Чи можна змішувати декстрон 2 та 3

Авторadmin

Чи можна змішувати декстрон 2 та 3

Зміст:

Dexron 2 і 3 у чому відмінність. Правда і міфи про трансмісійну рідину Dexron. Що таке Dexron

Сьогодні багатьом автомобілістам знайоме маркування Dexron. Це трансмісійне мастило широко застосовується в різних системах автомашини. У ХХ столітті масло Декстрон використовувалося лише АКПП. Сьогодні сфера його застосування стала набагато більшою.

Види та призначення олій Декстрон

DEXRON Automatic Transmission Fluid (ATF)

Заливається в АКПП машин, випущених пізніше 2006 р. У складі цієї олії для трансмісій міститься велика кількість присадок:

  • Протипінні.
  • Антиоксидантні.
  • Антикорозійні.
  • Модифікатори в’язкості.

Завдяки таким активним речовинам у коробці завжди підтримується бездоганна чистота. Металеві поверхні деталей одержують надійний захист.

Сьогодні випускаються окремі види трансмісійного мастила:

Останню групу експлуатують у АКПП машин, що працюють при високих навантаженнях.

DEXRON Gear Oil

Призначений для роботи в легковому транспорті з повним приводом, а також вантажівках. Олія відрізняється високим ступенем в’язкості. Висока якість та унікальні властивості дозволяють захищати поверхню деталей від підвищеного зношування. Спеціальні присадки запобігають трансмісії від підвищеної температури. До різновидів такого змащення відносяться:

  1. DEXRON GO 75W90 – використовується у коробках, що мають відкритий диференціальний механізм.
  2. DEXRON GO LS 75W90 – застосовується в механізмах, обладнаних диференціалом, що самоблокується.

DEXRON Manual Transmission Fluid

Заливається в МКВП легкових автомобілів, а також вантажного транспорту. Сьогодні ретельніше вивчаються експлуатаційні характеристики такого трансмісійного масла, для використання мастила в КПП автомобілів, випущених фірмою General Motors.

DEXRON Dual Clutch Transmission Fluid

Рекомендовано для роботи в роботизованих КПП, обладнаних двома зчепленнями. Рідина може експлуатуватися у трансмісіях, що мають сухе зчеплення. Технологічні параметри аналогічні маслу Dexron для МКПП.

DEXRON Power Steering Fluid

Призначений для гідропідсилювача керма.

DEXRON Hydraulic Fluid

Застосовується у гідроприводах. З його допомогою передаються оберти колінвала провідним колесам автомобіля. Крім того, мастило повноцінно оберігає всю гідросистему від появи корозії. Виробник радить експлуатувати її у контролерах МКПП, що мають подвійне зчеплення.

DEXRON Traction Drive Fluid

Використовується в механізмах з тороїдальної передачі. Сьогодні технологи Дженерал Моторс займаються випробуваннями цього мастила, з метою його використання для варіаторів безступінчастого типу.

Декстрон IID – призначений для регіонів, з температурою, що не перевищує 15 градусів морозу.

Декстрон IIE можна використовувати в країнах з невеликими морозами. Температура має перевищувати мінус 30 градусів.

Декстрон ІІІ – трансмісійна рідина, що витримує мінус 40 градусів.

Декстрон VI – розрахований на райони Крайньої Півночі, де температура може опуститися взимку до мінус 50.

Як правильно користуватися трансмісійною олією Dexron

Головною умовою правильної експлуатації є дотримання всіх рекомендацій концерну GM, а також виробників АКПП.

Якщо на щупі АКПП зазначено маркування Dexron III, потрібно заливати тільки цю олію. Умову необхідно виконати обов’язково, оскільки інше масло може мати властивості, які не підходять даній коробці.

Рідина іншої марки, залита в АКПП, може стати причиною багатьох проблем:

  1. Почне прослизати диск зчеплення. В результаті перехід з однієї швидкості на іншу стає більш тривалим.
  2. Починають з’являтися провали, тобто перемикання передач відбувається набагато довше. Це може спричинити збільшену витрату палива.
  3. Порушується плавність перемикання швидкостей.
  4. Зламаються фрикційні диски. Потрібен ремонт коробки.

Завжди виконуйте рекомендації виробника АКПП. Користуйтеся лише трансмісійною рідиною, яка вказана у сервісній книжці. Постійно стежте, у якому стані вона. Проводьте її заміну згідно з регламентом. Ці прості правила дозволять збільшити термін експлуатації АКПП.

У трансмісіях з автоматичним перемиканням передач (АКПП) застосовується суміш (fluid), яку народі називають рідиною АТF. Десятиліттями концерн GM General Motors виробляв стандарти якості в галузі олій для АКПП.

Більшість світових виробників масел ATF та АКПП орієнтуються на специфікацію якості рідини General Motors. З вісімдесятих років чинним еталоном GM був Декстрон IID, який у згодом був оновлений на Dexron IIE. І вже 1993 року на ринок вийшла стандартизація Декстрон №3.

Відмінність Dexron IIE від Dexron IID незначні. Однак нове покоління стандартів Декстрон №3 суттєво відрізняється від попередників. Фракційні характеристики суміші третього покоління значно покращилися, прояв яких впливає на всі режими роботи АКПП.

Усі покоління специфікацій Декстрона вважаються взаємозамінними. Однак можливо оновлювати трансмісійну олію тільки на нове покоління, зворотні дії погіршать роботу присадок, які додаються до суміші Dexron 3.

Не варто проводити заміну Dexron 2 на Dexron 3 у випадках, якщо виробником відповідної трансмісії не заявлено підвищення ефективності переходу на нові стандарти.

Популярні марки специфікації

Mannol Dexron 3

Mannol Dexron 3 автомат вважається багатоцільовим маслом для автоматичних коробок передач. Ця суміш Манол застосовується також у кермових гідропідсилювачах, зчепленнях на гідравлічній основі, механізмах обертання.

Також як і всі, без винятку, олії Декстрон має червоний тон. Виробник ґрунтовно попрацював над поєднанням присадок та синтетичних складових, компоненти яких сприяють поліпшенню фракційних характеристик у момент перемикання передач.

