Антоніми до слів
Словник антонімів української мови онлайн з можливістю пошуку і швидкого підбору антонімів. Антоніми до 15000 словами.
Що таке антоніми?
Антоніми – це слова, що належать до одних і тих же частин мови або лексичним рівнями, які мають діаметрально різні значення.Антоніми виникають через протиставлення різних понять: багатство – бідність, молодий – старий, розум – дурість, далеко – близько, аристократ – робочий. До більшості слів неможливо підібрати протиставлення.Особливо складно підібрати антонім до якісної прикметника, що позначає колір або відтінок.Виняток: Чорний – сірий – білий – світлий.У деякому роді ці слова можна вважати антонімами.Цим антоніми відрізняються від синонімів.Практично до будь-якому слову можна підібрати лексему зі схожим значенням: бідність – злидні, близько – поблизу, розум – геніальність.У числівників, власних іменників, займенників антонімів не буває, а синоніми можуть бути.Наприклад, до імені Іван підібрати поняття з протилежним значенням можна, а зі схожим можна: Іван – Ваня – Ванюша. Ще приклади : Петербург – північна столиця;вісім – осемь;двоє – два;я – аз (застаріле).
Види антонімів
Ще древні греки розуміли, що слова з рівно протилежними значеннями підсилюють мова, роблять протиставлення понять більш барвистим.Слово «антонім» прийшло з грецької мови.Воно утворене з двох частин: приставки anti-, що означає «проти», і слова onima ( «ім’я»).
Антоніми у різних частин мови
Антонімічними можуть бути:
- іменники: напруга – розслаблення;дівчинка хлопчик;
- дієслова: взяти – дати;прийти – піти;лаяти – хвалити;
- прикметники: довгий – короткий;аналоговий – цифровий;
- прислівники: високо – низько, довго – швидко;
- категорії стану: сумно – весело;добре погано;
- причастя: пішов – повернувся;
- деепричастия: сидячи – стоячи;
- союзи: і – але;як то, так і це – ні те, ні інше;
- вигуки: здрастуйте – до побачення;привіт – поки .
Слова, що відносяться до різних членам пропозиції або частин мови, не можуть бути антонімами.Наприклад, слова «східний» і «захід» антоніми, хоча і висловлюють абсолютно різні лексичні смисли.
Конверсивні антоніми
Конверсиви – це антоніми, які показують різницю між словами з точки зору учасників опозиції.Наприклад, зворотні відносини виникають між словами: чоловік – дружина, навчати – вчитися, купити – продати, говорити – слухати, передати – отримати, програти – виграти.
Прагматичні антоніми
Ці види антонімів утворюються через стійкої асоціації в мові.Наприклад, в стані опозиції знаходяться такі слова, як душа – тіло;серце – мозок;земля – космос;овочі – м’ясо.
Енантіосемічні антоніми
Явище енантіосемії виникає через багатозначності слів.Одне і те ж поняття може містити в собі протилежні значення.Енантіосемія ще називають внутрішньою антонимией.Приклади: позичити грошей (і дати в борг, і взяти); прослухати лекцію (і уважно слухати, і зовсім не слухати); відходити після хвороби (і видужувати, і вмирати), безцінний рада (і дуже дорогий, і нічого не вартий).Явище енантіосемії часто використовують для утворення кумедних каламбурів.
Стилістичні антоніми
Слова з протилежним змістом і відносяться до різних пластів лексики, називають стилістичними антонімами.Наприклад: ліва рука – правиця. В даному випадку, слово «правиця» (права рука) застаріло.Йому по стилю більше підходить антонім такий же архаїчний антонім: правиця – Шуйця.
Однокореневі і різнокореневі антоніми
Найлегший спосіб утворення антоніма – приєднання приставки з негативним або протилежним значенням:
- вбігти – вибігти;
- революція – контрреволюція;
- красивий – некрасивий;
- герой – антигерой;
- моральний – аморальний;
- орієнтація – дезорієнтація;
- мобілізація – демобілізація.
Але більшість слів, які утворюють антонімічні пару, мають різне коріння:
- хворий – здоровий;
- юний – старий;
- невпевненість – рішучість;
- дорослий – дитина;
- гладко – шероховато;
- спливти – потонути.
Антонімія у багатозначних слів
У слів з безліччю значень може бути декілька антонімічних пар.Наприклад, слово «чорний» означає не тільки колір, але і траур, і рису характеру, і настрій.
Порівняємо: Чорні шахи – білі шахи. Але: Чорні думки – світлі думки (не можна сказати – білі думки). Чорна кава – кава без молока.Зайти з чорного ходу – зайти з парадного входу.Чорна робота – легка робота.Тримати в чорному тілі – балувати. Але спробуйте підібрати синоніми до словосполученням чорні очі , чорна земля або Чорне море .Буде важко.
Як підібрати антонім до слова
При підборі антоніма потрібно не забувати правило, що слова з протилежним змістом повинні ставитися до однієї частини мови.Бажано вибирати слова з однієї категорії, які мають однакову стилістичне забарвлення.
Так, до слова «розумник» відповідним антонімом буде «дурень», а не емоційно забарвлене «дурник» або фразеологічний «без царя в голові».До слова «красивий» найбільш підходить однокореневе «негарний» (навіть не «потворний» або «потворний»).
