до майбутнього (ми ходили гуляти, ми підемо гуляти). Отож, перш ніж учитися визначати час за годинником, дитина повинна мати базове розуміння плину часу. Говоріть із малюком про розпорядок дня, планування справ на день, використовуйте різні (саморобні чи готові) дитячі планери з розпорядком дня. А з годинником та особливостями вимірювання часу дитину треба знайомити тоді, коли вона вільно рахує хоча б до 12.

Як поетапно навчити дитину визначати час на годиннику?

1 етап. Ознайомлення з аналоговим годинником

Підготуйте модель годинника (саморобного, навчального або ж візьміть звичайний годинник із лаконічним дизайном), у якому можна легко рухати стрілками.

  • Розкажіть дитині про те, що годинник складається із циферблата та стрілок. Циферблат – це панель годинника, зазвичай у вигляді круга з числами від 1 до 12 та 60 поділками по колу. Коротка стрілка вказує на годину, довга – на хвилини.
  • Розкажіть, у яку сторону рухається стрілка. Поміркуйте про те, наскільки важливим приладом у людському житті є годинник.
  • Зверніть увагу, що на деяких годинниках буває секундна стрілка і рухається вона дуже швидко. Спробуйте поплескати в такт із секундною стрілкою, щоб відчути тривалість та швидкоплинність секунди.

2 етап. Навчаємо, як визначати повну годину

На цьому етапі вчіть дитину визначати повну годину. Розкажіть, що хвилинна стрілка має вказувати на 12, а годинна – вказує на годину. Надайте декілька прикладів. А далі дайте дитині змогу самостійно визначати годину. Наприклад, запропонуйте їй самотужки визначити, чи уже настав час запланованої справи. Для цього разом із дитиною підготуйте план на день. І, коли настане потрібна справа (наприклад, обід), запитайте дитину, чи не час обідати. Нехай дитина згадає, о котрій годині планується обід, зазирнувши в розпорядок дня і перевіривши за допомогою годинника, чи не настала вже потрібна година. Отож, такі щоденні побутові справи допомагатимуть дитині вчитися розуміти години.

3 етап. Навчаємо розрізняти пів години

Щоб дитина опанувала вміння визначати пів години, зосередьте її увагу на хвилинній стрілці. Розкажіть, що хвилинна стрілка за годину минає усе коло, а за пів години вона минає пів кола. Хвилинна стрілка рухається значно швидше, ніж годинна. Якщо хвилинна стрілка вказує на 6, значить, вона уже пройшла половину години.

Виріжте з кольорового паперу пів коло відповідно до розміру вашого годинника. Затуліть ним пів циферблата. Дитина наочно переконається, що пів години уже минуло, а пів ще має минути для того, щоб настала ціла година. Якщо дитина ще не дуже вільно орієнтується у числах у межах 100, не треба поки що розповідати їй про 60 та 30 хвилин. Важливо, щоб вона зрозуміла, що стрілка минула пів циферблата, і це половина.

4 етап. Показуємо, як розрізняти хвилини в межах 5

Перш ніж учитися розрізняти на годиннику хвилини, дитина повинна досить вільно додавати п’ятірками, володіти числами до 60 та легко додавати й віднімати 15 до числа. Починайте навчати, що ж показує хвилинна стрілка, з пояснення про хвилини у межах 5:

  • Розкажіть, що година складається із 60 хвилин. На них вказують поділки.
  • Половина години – це 30 хвилин. Варто рухати стрілкою і рахувати разом із дитиною до 30.
  • Поясніть, що рух хвилинної стрілки від цифри до цифри позначає 5 хвилин. Між цифрами якраз є 5 поділок.
  • Покажіть, як виглядає на циферблаті час, коли уже минуло 5 хвилин після конкретної години. До прикладу, покажіть на годиннику 2:03 і поясніть, що це значить, що 2 год уже минули, а повна 3-тя година ще не настала. Хоча стрілка уже рухається по 3, а не по 2 годині.
  • Запропонуйте дитині розмалювати годинник, поділений на частки по 5 хвилин.