Олія від виробника з Німеччини має високі низькотемпературні характеристики, відмінні антиокислювальні показники, стабільність хімічного складу протягом усього періоду експлуатації. Не бажано використовувати як мастило елементів з міді, до всіх інших сплавів і матеріалів рідина абсолютно нейтральна.

Продукція має допуски всіма можливими допусками:

  • ZF-TE-ML 09/11/14, ALLISON C4/TES 389, GM DEXR. III H/G/F, FORD M2C138-CJ/M2C166-H та інші.

Castrol DEXRON

Castrol DEXRON – суміш для АКПП, малов’язка та розрахована на застосування у сучасних коробках передач. Зарекомендувала себе як суміш із найбільшою економією палива.

Виробництво Кастрол налагоджено у Німеччині. Олія складається з якісних базових сумішей з оптимальним набором присадок. Має позитивні відгуки від керівництва GM і Ford, перевищує вимоги японської специфікації JASA 1A. У випадках, коли відсутня можливість придбати Декстрон ATF для японця, сміливо можна застосовувати масло від Castrol – .

Відповідає стандартам усім основним стандартам:

  • Honda/Acura, Hyundai/Kia SP, Nissan Matic, Suzuki AT Oil, Mitsubishi SP, Mazda ATF, Toyota та Subaru.

Олія Mobil 3 ATF

Олія Mobil ATF 320 Premium має мінеральну структуру. Застосовується в ГУР та АКПП стандартом допуску GM Dexron 3.

Мобіл абсолютно відповідає всім видам трансмісійних ущільнень у механізмах АКПП. Порівняємо з усіма рідинами червоних тонів специфікації Dexron III. Склад не рекомендується використовувати на північних континентах, де температура знижується до -30 градусів. Масло Mobil зі специфікацією Декстрона №3 також можна використовувати в механізмах гідропідсилювача керма.

Відповідає стандартам Ford Mercon, ATF Dex. III, ZF TE-ML та Dex. 3

Motul Multi ATF

Motul Multi ATF – синтетична рідина на 100%. Універсальна олія, яка розрахована на АКПП виробництва з 2000 років.

Також є можливість застосовувати в трансмісіях з гідростатикою, кермовому гідропідсилювачу, та в інших механізмах (в т.ч. і АТФ), що підтримують стандартні Mercon і Dexron. Motul займає лідируючі позиції щодо хімічного складу та в’язкості, температурних показників, функцій стійкості, відповідає всім вимогам від GM.

Відповідає стандартам основним стандартам MAZDA, CHRYSLER, JAGUAR, RENAULT Elfmatic, Renaultmatic D2 D3, Acura/HONDA, Lexus/TOYOTA ATF, Audi, GM DEXRON 2 та 3, FORD, BMW та MITSUBISHI.

Техніки експлуатації Dexron 3

Історично склалося, що на допуски сумішей від компаній-виробників орієнтуватися не варто. Усі авторитетні автолюбителі рекомендують звертати увагу на специфікації від концерну GM та стандарти від виробників АКПП.

Головними передумовами, на які можна орієнтуватися, є позначення «трансмісійки» на щупі АКПП. Якщо ж зазначено «Dexron III», то й заливати переважно його. В іншому випадку наслідки можуть бути сумними.

Наша порада: Виконуйте рекомендації виробників АКПП вашої машини, керуйтеся стандартами General Motors, заливайте допустиму трансмісійну суміш, своєчасно робите її заміну. І ваша трансмісія служитиме вам довго та стабільно.

В автоматичну коробку йде масло DEXRON-2. На автомобілях стародавніх 95г і старше використовувався DEXRON-II D, він на мінеральній основі, на свіжіших використовується DEXRON-2 Е або DEXRON-III. У тойотах на масляному щупі можна прочитати, що ллється в коробку. У жодному разі не варто змішувати рідини на мінеральній та синтетичній основі.

У Японських автомобілях достатньо знати який саме декстон підходить вашому автомату і його можна сміливо лити, але деякі власники старих авто стикаються з труднощами при пошуку DEXTRON2D\2E. DEXTRON2E його можна замінити на DEXTRON3 (але не назад, якщо для АКПП потрібно D3 його не можна замінити D2E). ,але через те, що на деяких старих АКПП прокладки не розраховані на такий рівень в’язкості олії для АКПП то вони дають невелику текти,це не є само по собі проблемою, якщо звичайно не дати витекти олії нижче мінімального рівня, у будь-якому випадку рекомендується або поміняти прокладки, або періодично підливати трохи D3.

Про колір рідини для АКПП (Зверніть увагу я спеціально сказав рідини, а не масла!) Багато хто визначає фактор вибору рідини саме за кольором, даремно! Колір, це лише барвники, які на заводі додають виробники, щоб було легше знаходити патьоки, а різниця в кольорі показує на якій основі зроблена ATF. Жовтий колір ATF свідчить про те, що в АКПП залита рідина на синтетичній основі, а червоний говорить про мінеральний склад рідини. Набагато критичніша відповідність типу рідини ніж її кольору. До недавніх пір вважалося, що змішувати рідини для АКПП не можна тому ж принципу, що і моторні масла, тому що при досягненні робочих температур моторне масло на різних основах змішане таким чином згортається.

Варто розвіяти цю помилку т.к.1-В АКПП немає таких навантажень, у яких олія могла б згорнуться. 2-В АКПП використовується не ОЛІЯ а трансмісійна рідина на різних основах і її змішування принципово ніякої шкоди для АКПП не несе (а Олієм її просто називають у народі за звичкою). З іншого боку краще не експерементувати з такою дорогою в ремонті річчю як АКПП, тим більше що знайти рідину на потрібній основі, не важко в наші дні, тому не варто переучувати АКПП на іншу основу, краще лити те, до чого вона звикла. ніяких переваг у зміні мастил різних основ ви не отримаєте. (Пам’ятайте: Ви можете замінити Dextron 2на Dextron3, але не навпаки!) Купуйте масло тільки в надійних місцях і не економте на ньому, АКПП це не та частина машини яка це терпить!