Тренінг Характер людини
Очікувані результати наприкінці заняття учні: пояснюють, як формується характер людини; називають ознаки позитивних рис характеру; розповідають про людей, які можуть бути взірцем для наслідування.
Обладнання і матеріали класна дошка і кольорова крейда; комп’ютер та проектор.
Хід тренінгу
І. Вступна частина
– «Доброго дня! Прошу вас присісти. Сьогодні у нас з вами незвичний урок, у нас – урок-тренінг і перед початком я пропоную вам прийняти правила, яких слід дотримуватись під час проведення тренінгу: 1. Цінувати час; 2. Говорити по черзі; 3. Говорити коротко і по темі; 4. Говорити від свого імені; 5. Правило піднятої руки; 6. Правило піднятої ноги; 7.Правило толерантності та поваги до учасників тренінгу; 8. Бути позитивним та добровільно активним; 9. Правило конфіденційності»
– «І так чи погоджуєтесь ви із запропонованими правилами?»
І.І. Актуалізація матеріалу попереднього заняття
– «А зараз давайте пригадаємо що ми вивчали на минулому уроці»?
І.ІІ. Актуалізація теми поточного тренінгу і з’ясування очікувань
– «Сьогодні ви дізнаєтеся, що таке характер, як він формується, які риси характеру називають позитивними. А також навчитель створювати словесний портрет людини, яка може стати взірцем для наслідування».
– «Психологічні особливості людини виявляються в її характері. Слово «характер» у перекладі з грецької означає «печатка» або «відбиток» . Характер виявляється у стосунках людини з оточенням та її вчинках. Наприклад, Максим — відповідальний, на нього завжди можна покластися, а Костик — легковажний, йому краще нічого не доручати. Оксана — сором’язлива і трохи відлюдькувата, а її сестра Марічка — дуже товариська».
ІІ. «Знайомство»
- Вправаназнайомство.
- Учням роздаються по два стікери, на одному із стікерів діти записують рису їхнього характеру, яка їм подобається, а на іншому — яка не подобається. Після цього діти по черзі зачитують свої стікери та прикріплюють їх на дошці в одній із колонок «Риси характеру» ( ставленнядосебе;ставлення до інших людей ; ставлення до праці ; ставлення до речей ).
- «Риси характеру виявляються в наших вчинках і стосунках з людьми. Кожен із нас має певні риси характеру».
ІІ.І. Підтримання демократичної дисципліни у формі прийняття правил групи.
ІІІ. Основна частина
- Вправа«Відчогозалежитьхарактер людини» (ознайомитися з основними гіпотезами формування характеру)
- Учням роздається інформаційне повідомлення, в якому йдеться про особливості формування характеру. Діти опрацьовують інформацію, після чього дають відповіді на запитання:
- «Яку гіпотезу формування характеру ілюструє ця історія?»
- «Якою мірою характер залежить від самовиховання?»
- «Хто, на вашу думку, допомагає дітям не сходити з правильного шляху?»
- «Творче «Я» відчутно впливає на розвиток вашої особистості та формування характеру».
- Руханка«Австралійськийдощ» (запобігти втомі) учасники стають в коло і виконують руханку «Австралійський дощ»
- «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх по черзі лише після того, як ваш сусід справа почне виконувати цей рух.
— В Австралії піднявся вітер (терти долоні).
— Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
— Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
— Починається справжня злива (плескання по ногах).
— А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
— Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
— Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
— Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).
— Вщухає вітер (терти долоні).
— Сонце (руки догори)».
- Бесіда: «Позитивні риси характеру» (пояснити ознаки позитивних рис характеру)
– «В юності люди шукають взірці для наслідування, намагаються бути схожими на своїх друзів, батьків, молодіжних кумирів. Тому важливо навчитися розрізняти позитивні і негативні риси характеру, щоб обирати гідні моральні орієнтири».
- Учням роздаються ознаки позитивних рис характеру, які вони по черзі зачитують вголос.
- «Пригадайте реальну людину, літературного персонажа чи героя фільму, який може стати взірцем для наслідування. Назвіть позитивні риси його характеру»
- «Люди з такими рисами характеру роблять наш світ кращим, тому треба намагатися розвивати в собі такі ж риси».
- Робота в групах (навести приклади людей, які можуть бути взірцем для наслідування)
- Учні почерзі називать пори року («зима», «весна», «літо», «осінь») та об’єднуються у відповідні групи. Діти складають і представляють словесний портрет реальної людини чи літературного персонажа, про якого можна сказати, що він може бути взірцем для наслідування.
- Учням роздаються афоризми, які вони по черзі зачитують та висловлюють свою думки щодо них.
ІV. Завершальна частина
- «Важливу роль у житті людини відіграє характер. Він виявляється у її стосунках з оточенням та у її вчинках»;
- «Спадковість і соціальне оточення людини роблять свій внесок у формування характеру, однак вплив творчого «Я», самовиховання набагато сильніший»;
- «Люди з позитивними рисами характеру мають спільні риси: демонструють повагу, викликають довіру, вони справедливі, турботливі і є добрими громадянами».
- Домашнє завдання (діти виконують за бажанням)
- Учням пропонується переглянути фільм «Із 13 у 30» до наступного уроку.
- «І на завершення давайте подивимося відео «Добро повертається».
Про автора