Які відомі люди живуть чи жили у Ставропольському краї

Авторadmin

Які відомі люди живуть чи жили у Ставропольському краї

§ 31. Народи, які живуть на теренах України

У процесі історичного розвитку за окремими частинами території України закріпилися певні назви. Середня Наддніпрянщина, Чернігово-Сіверщина, Галичина, Волинь, Поділля, Буковина, Закарпаття, Донщина, Слобожанщина, Північне Причорномор’я — це історико-географічні регіони України. Вони різняться особливостями будівництва, господарськими заняттями. Історико-географічні землі не мають чітко визначених кордонів, не збігаються з адміністративно-територіальним поділом.

Варто запам’ятати!

Історико-географічний регіон — це не просто територія, це ціла країна зі своєю історією, традиціями, самобутністю.

  • 1. Поміркуйте, що вплинуло на формування назв історико-географічних регіонів.
  • 2. Знайдіть на карті історико-географічний регіон, у якому ви живете. З якими історико-географічними регіонами він межує?
  • 3. Які регіони межують з іншими країнами?

Пізнавально й цікаво

У селищі Пирогово, що на околиці Києва, діє найбільший в Україні Музей народної архітектури та побуту. На його території розміщено 300 пам’яток народного будівництва, 80 тисяч предметів хатнього начиння, одягу, знарядь праці, творів мистецтва.

Музей у Пирогово

  • 1. Як ви вважаєте, у чому незвичність таких музеїв?
  • 2. Яку інформацію ми можемо отримати, відвідавши їх?

Цікава інформація про історико-географічні регіони України зберігається в музеях народної архітектури та побуту. Особливості життя народу в різні історичні періоди досліджує наука етнографія (від грецьких слів «етно» — народ, «графія» — опис).

2. ПОХОДЖЕННЯ НАЗВ ІСТОРИКО-ГЕОГРАФІЧНИХ РЕГІОНІВ

Назви регіонів часто мають давню історію. Наприклад, назва «Буковина» походить від великих масивів букових лісів, які були поширені тут у давнину. Слобожанщина походить від населених пунктів — слобід, які засновували переселенці з інших регіонів України.

Пізнавально й цікаво

Сіль — це символ Дрогобича. Про це свідчить навіть герб міста, на якому зображено дев’ять топок солі. Дрогобицький солевиварювальний завод — найстаріше підприємство України, яке працює із середини XIII ст. Сьогодні це єдине підприємство в Європі, де сіль виготовляють тим самим методом, що й майже 800 років тому — виварюванням з природної ропи.

Герб м. Дрогобич

У Донецькій області відоме з 1876 року Артемівське родовище кам’яної солі. Саме із цього родовища добувають 95 % солі в Україні.

3. ВИШИВАНКА — УНІКАЛЬНИЙ КОД ТВОГО КРАЮ

Для українців вишиванка — не просто одяг. Це щось особисте, рідне, святе. Вишивка — як символ, який зберігає наше коріння, розуміння себе. Це наша міфологія, релігія, давнє мистецтво наших предків, душа нашого народу.

В У країні кожна область, інколи навіть село володіли своїми унікальними техніками вишивання. Дівчаток з наймолодшого віку привчали до вишивання. У деяких областях це ремесло любили й чоловіки.

Наші предки знали багато секретів давнього ремесла. Наприклад, нитки для вишивання фарбували лише природними барвниками. Брали те, що було під рукою: кору, коріння, листя і квіти. Цікаво, що для закріплення кольору нитки запікали в житньому тісті — так вони не втрачали забарвлення протягом десятиліть.

Вишивана карта України з орнаментами різних регіонів

  • 1. Чим, на вашу думку, зумовлене різнобарв’я вишиванок у різних куточках України?
  • 2. Дізнайтеся, що символізує орнамент вишиванки вашого регіону.

Пізнавально й цікаво

А чи знаєте ви, що першим модником у вишиванці був Іван Франко, який поєднав вишиванку з буденним одягом, а саме з піджаком? У такому вигляді письменник зображений на 20-гривневій купюрі.