Між іншим теж саме відноситься і до гідропідсилювачів на старих авто (Для тих хто не знає в ГУР потрібно лити теж олію що і в АКПП) тим теж властиво давати невелику текти при використанні Dextron3 замість Dextron2E.

Гідравлічний підсилювач керма призначений зробити легшим управління, а також гасити вібрації та удари, які припадають на кермо. Щоб він прослужив довго і стабільно працював, необхідно регулярно міняти в ньому олію та стежити за її якістю. У статті розглядаються масла Декстрон, у тому числі і Декстрон 3 для ГУРу, дається їх опис, переваги та недоліки.

Опис рідини

Конструкція підсилювача керма складається з кількох механізмів, що видно на схемі.

Весь механізм омиває спеціальна гідрорідина (PSF).

Вона має такі функції:

  • передає тиск від насоса до поршня;
  • має змащувальний ефект;
  • має антикорозійні властивості;
  • охолоджує вузли та механізми агрегату.

Який циркулює в замкнутому контурі, створений тиск передається від насоса до інших вузлів агрегату. Коли створюється високий тиск у насосі, PSF надходить у зону з низьким тиском, де розташовані поршні СГЦ. Циліндр з’єднаний з рейкою кермового колеса за допомогою золотника. Залежно положення рульового колеса золотник спрямовує олію, полегшуючи поворот керма.

Важливою функцією PSF є відведення зайвого тепла від механізмів. Крім того, виконуючи роль мастила, зменшує тертя між вузлами, що рухаються. Антикорозійні присадки у складі не дають утворюватися іржі всередині механізму.

склад

PSF поділяються на три типи:

  • мінеральні;
  • напівсинтетичні;
  • синтетичні.

Мінеральні містять 97% нафтенів та парафінів, решта – присадки, що надають певних властивостей. Напівсинтетика містить як мінеральні, і синтетичні компоненти. Вони мають більш тривалий термін служби та кращі експлуатаційні характеристики. Синтетичні PSF містять поліефіри, нафтові фракції, очищені за допомогою гідрокрекінгу, а також багатоатомні спирти. Крім того, у них присутні присадки, що покращують його властивості.

До складу PSF входять такі присадки:

  • зменшення тертя між деталями;
  • проти корозійних процесів;
  • стабілізуючі в’язкість;
  • стабілізуюча кислотність;
  • що надають колір;
  • що перешкоджають піноутворенню;
  • для захисту деталей із гуми.

При виборі олії в ГУР слід звертати увагу на склад та технічні характеристики (автор відео – Владислав Чиков).

Плюси і мінуси

Кожен вид робочої рідини має свої переваги та недоліки:

Взаємозамінність та змішуваність

Виробника ввели кваліфікацію рідини в ГУР за кольором шляхом додавання до їх складу фарбуючих пігментів: червоні, жовті та зелені. Червоні олії в ГУР розробляються згідно зі стандартами концерну General Motors, їх називають Декстронами.

На сьогодні використовуються найчастіше Декстрон 3 та Декстрон 4. Декстрон 3 головна компанія не випускає, виробництвом займаються інші компанії за ліцензією. Другий вид Декстрона виробляється як головним підприємством, і виробниками, мають ліцензію.

Жовті олії випускає концерн Daimler. В основному вони використовуються у Мерседесах. За ліцензією компанії Daimler PSF жовтого кольору виробляють сторонні фірми.

Рідина зеленого кольору випускається німецьким концерном Pentosin. Популярні у Пежо, VAG, Сітроен та ін моделі.

Не можна змішувати гідрорідини, що мають різний хімічний склад: мінералку, напівсинтетику та синтетику.

Можливе змішування рідин одного кольору лише у випадку, якщо вони мають схожий хімічний склад. Можна змішувати PSF 2-х кольорів: червоного та жовтого. Олія для ГУРу зеленого кольору не повинна поєднуватися з червоним або жовтим, тому що у них різна хімічна основа. Тому між собою можна змішувати лише зелені рідини.

Ціна запитання

Ціна рідин для гідравлічного керма дуже відрізняється. Оригінальна продукція коштує завжди дорожче.

Відео «Олія для підсилювача керма»

У цьому відео дається огляд PSF Декстрон III (автор ролика – Нік86 авто-будова).

У другій половині XX століття, коли автомобілебудування стало не тільки масовим, а й міжнародним, виникла гостра потреба в класифікації та впорядкування мастильних матеріалів.

У цей час лабораторія Lubrizol, що належить одній з провідних автомобілебудівних компаній, створила новий стандарт для трансмісійних олій. Цей стандарт отримав назву Dexron.

Згодом стандарт неодноразово перероблявся та модифікувався. Сьогодні більшість автомобілів, що експлуатуються у РФ, розраховані на стандарт Декстрон 3.

Хоча цей стандарт вже кілька років тому був замінений більш досконалим. Нижче розберемо детально, що являють собою мастильні матеріали Dexron 3.

Історія виникнення мастил Dexron

Компані GM презентувала інноваційний склад для заливання у вузли трансмісії, який отримав назву Dexron, у 1967 році. У 1968 році ця трансмісійна олія почала масово випускатися.

Хронологія розробки мастильних матеріалів Декстрон

Приблизно з кінця 1968 року майже всі нові коробки передач автомобілів, що випускаються концерном GM, заливалося масло Декстрон. Перша версія трансмісійної рідини від General Motors вийшла досить вдало для свого часу.

Після проведення незалежних тестів було доведено, що вона за своїми властивостями перевищує більшість складів, що використовуються на той час. І трансмісійні олії Dexron набули широкого поширення.

Вже через три роки після презентації у компанії виникли розбіжності з екологічними службами та асоціаціями, які виступають за захист довкілля.

Справа в тому, що як модифікатор тертя в мастилах Декстрон першого покоління використовувався китовий жир. І для його видобутку у промислових масштабах масово винищувалися кити.

Після заборони на використання тваринного жиру як модифікатора тертя, в 1972 році з’явилося мастило Декстрон 2. Однак воно мало серйозний недолік: пакет застосовуваних присадок сильно прискорював корозію елементів системи охолодження АКПП.