5 етап. Пояснюємо про 10, 15, 20, 25 хвилин на годиннику

Тепер навчіть дитину визначати 10, 15, 20, 25 хвилин. Таку навичку опанувати нелегко. Тому дайте дитині достатньо часу для цього. Запитуйте про час, давайте різні завдання, які допоможуть дитині потренувати це вміння. Наприклад, просіть дитину позначити стрілками час на годиннику (2:10, 3:15, 4:05 тощо). Можна власноруч зробити багаторазову наочність: заламінувати намальований годинник і використовувати маркер, який стирається. Або завантажити та надрукувати барвисті годинники-квіточки.

6 етап. Показуємо, як визначати час другої половини години

Якщо годинник показує, що минуло більше ніж 30 хвилин, то рахувати хвилини можна двома способами. Ми можемо продовжувати рахувати хвилини від 30 до 60 (3:45). Поясніть, що в такому разі ми називаємо ту годину, яка уже минула, і показуємо кількість хвилин, які також уже минули. Але також ми можемо називати ту кількість хвилин, якої бракує до наступної повної години (15 до 4). У такому разі ми рахуємо, скільки хвилин залишилося до тієї години, яка тільки має настати. Щоб дитині було простіше зрозуміти другий варіант, скористайтеся півколом і затуляйте половину циферблата.

Зверніть увагу дитини, що в українській мові можна називати час першої половини години за допомогою прийменників «по» та «на». Тобто, 2:05 можна озвучити як «п’ять по другій», або ж «п’ять на третю». А час другої половини години можна називати за допомогою прийменників «за» та «до». Отож, 4:40 – це «за двадцять п’ята», або ж «двадцять до п’ятої». Також це «четверта сорок».

Заохотьте дитину виконати завдання «Вартові часу», яке допоможе їй потренувати вміння правильно називати час. Завдання можна завантажити і надрукувати або ж скористатися онлайн-версією у формі вікторини.

7 етап. Розповідаємо про 24 години і особливості позначення часу на годинниках у різний період доби

Розкажіть про те, що доба має 24 години і за добу годинникова стрілка минає два кола циферблатом. Відлік доби починається о 12 ночі. А після 12 години дня години називаються числами від 13 до 24.

Щоб дитина запам’ятала цю інформацію, виготовіть для неї наочність – годинник, у якому поряд із числами 1–12 є числа 13–24.

8 етап. Розповідаємо про особливості запису часу на цифровому годиннику

Дитині важливо показати, що хвилини на цифрових годинниках завжди показують ту кількість хвилин, яка минула, і ніколи – скільки хвилин залишилося до наступної години. І якщо ми бачимо на цифровому годиннику годину, то це завжди значить, що вона уже минула і час прямує до наступної години.

Корисним є вміння зіставляти час на аналоговому та цифровому годинниках. Такі заняття дадуть дитині повноту розуміння особливостей вимірювання часу. Запропонуйте учневі чи учениці:

  • завдання з комплекту, які потренують таку навичку;
  • гру «Доміно часу», яку можна легко виготовити власноруч;
  • дібрати правильні цифрові годинники до аналогових табло, щоб вони показували однаковий час;
  • позначити стрілки на аналогових годинниках відповідно до заданого часу на цифрових.

Для того, щоб розвивати в дитини життєво важливе вміння визначати необхідну кількість часу, пропонуйте їй завдання, де треба порахувати, скільки часу минуло між показниками на двох годинниках.

Вправного дослідника часу познайомте із циферблатом із римськими цифрами та запропонуйте визначити час на годиннику, на якому цифр немає. Якщо дитина впорається із таким завданням, вважайте, що навчання було успішним. Повірте, не усім сучасним дорослим, які виросли на цифрових технологіях, до снаги виконати таке завдання.

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Про автора

admin administrator