Українці в національному вбранні

  • 1. Що вам відомо про національний одяг українців?
  • 2. З яких елементів він складається? Що впливає на регіональні відмінності костюма?

4. УКРАЇНСЬКИЙ НАРОД

Конституцію нашої держави прийнято «від імені Українського народу — громадян України всіх національностей». За цим Основним Законом, Українська держава сприяє розвиткові української нації, а також розвиткові культурної і релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України. Близько 80 % жителів нашої країни вважають себе українцями за національністю. Представниками інших національних спільнот є росіяни, білоруси, молдавани, кримські татари, болгари, угорці, румуни, поляки, євреї, вірмени, греки та інші.

За віросповіданням найбільше в Україні християн: це українці, росіяни, білоруси, молдавани, болгари, поляки та інші. Кримські татари (корінний народ Криму), азербайджанці та деякі інші народи є мусульманами — послідовниками ісламу. Євреї сповідують юдаїзм. Є в Україні представники й інших релігій, а також люди, які не сповідують жодної релігії (атеїсти).

Фестиваль угорської культури на Закарпатті

День польської мови у школі № 3, м. Івано-Франківськ

Гагаузи в національному одязі

Центр Менора (м. Дніпро) — найбільший у світі єврейський громадський комплекс

Святкування Міжнародного дня ромів у м. Ужгород

Розгляньте ілюстрації. Дізнайтеся, які народи проживають у вашому регіоні. За якими ознаками можна визначити належність людей до певної національної спільноти?

Ахтем Сеітаблаєв — український кримськотатарський актор, режисер фільмів «Хайтарма», «Чужа молитва», «Кіборги»

Чи дивились ви ці фільми? Яким подіям вони присвячені?

Кадри з фільмів: 1. «Хайтарма»; 2. «Чужа молитва»; 3. «Кіборги»

Запитання і завдання

І. Знаю й систематизую нову інформацію

Самооцінювання: оцініть свої успіхи в опануванні теми «Народи, які проживають на теренах України» . Дайте відповіді на поставлені запитання.

ІІ. Обговоріть у групі

Поміркуйте, чи зберігаються особливості побуту жителів різних національностей у наш час. Де ми можемо їх побачити в сьогоденні?

ІІІ. Мислю творчо

Уявіть себе співробітником/співробітницею туристичної фірми, яка представляє інтереси свого народу на туристичному ярмарку «Вінок народів України». Підготуйте буклет, презентацію, фотопортфоліо (на вибір), де представте свій народ або історико-географічний регіон України.

Діємо: практичні завдання

Підсумуйте здобуту на уроці інформацію.

За допомогою кольорових маркерів створіть на аркуші паперу або, за наявності ґаджеті яскраву хмаринку слів «Народи, які живуть на теренах України» (пропонуємо скористатися сервісом https://wordart.com або https://www.mentimeter.com).

Інструкції з користування сервісами подана в додатках до підручника.

Сервіс хмаринок слів

https://wordart.com

Сайт для інтерактивної взаємодії

Відомі люди нашого краю
Тиждень 21. Наш край

Ознайомити учнів з видатними людьми, які народилися чи жили і працювали у їх рідній місцевості; виховувати на прикладах видатних людей любов та повагу до рідного краю.

Наприкінці заняття учні:

· наводять приклади видатних людей рідного краю;

· розповідають як вони можуть прославити свій рідний край.

Обладнання і матеріали

· Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.

· Комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор (бажано).

Що підготувати заздалегідь

· Розповідь про двох-трьох видатних людей вашої місцевості, використовуючи необхідні ілюстрації. Бажано, щоб хоча б одна постать була сучасником.

Рекомендації щодо організації освітнього простору

· Ранкове коло, підсумкові завдання виконують у загальному колі: всі сидять на стільчиках, на килимку або стоять.

· Решту вправ теж можна проводити в колі або за столами (на розсуд учителя).

ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН УРОКУ

Робота з підручником «Відомі люди нашого краю»

Гра «Видатні люди у назвах»

Інформаційне повідомлення «Вони звеличують наш край»

Усього тривалість

35 хв

Ранкове коло (зворотний зв’язок, вступ до теми, знайомство)

1. Зворотний зв’язок із минулим заняттям. Запитайте дітей: «Про що ми говорили на минулому уроці?» Вислухайте їхні відповіді, підсумуйте сказане: «На минулому уроці ми дізналися більше про природу нашого краю та чому потрібно ставитися до неї з повагою, оберігати».

2. Оголосіть тему уроку: «Сьогодні ми поговоримо про відомих людей, які жили і працювали в нашому краї. А також ознайомимось з талановитими людьми, які і сьогодні підтримують звичаї і традиції нашого народу».

3. Вправа на знайомство.

Слово вчителя: «Кожна людина прагне досягнути успіху в своїй улюбленій справі і прославити цим свій рідний край. І хоча ви ще діти, але у кожного з вас є захоплення та можливість робити корисні справи, щоб залишити добру пам’ять про себе та свій рідний край».

Запропонуйте по черзі вийти до центру кола тим дітям, які мають відповідне захоплення або роблять ці корисні справи. Інші діти відповідають «Ви — молодці!»:

· грає на будь-якому музичному інструменті;

· мріє стати відомим вченим;

· допомагає батькам і старшим родичам;

· мріє стати відомим лікарем, щоб лікувати інших людей;

· гарно навчається у школі та ін.

Робота з підручником «Відомі люди нашого краю»

Запропонуйте учням прочитати текст та розглянути малюнки у підручнику на с. 45.

Запитання для обговорення:

· Як звати видатну людину, про яку ми тільки що прочитали?

· Чим прославилася Марія Примаченко?

· Де народилася видатна українська художниця?

· Яка картина Марії Примаченко вам сподобалася найбільше?

· Які видатні люди прославляють наш рідний край?

Підсумуйте: «Велич кожного краю — в людях, які тут живуть»

Гра «Видатні люди у назвах»

· Зачитайте перелік імен видатних українців: Тарас Шевченко, Леся Українка, Олесь Гончар та ін.

· Завдання учнів: плеснути в долоні, коли почують імена, які є у назвах вулиць чи будівель їх рідного населеного пункту.

Інформаційне повідомлення «Вони звеличують наш край»

1. Завчасно підготуйте коротку розповідь про двох-трьох видатних людей вашої місцевості. За потреби використовуйте Інтернет-ресурси (наприклад: https://kazatin.com/lyudi/vidatni-lyudi-z-kozh-noyi-oblasti-ukrayini-10475183.html). Бажано, щоб хоча б одна відома постать була сучасником.

2. Імена цих людей додайте до «хмари тегів» (можна зробити допис «Вони звеличують наш край»). Якщо є можливість, використайте відповідні ілюстрації.

Підсумуйте: «Всі ми можемо бути схожими на цих людей, або навіть бути ще кращими. Головне поставити перед собою мету і наполегливо досягати їх. І можливо пройде не так багато часу і про нас теж буде знати вся Україна і ми будемо гордістю нашого рідного краю!».

Підсумкові завдання (зворотний зв’язок, рефлексія, релаксація)

1. Вправа «Крісло автора». Запропонуйте учням за бажання сісти у Крісло автора і розказати, як вони можуть прославити свій рідний край.

2. Вправа «Відкритий мікрофон». Запропонуйте учням за бажанням поділитися враженнями від цього уроку.

3. Запропонуйте учням вдома підготувати розповіді про видатні місця нашого краю та тих видатних людей, яких ми сьогодні не згадали.

“Нова українська школа” матеріали для вчителів, студентів, учнів та батьків.

Використовуючи сайт ви погоджуєтесь з правилами користування

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Ми приєднуємось до закону про авторське право в цифрову епоху DMCA прийнятим за основу взаємовідносин в площині вирішення питань авторських прав в мережі Інтернет. Тому підтримуємо загальновживаний механізм “повідомлення-видалення” для об’єктів авторського права і завжди йдемо на зустріч правовласникам.

Копіюючи матеріали во повинні узгодити можливість їх використання з авторами. Наш сайт не несе відподвідальність за копіювання матеріалів нашими користувачами.

Про автора

admin administrator