У 1973 році вийшла нова версія цього змащення: Dexron IID. Зі суттєвих недоліків відзначалася висока гігроскопічність, що знижувало термін її експлуатації.

Остання версія Декстрон другого покоління побачила світ у 1990 році та отримала індекс IIE. Для неї було суттєво перероблено склад присадок, що покращило низькотемпературні властивості мастила.

У 1993 році вперше було представлено трансмісійне мастило Dexron III. Це був інноваційний мастильний матеріал, що значно перевершував за всіма властивостями попередника. Його також почали масово використовувати як рідину для ГУРу.

У 1997 році олія АТФ Декстрон третього покоління була перероблена. До назви додався індекс G. Основні зміни торкнулися антиокислювальних властивостей. Поліпшення стійкості до окислення дозволило змінювати мастило рідше під час роботи у важких умовах.

У 2003 році олія Декстрон 3 отримала останні та найбільш вагоме оновлення. По-перше, для основи стала застосовуватися олія 2 та 3 груп. Тобто база значно зросла як, що позначилося на терміні служби.

Також було модифіковано пакет присадок. Поліпшилися протипінні, антикорозійні, захисні та мастильні якості. Остання версія олії із цієї серії отримала назву Dexron IIIG.

Характеристики та сфера застосування олій Dexron 3

Одне з питань, у яких багато хто плутається, звучить так: Декстрон 3 – це синтетика чи мінералка? Перші дві версії (IIIF та IIIG) – це чиста мінералка. Остання модифікація, IIIH, є скоріше напівсинтетикою, тому що виготовляється з баз 2 і 3 класу API.

В’язкість мастил Dexron 3 відрізняється своєю стабільністю. Зі зміною температури та в процесі загального старіння олії, в’язкість змінює свої параметри незначно.

Робоча в’язкість для мастильних матеріалів цієї категорії знаходиться в інтервалі від 7 до 7,5 ст. Тобто масла Декстрон 3 в АКПП здатні служити протягом тривалого часу без заміни через в’язкі властивості.

В цілому всі мастильні матеріали від Dexron, що пройшли сертифікацію General Motors, придатні для використання у всіх АКПП, розрахованих на це мастило.

Важливо переконатися, що сертифікат для того чи іншого мастила дійсно отримано, так як у несертифікованих мастил ключові характеристики можуть відрізнятися. При цьому на каністрі виробник може написати, що ця олія – Dexron.

Для визначення відповідності мастила нормам можна звернутися до списку сертифікованих виробників, який викладено на офіційному сайті компанії. Наприклад, з вітчизняних виробників має сертифікат ATF-масло “Лукойл Декстрон 3”.

Область застосування олії Dextron III:

  • Сьогодні трансмісійні оліївід GM застосовуються не тільки як АТФ-рідини. Крім використання в автоматичних трансмісіях, мастильні матеріали Декстрон 3 використовуються і для інших цілей.
  • Рідина для гідропідсилювача керма. Олії Декстрон 3 в ГУР заливаються часто. Майже на всіх азіатських і на багатьох європейських авто застосовуються мастильні матеріали, аналогічні ATF-мастилам Dextron III, або зі схожими складами.
  • Механічні коробки передач, редуктори, роздавальні коробки, мости та інші навантажені вузли трансмісії Олії Декстрон 3 нерідко застосовуються і для цих агрегатів.
  • Індустріальні олії. У деяких вузлах промислового обладнання використовуються також рідини, розроблені GM.
  • Гідравлічні олії. Завдяки високим і стабільним властивостям за мінімальної залежності від температури, мастильні матеріали Dexron використовуються у виконавчих елементах гідравлічного обладнання.

Взаємозамінність Dexron 3 з іншими мастилами

Чи можна змішувати Декстрони від різних виробників та з різними індексами?Стисло відповімо на це питання.

В АКПП використовувати бажано ті трансмісійні рідини, які рекомендує виробник. Однак на форумах і навіть серйозних СТО майстри часто рекомендують дешевші чи доступніші аналоги.

Але не завжди буде правильною така заміна. Наприклад, спеціалізована олія Декстрон 3 Тойота, призначена для азіатських авто, краще не змінювати на Мобіл Декстрон 3, якщо немає достовірної інформації про можливість подібної заміни.

Навіть при підтвердженні сертифікатів від GM, зовнішній схожості та аналогічної в’язкості. Хоча стандарт JASO для японського автопрому створювався, зокрема, на розробках GM.

Мастила Декстрон 2 і 3 можна змішувати тільки в тому випадку, якщо індекс йде на підвищення щодо потрібного по сервісній книзі авто.

Наприклад, якщо за вимогами виробника авто в коробку потрібно заливати олію серії Dexron 2, то можна без побоювань використовувати будь-яку версію мастил Dexron 3.

Зв’язок стандартів JASO та GM

Відмінності Декстрон 2 та 3 за всіма параметрами показують поліпшення характеристик з підвищенням індексу. Те саме стосується масел серії Dexron 6.

На зниження класу мастила краще не йти. Це негативно вплине на деталі трансмісії протягом досить короткого терміну.

Щодо ГУРів, то тут діють аналогічні правила. Однак короткостроково можна залити і будь-яку іншу рідину, якщо немає можливості придбати потрібну.

Для ГУРу великі негативні наслідки матиме експлуатація гідропідсилювача на суху, ніж із невідповідним маслом.
Про стандарти трансмісійного мастила Декстрон 2,3,6.

Чи можна заважати декстрон 3 та 6. Правда і міфи про трансмісійну рідину Dexron. Чи можна змішувати різні за складом Декстрони

В одній з наших недавніх статей ми докладно розповіли про механічні та автоматичні коробки передач. Сьогодні ми розповімо про одну з них, яку рекомендують використовувати як мастило не тільки для КПП, а й повнопривідних трансмісій, підсилювача керма. Йдеться про сервісну рідину Dexron (Декстрон або Дексрон).

Що таке Dexron

Говорячи про трансмісійні рідини, слід зазначити, що деякі автомобільні виробники розробляли власні допуски та стандарти для цих олій, які згодом ставали загальновизнаними характеристиками для компаній, що спеціалізуються на виробництві технічних рідин для автомобілів. До них можна віднести концерн General Motors, який ще в 1968 випустив першу трансмісійну рідину для автоматичних коробок передач ATF (Automatic Transmission Fluid) своїх машин. Цьому продукту маркетологи компанії дали ім’я Dexron, яке стало зареєстрованою торговою маркою для групи технічних специфікацій трансмісійних рідин для АКПП. Під нею General Motors та інші виробники технічних рідин і до цього дня виробляють трансмісійні масла для коробок «автоматів».

Оригінальна рідина Декстрон випускалася з 1968 року, але за чотири роки Дженерал Моторс був змушений припинити її виробництво. Причин було дві: слабкі технічні властивості і протест захисників природи. Справа в тому, що у складі Декстрон-B компанія-виробник використовувала олію зі сперми китів, яке служило модифікатором тертя (фрикційним модифікатором). Оскільки кити зараховуються до зникаючих видів диких тварин, США у 1973 року було видано закон «Endangered Species Act», за яким заборонялося використовувати будь-які субстанції рідкісних видів флори і фауни у виробництві промислових і харчових товарів.

Друга причина – суто технічна. Китова олія не витримувала високих температур, що розвивалися під час роботи автоматичних коробок передач, вироблених у 1970-х роках, і втрачала свої основні властивості як фрикційного модифікатора. Тому керівництво концерну General Motors вирішило розробити іншу формулу Декстрона, без китової олії.

Так у 1972 році на ринку з’явилася нова трансмісійна рідина Dexron II С, у складі якої як модифікатор тертя використовувалося масло жожоба. Але цей продукт виявився недосконалим: його компоненти викликали корозію деталей кулерів автоматичних трансмісій GM . Щоб уникнути цього, в рідину стали додавати корозійні інгібітори – присадки, що пригнічують появу іржі на деталях та вузлах АКПП. Декстрон з такими присадками отримав назву IID, а його вихід на ринок відбувся у 1975 році. Як і у випадку зі своїм попередником, Dexron IID був далеким від досконалості: доданий до його складу корозійний інгібітор провокував гігроскопічність трансмісійної рідини – вона активно поглинала водяну пару з повітря і досить швидко втрачала свої робочі властивості. Саме тому Декстрон IID перестали використовувати у автомобілях із гідравлічними системами.

Подальшою еволюцією Декстрона стала рідина під маркуванням ІІЕ, що випускалася з кінця 1980-х по 1993 рік. До її складу виробник вніс нові хімічні добавки, що дозволили уникнути надмірної гігроскопічності Декстрона. Відмінності між Dexron IID та Dexron IIЕ – в їх основі: у першій вона мінеральна, а у другої – синтетична. За рахунок своєї синтетичної «бази» Декстрон IIЕ має кращі експлуатаційні характеристики – зберігає оптимальну в’язкість при низьких температурах і має збільшений термін роботи.

1993 ознаменувався появою на ринку трансмісійних масел нового продукту – Dexron III.

Це була новітня технологія General Motors, що відрізнялася від попередниці своїми покращеними фрикційними властивостями та в’язкістю (при низьких температурах краще зберігала плинність і здатність змащувати вузли КПП). Саме тому така ATF рекомендована для використання у країнах, де взимку температура повітря опускається нижче 30 градусів за Цельсієм. Цю рідину сьогодні використовують багато автовиробників та при заправці автоматичних трансмісій своїх моделей. Перевагою цієї трансмісійної рідини є її здатність оптимально взаємодіяти з маслами, які були розроблені GM раніше – тими ж Декстрон IID, IIЕ, IIС і навіть Декстрон-В, і замінювати їх.

У 2005 році Дженерал Моторс представляє нове покоління трансмісійної рідини Декстрон – VI, яка спеціально розроблялася для експлуатації у новій шестидіапазонній автоматичній коробці Hydra-Matic 6L80.

У цій КПП було змінено механізм взаємодії передавальних чисел, у якому поверхні вузлів зчеплення сполучалися безпосередньо, без «посередника» як гумового буфера. Це дозволяло зменшити втрати крутного моменту під час передачі на провідну вісь, уникнути провалів під час переходу з щаблі на щабель. Для оптимального виконання цих функцій була потрібна трансмісійна рідина, що відрізняється низькою мірою в’язкості, поліпшеними змащувальними властивостями, високою стійкістю до піноутворення і корозії. Нею стала робоча рідина Декстрон VI.

Концерн повністю перейшов на цю рідину для АКПП своїх автомобілів наприкінці 2006 року, хоча багато виробників технічних мастил досі випускають третій Декстрон, так само як і Декстрон IID та ІІЕ. А сам GM більше не регулює і не підтверджує якість експлуатаційних рідин, випущених під цим стандартом.

Відмінністю “шостого” Декстрона від “третього” стала його нижча кінематична в’язкість – максимум 6.5 сантистоксів при температурі 100 градусів Цельсія, тоді як у Декстрон III за тієї ж температури вона становить 7.5 сантистоксів. Знижений ступінь кінематичної в’язкості дозволяє трансмісійній рідині зменшити втрати на тертя, що призводить до підвищеної економічності паливної. Також ця трансмісійна рідина має збільшений термін експлуатації, чому їй надали термін «незмінна». Це не так, тому що Декстрон VI теж схильний до старіння, але замінювати його потрібно рідше, ніж той же Декстрон III (в середньому, через 7-8 років після початку експлуатації автомобіля). Зі списком всіх ліцензованих General Motors виробників трансмісійної рідини Декстрон VI можна ознайомитись.

Де застосовується Dexron

Трансмісійні рідини, що виробляються в даний час під маркуванням Dexron, знаходять широке застосування в системах мастила різних вузлів і механізмів автомобілів. Якщо в першій половині ХХ століття Декстрон в основному використовувався як робоча рідина для автоматичних коробок передач, то сьогодні спектр його застосування розширився.

DEXRON Automatic Transmission Fluid (ATF)– В автоматичних КПП автомобілів, вироблених після 2006 року. Містить широкий список компонентів: модифікатори в’язкості, антипінні, антикорозійні, антиоксидантні та інші присадки, поверхнево-активні речовини, які очищають та захищають металеві поверхні. В даний час випускають два види такої рідини: стандартну та НР (hig h performance). Остання використовується в системах мастила АКПП автомобілів, що експлуатуються в екстремальних умовах.

Залежно від того, в яких кліматичних умовах експлуатуються автомобілі з АКПП, в яких як трансмісійна рідина використовується Декстрон, Дженерал Моторс рекомендує застосовувати такі ATF:

  • Декстрон IID – у країнах, де температура повітря взимку не опускається нижче -15 градусів.
  • Декстрон ІІЕ – у країнах, де температура повітря взимку не опускається нижче -30 градусів.
  • Декстрон III – у країнах, де взимку температура не опускається нижче за -40 градусів Цельсія.
  • Декстрон VI – у країнах, де в зимовий час температура повітря опускається нижче -40 градусів за Цельсієм.

Чи можна змішувати різні за складом Декстрони

Це одне з найбільш цікавих автолюбителів питань виникає, коли справа доходить до заміни застарілої трансмісійної рідини. Оригінальний виробник Декстрона, General Motors, видав з цього приводу наступні рекомендації щодо змішування та взаємозамінності. Змішувати, тобто доливати в вже наявний обсяг трансмісійної рідини «масло» з іншими технічними характеристиками можна тільки в межах, обумовлених виробником коробок. Наприклад, від змішування мінерального Декстрона IID з синтетичним Декстроном IIE може статися хімічна реакція, яка призведе до випадання в осад речовин (особливо це стосується присадок), здатних погіршити робочі характеристики рідини та завдати шкоди вузлам та механізмам коробки передач. А ось мінеральний Декстрон IID із мінеральним Декстроном III можна змішувати, але з огляду на те, які присадки використовує виробник у цих рідинах. Адже, якщо основи таких ATF конфліктувати не будуть, то присадки можуть вступити в реакцію, що призведе до погіршення експлуатаційних характеристик КПП.

Інша справа із взаємною заміною трансмісійних рідин Декстрон: тут у виробника рекомендації чіткіші.

  • Dexron IID можна замінити на Dexron IIE у будь-яких типах коробок передач, оскільки ефективність їх модифікаторів тертя ідентична. А ось зворотна заміна “транмсійки” Декстрон IIE на Декстрон IID не рекомендується.
  • Dexron III можна заливати у коробки передач автомобілів, де вже використовувалася трансмісійна рідина Dexron II. Але тільки в тому випадку, якщо кількість модифікаторів, що знижують тертя, у складі вихідної рідини було меншим, ніж у нової рідини. Зворотна заміна, тобто «другий» Декстрон замість «третього» за дотримання зазначених умов — заборонено.
  • Якщо обладнання КПП не передбачає зниження коефіцієнта тертя за умови, що виробник підвищив ефективність модифікаторів, заміна Декстрона II на Декстрон III не проводиться.

Умови експлуатації трансмісійних рідин Декстрон

Хоч би які допуски не давали виробники трансмісійних рідин, радимо прислухатися до рекомендацій інженерів General Motors та компаній, які випускають автоматичні коробки передач. Найголовнішою рекомендацією, на яку варто орієнтуватися – це маркування типу “трансмісійки” на масляному щупі АКПП. Якщо там зазначено Dexron III, то сміливо заливайте в систему саме третій Декстрон і лише його. Чому? Та тому що адекватної роботи коробки при переході з рекомендованої рідини на іншу вам ніхто не гарантує. Якщо залити в АКПП нерекомендовану трансмісійну рідину, можуть виникнути сумні наслідки. Назвемо найпоширеніші з них:

  • перехід зі ступеня на щабель може стати більш тривалим через прослизання дисків зчеплення. Виною всьому – відмінні від рекомендованих виробником параметри (низькі або високі фрикційні властивості новозалитої ATF). Збільшення часу перемикання передач, так звані провали, загрожують підвищеною витратою палива;
  • порушення плавності перемикання передач. Виникає через збільшення часу утворення робочого тиску трансмісійної рідини. Тут також проблема у фрикційних властивостях різних за складом Декстронів. Може призвести до виходу з ладу фрикційних дисків і, як наслідок – ремонту АКПП.

Як визначити, що залито в АКПП і яке масло заливати при його заміні?

Трансмісійні олії відрізняються як кольором, так і запахом. Є світло-жовті масла, а є червоних відтінків (від світлого CASTROL до насиченого червоного ELF). Слід відразу сказати, що колір олії визначається лише барвником, який додається до нього, щоб можна було відрізнити олію для АКПП від інших олій, що використовуються в автомобілі. Більше нічого колір олії не визначає. Крім того, через невеликий відрізок часу роботи будь-яка олія набуває прозоро-коричневого кольору.
Враховуючи те, що при заміні олії оновлюється далеко не весь її об’єм, а також те, що в процесі експлуатації колір і запах олії змінюються – визначити його марку практично неможливо, навіть якщо вона змінювалася нещодавно. Необхідна хоча б одноразова, а краще дворазова заміна олії (у разі відсутності серйозних проблем у роботі АКПП).
Використовувати слід те масло, яке обумовлено в інструкції з експлуатації автомобіля. Буває, що тип рекомендованої олії вказується ще й на щупі. Крім того, виробники масел випускають плакати та альбоми (їх можна знайти в спеціалізованих магазинах) з переліком марок автомобілів та рекомендованих мастил, як моторних, так і трансмісійних. Зазвичай, інструкція з експлуатації рекомендує використовувати цілком певний тип олії. Напевно, цьому є не лише технічне, а й комерційне обґрунтування. Наприклад, Chrysler і передньопривідні Mitsubishi (Hyundai) використовують Mopar ATF 7176, і в інструкції вказується, що ця олія має підвищені фрикційні властивості в порівнянні з Dexron або Mercon. Але на щупі у Dodge RAM та Jeep Grand Chrokee можна виявити рекомендації заливати Mopar ATF 7176 чи Dexron II. Отже все-таки можна. Інший приклад: Mobil не рекомендує змішувати різні типи масел, навіть власного виробництва. А ось цитата з флакона Mobil Synthetic ATF: “Compatible with conventional ATF fluids” (Сумісно із звичайними оліями для автоматичних коробок передач).
Якщо справа стосується заміни олії у двигуні – алгоритм простий. Їдемо в солідний магазин, вибираємо виробника олії (за одним нам відомим критерієм). З усього асортименту вибираємо масло для бензинових або дизельних двигунів, вибираємо клас масла по API (щоб не нижче, ніж в інструкції з експлуатації) та бажану в’язкість по SAE. Всі. Чому якщо справа стосується трансмісії – починаємо не шкодуючи часу та грошей шукати зелену олію? Чи не тому, що АКПП більш екзотичний агрегат, ніж двигун?
Досвід ремонту кількох тисяч автоматичних трансмісій говорить про те, що причини поломок прозаїчніші, ніж змішання різних типів масел при його заміні. Першорядне значення мають умови експлуатації трансмісії, і навіть найдорожча синтетика не допоможе, якщо вони порушуються.

У другій половині XX століття, коли автомобілебудування стало не тільки масовим, а й міжнародним, виникла гостра потреба в класифікації та впорядкування мастильних матеріалів.

У цей час лабораторія Lubrizol, що належить одній з провідних автомобілебудівних компаній, створила новий стандарт для трансмісійних олій. Цей стандарт отримав назву Dexron.

Згодом стандарт неодноразово перероблявся та модифікувався. Сьогодні більшість автомобілів, що експлуатуються у РФ, розраховані на стандарт Декстрон 3.

Хоча цей стандарт вже кілька років тому був замінений більш досконалим. Нижче розберемо детально, що являють собою мастильні матеріали Dexron 3.

Історія виникнення мастил Dexron

Компані GM презентувала інноваційний склад для заливання у вузли трансмісії, який отримав назву Dexron, у 1967 році. У 1968 році ця трансмісійна олія почала масово випускатися.

Хронологія розробки мастильних матеріалів Декстрон

Приблизно з кінця 1968 року майже всі нові коробки передач автомобілів, що випускаються концерном GM, заливалося масло Декстрон. Перша версія трансмісійної рідини від General Motors вийшла досить вдало для свого часу.

Після проведення незалежних тестів було доведено, що вона за своїми властивостями перевищує більшість складів, що використовуються на той час. І трансмісійні олії Dexron набули широкого поширення.

Вже через три роки після презентації у компанії виникли розбіжності з екологічними службами та асоціаціями, які виступають за захист довкілля.

Справа в тому, що як модифікатор тертя в мастилах Декстрон першого покоління використовувався китовий жир. І для його видобутку у промислових масштабах масово винищувалися кити.

Після заборони на використання тваринного жиру як модифікатора тертя, в 1972 році з’явилося мастило Декстрон 2. Однак воно мало серйозний недолік: пакет застосовуваних присадок сильно прискорював корозію елементів системи охолодження АКПП.

У 1973 році вийшла нова версія цього змащення: Dexron IID. Зі суттєвих недоліків відзначалася висока гігроскопічність, що знижувало термін її експлуатації.

Остання версія Декстрон другого покоління побачила світ у 1990 році та отримала індекс IIE. Для неї було суттєво перероблено склад присадок, що покращило низькотемпературні властивості мастила.

У 1993 році вперше було представлено трансмісійне мастило Dexron III. Це був інноваційний мастильний матеріал, що значно перевершував за всіма властивостями попередника. Його також почали масово використовувати як рідину для ГУРу.

У 1997 році олія АТФ Декстрон третього покоління була перероблена. До назви додався індекс G. Основні зміни торкнулися антиокислювальних властивостей. Поліпшення стійкості до окислення дозволило змінювати мастило рідше під час роботи у важких умовах.

У 2003 році олія Декстрон 3 отримала останні та найбільш вагоме оновлення. По-перше, для основи стала застосовуватися олія 2 та 3 груп. Тобто база значно зросла як, що позначилося на терміні служби.

Також було модифіковано пакет присадок. Поліпшилися протипінні, антикорозійні, захисні та мастильні якості. Остання версія олії із цієї серії отримала назву Dexron IIIG.

Характеристики та сфера застосування олій Dexron 3

Одне з питань, у яких багато хто плутається, звучить так: Декстрон 3 – це синтетика чи мінералка? Перші дві версії (IIIF та IIIG) – це чиста мінералка. Остання модифікація, IIIH, є скоріше напівсинтетикою, тому що виготовляється з баз 2 і 3 класу API.

В’язкість мастил Dexron 3 відрізняється своєю стабільністю. Зі зміною температури та в процесі загального старіння олії, в’язкість змінює свої параметри незначно.

Робоча в’язкість для мастильних матеріалів цієї категорії знаходиться в інтервалі від 7 до 7,5 ст. Тобто масла Декстрон 3 в АКПП здатні служити протягом тривалого часу без заміни через в’язкі властивості.

В цілому всі мастильні матеріали від Dexron, що пройшли сертифікацію General Motors, придатні для використання у всіх АКПП, розрахованих на це мастило.

Важливо переконатися, що сертифікат для того чи іншого мастила дійсно отримано, так як у несертифікованих мастил ключові характеристики можуть відрізнятися. При цьому на каністрі виробник може написати, що ця олія – Dexron.

Для визначення відповідності мастила нормам можна звернутися до списку сертифікованих виробників, який викладено на офіційному сайті компанії. Наприклад, з вітчизняних виробників має сертифікат ATF-масло “Лукойл Декстрон 3”.

Область застосування олії Dextron III:

  • Сьогодні трансмісійні оліївід GM застосовуються не тільки як АТФ-рідини. Крім використання в автоматичних трансмісіях, мастильні матеріали Декстрон 3 використовуються і для інших цілей.
  • Рідина для гідропідсилювача керма. Олії Декстрон 3 в ГУР заливаються часто. Майже на всіх азіатських і на багатьох європейських авто застосовуються мастильні матеріали, аналогічні ATF-мастилам Dextron III, або зі схожими складами.
  • Механічні коробки передач, редуктори, роздавальні коробки, мости та інші навантажені вузли трансмісії Олії Декстрон 3 нерідко застосовуються і для цих агрегатів.
  • Індустріальні олії. У деяких вузлах промислового обладнання використовуються також рідини, розроблені GM.
  • Гідравлічні олії. Завдяки високим і стабільним властивостям за мінімальної залежності від температури, мастильні матеріали Dexron використовуються у виконавчих елементах гідравлічного обладнання.

Взаємозамінність Dexron 3 з іншими мастилами

Чи можна змішувати Декстрони від різних виробників та з різними індексами?Стисло відповімо на це питання.

В АКПП використовувати бажано ті трансмісійні рідини, які рекомендує виробник. Однак на форумах і навіть серйозних СТО майстри часто рекомендують дешевші чи доступніші аналоги.

Але не завжди буде правильною така заміна. Наприклад, спеціалізована олія Декстрон 3 Тойота, призначена для азіатських авто, краще не змінювати на Мобіл Декстрон 3, якщо немає достовірної інформації про можливість подібної заміни.

Навіть при підтвердженні сертифікатів від GM, зовнішній схожості та аналогічної в’язкості. Хоча стандарт JASO для японського автопрому створювався, зокрема, на розробках GM.

Мастила Декстрон 2 і 3 можна змішувати тільки в тому випадку, якщо індекс йде на підвищення щодо потрібного по сервісній книзі авто.

Наприклад, якщо за вимогами виробника авто в коробку потрібно заливати олію серії Dexron 2, то можна без побоювань використовувати будь-яку версію мастил Dexron 3.

Зв’язок стандартів JASO та GM

Відмінності Декстрон 2 та 3 за всіма параметрами показують поліпшення характеристик з підвищенням індексу. Те саме стосується масел серії Dexron 6.

На зниження класу мастила краще не йти. Це негативно вплине на деталі трансмісії протягом досить короткого терміну.

Щодо ГУРів, то тут діють аналогічні правила. Однак короткостроково можна залити і будь-яку іншу рідину, якщо немає можливості придбати потрібну.

Для ГУРу великі негативні наслідки матиме експлуатація гідропідсилювача на суху, ніж із невідповідним маслом.
Про стандарти трансмісійного мастила Декстрон 2,3,6.

Гідравлічний підсилювач керма призначений зробити легшим управління, а також гасити вібрації та удари, які припадають на кермо. Щоб він прослужив довго і стабільно працював, необхідно регулярно міняти в ньому олію та стежити за її якістю. У статті розглядаються масла Декстрон, у тому числі і Декстрон 3 для ГУРу, дається їх опис, переваги та недоліки.

Опис рідини

Конструкція підсилювача керма складається з кількох механізмів, що видно на схемі.

Весь механізм омиває спеціальна гідрорідина (PSF).

Вона має такі функції:

  • передає тиск від насоса до поршня;
  • має змащувальний ефект;
  • має антикорозійні властивості;
  • охолоджує вузли та механізми агрегату.

Який циркулює в замкнутому контурі, створений тиск передається від насоса до інших вузлів агрегату. Коли створюється високий тиск у насосі, PSF надходить у зону з низьким тиском, де розташовані поршні СГЦ. Циліндр з’єднаний з рейкою кермового колеса за допомогою золотника. Залежно положення рульового колеса золотник спрямовує олію, полегшуючи поворот керма.

Важливою функцією PSF є відведення зайвого тепла від механізмів. Крім того, виконуючи роль мастила, зменшує тертя між вузлами, що рухаються. Антикорозійні присадки у складі не дають утворюватися іржі всередині механізму.

склад

PSF поділяються на три типи:

  • мінеральні;
  • напівсинтетичні;
  • синтетичні.

Мінеральні містять 97% нафтенів та парафінів, решта – присадки, що надають певних властивостей. Напівсинтетика містить як мінеральні, і синтетичні компоненти. Вони мають більш тривалий термін служби та кращі експлуатаційні характеристики. Синтетичні PSF містять поліефіри, нафтові фракції, очищені за допомогою гідрокрекінгу, а також багатоатомні спирти. Крім того, у них присутні присадки, що покращують його властивості.

До складу PSF входять такі присадки:

  • зменшення тертя між деталями;
  • проти корозійних процесів;
  • стабілізуючі в’язкість;
  • стабілізуюча кислотність;
  • що надають колір;
  • що перешкоджають піноутворенню;
  • для захисту деталей із гуми.

При виборі олії в ГУР слід звертати увагу на склад та технічні характеристики (автор відео – Владислав Чиков).

Плюси і мінуси

Кожен вид робочої рідини має свої переваги та недоліки:

Взаємозамінність та змішуваність

Виробника ввели кваліфікацію рідини в ГУР за кольором шляхом додавання до їх складу фарбуючих пігментів: червоні, жовті та зелені. Червоні олії в ГУР розробляються згідно зі стандартами концерну General Motors, їх називають Декстронами.

На сьогодні використовуються найчастіше Декстрон 3 та Декстрон 4. Декстрон 3 головна компанія не випускає, виробництвом займаються інші компанії за ліцензією. Другий вид Декстрона виробляється як головним підприємством, і виробниками, мають ліцензію.

Жовті олії випускає концерн Daimler. В основному вони використовуються у Мерседесах. За ліцензією компанії Daimler PSF жовтого кольору виробляють сторонні фірми.

Рідина зеленого кольору випускається німецьким концерном Pentosin. Популярні у Пежо, VAG, Сітроен та ін моделі.

Не можна змішувати гідрорідини, що мають різний хімічний склад: мінералку, напівсинтетику та синтетику.

Можливе змішування рідин одного кольору лише у випадку, якщо вони мають схожий хімічний склад. Можна змішувати PSF 2-х кольорів: червоного та жовтого. Олія для ГУРу зеленого кольору не повинна поєднуватися з червоним або жовтим, тому що у них різна хімічна основа. Тому між собою можна змішувати лише зелені рідини.

Ціна запитання

Ціна рідин для гідравлічного керма дуже відрізняється. Оригінальна продукція коштує завжди дорожче.

Відео «Олія для підсилювача керма»

У цьому відео дається огляд PSF Декстрон III (автор ролика – Нік86 авто-будова).

Про автора

admin administrator